Viva La Vespa!

Asia » Indonesia » Bali
May 17th 2009
Published: May 17th 2009

Viva la Vespa!

Reizen op Bali gaat weer anders dan in de rest van Azie. Openbaar vervoer is minimaal. Iedereen heeft hier immers wel een brommertje en de (vakantie) tourist organiseerd wel tripjes via het hotel?! Wij zijn niet op vakantie maar op reis, dit betekent geen taxi's, geen georganiseerd gedoe, maar zelf op onderzoek uitgaan en reizen met de lokale mensen.

Er zit dus niets anders op dan een brommertje huren en daarmee een week te gaan toeren. Overal kun je wel zo'n Japans brommobiel vinden, maar bij toeval stuiten we op een Vespa-shop.
Het is toch veel leuker om op een klassieke Vespa Sprint uit 1977 te tuffen langs alle mooie en bijzondere plekjes van het eiland?
Elke dag slapen we in een ander dorpje/stadje en we rijden over prachtige slingerweggetjes door de bergen, rijstvelden en langs de kust. Het werd een trip met vele ups en downs. Het plan was om vanuit Legian (zuid-Bali) het gebergte van Danu Bratan te doorkruisen om bij de noordkust van Lovina aan te komen en vervolgens via een route langs het oosten van het eiland terug te reizen naar Legian.
Dit pakte anders uit! Halverwege de 1e dag stopte de motor ermee, maar de mechanic repareerde de boel snel en wij konden de bergen in. Helaas was ons oude beestje niet sterk genoeg om ons + een zware backpack boven te krijgen. We hebben het plan maar weer eens omgegooid en zijn terug gegaan om zigzaggend door het centrale gedeelte van Bali te trekken langs dorpjes als; Mengwi, Ubud, Tegallalang, Tampaksiring, Bangli, Penelokan, Muncan, Sidemen, Klungkung en de oostkust van Amed.
Met heel wat gemopper en inspanning hebben we een geweldige week gehad en het echte Bali gezien en dit natuurlijk met dank aan onze Vespa. Het werd makkelijker om contact te krijgen met de lokale mensen, een politie deelt niet zo snel bekeuringen uit aan mensen op een Vespa of Harley (op Bali heb je een internationaal rijbewijs nodig, maar de regel is niet zo strikt) Maar vooral het tuffende geluid bij het passeren van de rijstvelden maakte het een unieke ervaring.

Viva La Vespa!

Viajar por Bali va differente como en el resto de Asia. Transporte publico es nihil, porque aqui todo el mundo tiene un moto y las turistas organizan sus viajes con el hotel. No estamos de vacaciones, si no, hacemos un viaje (de muchilla). Eso significa; no taxi y nada organizado, pero siempre buscar una manera de desplazarse como la gente local. Para nosotros no hay otra opcion que alquilar un moto para hacer una vuelta de Bali en una semana. Es facil encontrar un moto japones, hay por todos los lados, pero nosotros encontramos por causalidad una tienda/ taller de Vespa.
No pienses que todo es mas especial si viajas con un moto clasico, Vespa sprint del ano 1977?
Cada dia dormimos en un pueblo destinto y encontramos caminos bonitos entre las montañas, los arrozales y por la costa. Iba un trip con muchos "ups & downs". Queriamos cruzar las montañas de Danu Bratan desde Legian (el sur de Bali) para ir a la costa del norte y despues bajar por el oeste y volver a Legian.
Por desgracia no pudimos hacerlo como deseamos, el moto no tenia suficiente fuerza para subir nosotros con una maleta grande. Tuvimos que volver y decidimos de cambiar nuestro plan. Fuimos a la parte central de la isla y hicimos una ruta magnifica por: Mengwi, Ubud, Tegallalang, Tampak Siring, Bangli, Penelokan, Muncan, Sideman, Klungkung y al final la coste oeste de Amed. Con mucho gruñido y esfuerza tuvimos una semana muy especial y vimos Bali como es, gracias a nuestra Vespa.

Bali - Mie Goreng SpecialBali - Mie Goreng Special
Bali - Mie Goreng Special

With Kerupuk and Peanut sauce
Bali - Hotel UbudBali - Hotel Ubud
Bali - Hotel Ubud

Dreaming Away...

17th May 2009

Vespa 4 life!! haha! Jammer dat de rugzakken zo zwaar zijn. aan de vespa kan het niet liggen! ;) ciao x

Tot: 0.14s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0575s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb