22 oktober

India's flag
Asia » India » Rajasthan » Jodhpur
October 30th 2012
Published: October 30th 2012

Vandaag was een echte reisdag, en een saaie bovendien. De afstand tussen Jaipur en Jodhpur is niet groot maar de weg heel slecht en de bus is ook niet bepaald high-tech dus het ging allemaal erg traag. We zijn van 08.30u tot 19.00u onderweg geweest om een afstand van zo’n 250km te overbruggen. Het landschap was niet bijzonder boeiend, we reden de hele rit door een soort van droog steppe/semi-savannah gebied, niet echt woestijn maar er was niet veel meer dan een eentonig graslandschap te zien met hier en daar een struik of boom en af en toe een paar boerderijen of een slaperig dorpje. Er waren onderweg enkele fotomomenten met de lokale bevolking maar deze maakten de lange rit niet goed. Ik ben er wel achtergekomen wat de ´oplossing´ is als een local bezwaart maakt tegen fotograferen: dan maak je alsnog de foto die je wilt maken en geef je vervolgens een ruime fooi als genoegdoening. Hierna wil betreffende local vaak zelfs poseren. Dit alles onder het motto 'everything is possible in India´ -- soms moet je er alleen wat rupees voor over hebben. Moreel gezien enigszins twijfelachtig maar onze reisbegeleider had er geen moeite mee om hierin voorop te gaan.

Omdat we vrij laat aankwamen in het hotel en dit nog iets buiten de stad ligt hebben we in het hotel zelf een voornamelijk vegetarisch buffet gegeten, met o.a. bloemkoolsoep , spinazie en (gekruide) aardappels (India is het grootste vegetarische land ter wereld want heel veel Hindu’s, Jains en Sikhs eten op religieuze gronden geen vlees; vegetarische maaltijden zijn hier niet te vermijden). Het hotel is weer een voormalig paleis (Prince Charles en Camilla hebben hier ook overnacht), hoewel wat minder over-the-top ingericht dan het vorige. In dit geval sliep ik in één van de luxere kamers.

Tot: 0.087s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 44; dbt: 0.0586s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb