Olie en kruiden

India's flag
Asia » India » Kerala » Thekkady
February 23rd 2012
Published: February 28th 2012EDIT THIS ENTRY

Om alle tempeloverdosissen te vermijden, hebben we inmiddels Tamil Nadu verlaten en ingeruild voor Kerala. Tijd voor natuur. In Thekkady vind je de Periyar Wildlife Sanctuary, beter gekend als 'Periyar Tiger Reserve'. Niet dat je veel kans maakt om een van deze katjes te zien, maar het park telt nog andere interessante gasten. En we vonden het een goed excuus om even de chaotische drukte van de grootstad te ontvluchten.

Woendag 22/02/2012 - van Madurai naar Kumily (Thekkady)

Vandaag verlaten we de vlakte en trekken de heuvels in. Onderweg bezoeken we, o.a. :

- een locale markt

- een ambchtelijke steenbakkerij

- een wasplaats langs de rivier

(zie foto's)

Eens aangekomen tijd om te relaxen. Hier vind je een wereldbekende specialiteit van Kerala : Ayurveda, een geneeswijze op basis van massages en kruidige oliën.

Ingrid heeft er intens van genoten, maar dit is niet echt mijn ding.

Nog geheel onder de olie, volgen we daarna een demonstratie Kalaripayattu, een traditionele vechtsport. Spectaculair is het wel. Het lijken wel gladiatoren in een arena. En het het wapengekletter klinkt menens. In het vuur van het gevecht breekt zelfs een van de zwaarden, en het wegvliegend stuk verwond een van de toeschouwers! Maar licht, gelukkig.

Donderdag 23/02/2012 – Periyar

Ondanks de douche gisteren avond, komt de olie nog uit onze oren. Het heeft blijkbaar een langdurende werking!

Vandaag een boottrip in het park gemaakt... Een non-event! Maar wat zou je willen : op de laatste minuut moesten we onze kleine boot ruilen voor een grote dubbeldekker, afgeladen vol met enthousiaste Indiërs, die geen second hun bebbel kunnen houden en aldus het wild wegjagen. Zoek niet teveel naar foto's, want buiten een paar aalscholvers en ijsvogels was er absoluut niets te zien.

Dit werd gelukkig (deels) goedgemaakt door een 'kruiden'-wandeling . Hier is immers een van de kruidenzolders van India. De deskundige uitleg over peper, kaneel, kruidnagel, noot muskaat, vanille, vijfkruiden e.d.m., was erg boeiend . Maar na Panama konden ze ons over koffie weinig bijbrengen (en als je Robusta boven Arabica stelt, heb ik mijn bedenkingen).

Maar de eigenlijke specialiteit van de streek blijft 'Cardamom'. Van hieruit wordt het wereldwijd geëxporteerd.

2000 a 2500 stuks per dag...2000 a 2500 stuks per dag...
2000 a 2500 stuks per dag...

Steenbakkerij ergens onderweg

28th February 2012

Prachtige foto's Phil !
Dit stukje India ziet er prachtig uit, lekker kruidig. Ik zal toch ook eens van reis-seizoen moeten veranderen dedju.
From Blog: Olie en kruiden

Tot: 0.433s; Tpl: 0.012s; cc: 14; qc: 86; dbt: 0.055s; 86; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 3; ; mem: 6.6mb