Pakse, Laos

Published: December 1st 2008

VientianeVientianeVientiane

Mekong-joki
Ethelassa ollaan. Aloitettiin valuminen tanne Vang Viengista tiistaina. Jalleen paastiin kokeilemaan uutta menopelia. Neljan tunnin reissu Vang Viengista Vientianeen (Laosin paakaupunkiin) taittui sawngthaewlla... ..eli kyseessa oli avolava-auto, jonka lavan paalla oli katos. Todella og tyyli matkustaa. Matka meni nopsaan, mutta teki jalleen hallaa meidan tottumattomille prseille. Vientianessa oltiin pari yota ja koska paakaupungissa oltiin, asumusten hinnat olivat kohillaan. Otettiin 2h huone, ilman omaa kylpparia, tvta, ilmastointia, ja ilman oikeastaan mitaan muutakaan 7 eurolla yo. Pari paivaa Vientianessa vierahtivat levatessa, mekong-joen varrella hengaillessa ja massaillessa. Kaupungista loytyi nimittain ensimmaista kertaa koko Laosissa, todella freesi kauppa, josta puolestaan loytyi herkkuja, joiden paivaykset eivat olleet viela menneet umpeen!!! Juotiin esim. MAITOA!! ensimmaista kertaa koko reissulla ja maidon kera kaurakekseja! Se oli taivaallista. ...vaikka ruoka taalla on todella hyvaa, valilla sita voisi hypata katolta, jos saisi eteensa pari meetvurstipaahtoleipaa.. tai makaronilaatikkoa... tai ruisleipaa... tassa kay varmaan niin, etta ennen kotiin palaamista, ehditaan laatia pitkahko lista niista ruoista, joita on pakko saada kotiin tullessa!

Vientianesta lahdimme etenemaan (ekaa kertaa) snobityylilla, VIP-turistibussilla. Kyseessa oli mainio sleeperdosa, jossa meilla oli Nikun kanssa parisanky (!), johon mahtui jopa suorana makaamaan. Matka kesti 12 tuntia ja matkan aikana tarjoiltiin illallinen (nelja taytekeksia ja mandariini). Yo tuli nukuttua hyvin ja aamulla oltiin perilla Paksessa. Otettiin samantien kyyti kaupungin toiselle laidalle, toiselle bussiasemalle ja hypattiin toistaiseksi kamasimpaan bussiin ikina. Bussi oli varmaan 50-luvulta, tuulilasi oli rikki parista kohtaa, keulassa oli kolhuja, lattiaa oli yritetty korjailla laudanpaloilla, mutta silti siita naki lapi, maahan. Penkkien paallyste oli repeytynyt vahan joka paikasta, seinassa oli reikia ja kasijarrun virkaa toimitti renkaan eteen laitettava puupalikka. Ihme, etta rakkine pysyi kasassa sen pari tuntia, mita silla matkattiin. Pomppivan kyydin jalkeen olimme perilla Tadlossa. Kyseessa oli aivan ihana landekyla. Mestoilla oli yksi pikkukauppa, pari raflaa ja muutama guesthouse. Ei hierontoloita, ei kauneussalonkeja, ei kampaamoita, ei matkatoimistoja ja mika parasta: Ei kannisia urpoturisteja! Niiden sijaan paikka vilisi possuja, kanoja, lehmia, vuohia ja koiria. Vihdoinkin oltiin paasty maalle. Ainoa miinuspuoli paikassa oli kylmyys. Illalla ja yolla varsinkin oli todella viileaa, jopa kylma. Nukkua piti pitkat vaatteet paalla (toisaalta, kodin virkaa toimitti bambumaja, aivan ihana!!), eika paivallakaan nyt mikaan tukalan kuuma ollut. Meidan kamppa oli joen rannalla ja terassilta nakyi Tadlo falls, vesiputoukset. Ei hassumpaa.

Tadlossa oleiltiin nelja paivaa, kolme yota. Paivat kuluivat uiskennellen vesiputousten aarella, aurinkoa ottaen, kavellen viidakossa, lueskellen lehmien seassa ja yleensa vain rentoutuen vesiputousten miellyttavassa kohinassa. Meikalainen kunnostautui jopa kaymaan lenkilla ekaa kertaa kuukausiin. Tarkoitus oli
VientianeVientianeVientiane

Kirjaimellisesti miljonaari ;)
myos kayda norsusafarilla, joka jai sitten tekematta. Kaytiin kuitenkin ihailemassa dumboja. Ja toinen asia, mita tuli todella ihailtua, oli
oinen taivas. Tahtia oli NIIN Paljon ja ne tuikkivat todella kirkkaasti. Suomessa (edes mokilla) ei olla koskaan nahty niin paljon tahtia. Aivan mielettoman nakoista! Nahtiinpa pari tahdenlentoakin.

Tadlossa oli aluksi tarkoitus olla viikon paivat ainakin, mutta ilmaston viileys pakotti meidat palaamaan jo tanaan. Aamulla viskattiin rinkat taas selkaan ja kaveltiin tien varteen odottamaan bussia. Talla kertaa bussi oli huomattavasti paremmassa kunnossa.. voisin kuvitella, etta tama kulkuvaline oli ehka 70-luvulta. Wau! Taalta otettiin ihan hotellihuone, omalla kylpparilla ja kuumalla suihkulla! Kolmen bambumajassa nukutun yon jalkeen tuntuu jo luxukselta. Taalla koetetaan ottaa selkoa taman hetkisesta tilanteesta Bangkokissa (voisiko sinne ehka jo menna) ja mietiskellaan muutenkin jatkosuunnitelmia. Laos on kohta tarkoitus jattaa taakse.

Muuta ei ole talla kertaa. Hyvaa Joulukuuta kaikille! Tip Tap!

Ensimmaisen yon asumus

Toisen ja kolmannen yon asumus joenrannalla

Uhkarohkea punapaitainen kuvaaja

1st December 2008

Iiihania possuja! Ei mulla muuta, taidan mennä tekemään itselleni parit ruispalat. :P
3rd December 2008

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Karalahti,karalahti... Suite you sir! ;)
4th December 2008

Oi hitsi mitä kuvia!! :) Toivottavasti jatko sujuu teillä yhtä mukavissa merkeissä!

Moroo!
Täällä sataa vaan vettä tai räntää ja pimeetä tulee jo kolmen aikaan iltapäivästä.. voiii vitsi ku pääsis vesiputoksille rentoutuu.. sitten asiaan: BLUES voitti jälleen CHL ottelunsa HV71:stä vastaan 6-0 WHO LET THE DOGS OUT.. WHO, WHO, WHO.. eka semifinaali pelataan 10.12.08. zurih lionsia vastaan Sveitsin mestari (Ari Sulander, maalivahti) eli just sillon ku se meiän pikkanen tulee tähän maailmaan.. Pitäkäähän lippu korkialla ja kannatetaan BLUES Euroopanmestariksi!!! Nyt täytyy taas lähtee ulkoiluttaa koiruuksia.. mo-.
4th December 2008

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Siis ihan mielettömään paratiisin ootte pääsy!, kyllä ollaan täällä kotosuomessa kateudesta vihreenä. Tänään talsin menemään tunnin verran tuolla räntä/lumi/vesi paskassa, aivan läpimärkänä ja jäässä. et kyl teitin siel kelpaa:) ainoo lohdutus tässä nyt taitaakin olla se että, menenpä syömään ruisleipää ja kyräilemään nurkkaan:) Pitäkee hauskaa!:D
6th December 2008

Hejsan svejsan taas kerran! Niku näyttää aika vakavalta siin bissen edessä, eikö maistunu? Vi%#tti ku sai bissen ja sit ei maistunu =) Jälleen makeita kuvia, kannatti lähtee ku teistä tuli miljonäärejä! Toi bussihan on törkeen makee, nahka sisusta ja kaikkee! Nojoo et sellasta, tääl kaikki hyvin, käyn nykyään koulussa, sähköoppi kartoitusta, ja Jenny vaihto duunia, meni yksityiseen hammashoitolaan töihin, parempi palkka ja työvuorot. Ja mä vaan hengaillen =) Niinku Kimmo sanoo: pitäkää lippu korkealla ja sanokaa lehmille ja norsuille terveiset täältä pohjoisesta!! PEACE!

Tot: 0.096s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 57; dbt: 0.0617s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb