simen turer videre gjennom det karnatakanske landskapet

India's flag
Asia » India » Kerala » Alleppey
February 6th 2011
Published: February 6th 2011

så kommer fortsettelsen.

i gokarna var vi i noen dager til, uten å egentlig gjøre så mye mer enn det vi gjorde de første dagene:
- vi gikk noen turer inn til selve gokarna by, der vi spiste litt mat og så oss omkring.
- vi tittet på en tsjekker som var ruset langt over skyene og danset rundt i sin egen lille verden, fem dager på rad (sammenhengende?). tredje dagen brant han passet og alle pengene sine på et leirbål. fjerde dagen ble han rapportert til politiet av folkene på kafeen vi bodde på. femte dagen så vi ham på busstasjonen, sittende alene (fortsatt borte vekk) og uten bagasje.
- vi badet litt, spiste litt, satt på stranda og leste litt, for så å starte fra begynnelsen igjen.
- vi spiste middag med en eldre tysker og nevøen hans, samt hans canadiske kompis, som fortalte oss en hel del om sveitsisk gruyere-ost (lagret i huler) og mye annen god mat.

etter å ha vært på om beach i noen dager, bestemte vi oss for å reise innover til jog falls, indias høyeste foss. fosser i utlandet blir ofte til skuffelser sammenliknet med hva vi ser hjemme i norge, og denne var ikke noe unntak. men det var nok mest fordi at den var rimelig tørrlagt og dessuten også oppdemt. fallet var på tre hundre meter, og på bildene fra de gangene hvor den faktisk var åpnet helt opp i anledning helligdager så det mye bedre ut. og i tillegg til foss så traff vi også på:
- mange aper som løp omkring på gelendrene og lurte på hvem i all verden vi var.
- en gammel dame og vennene hennes som passet på oss og bestemte når vi skulle spise så vi ikke behøvde å tenke på det selv.
- en svart slange som var to meter lang!
- mange indiske medturister som hang rundt nede ved fossefoten.

både turen opp til og turen ned fra jog falls foregikk i en humpete buss, sistnevnte tur hadde i tillegg visning av bollywoodfilm på basspumpende anlegg. jeg droppet bollywoodmusikken og satte i stedet gang mitt eget ipod-anlegg, noe som jeg tror gjorde bollywoodfilmen til en mye mer gjennomlevbar opplevelse. siden kom vi til shimoga, en by som ikke var nevnt i noen av reisehåndbøkene våre og som så ut til å hovedsakelig bestå av svevestøv og forurenset luft. vi fant raskt frem til et hotell, der vi møtte på et trivelig israelsk søskenpar. etter å ha spist middag inviterte vi dem opp på rommet til whisky og kjeks, og kvelden tok en uventet god retning.

deretter kom vi til mysore (en mye mer turistvennlig by):
- vi besøkte maharajahens palass, som innvendig var begloret med gull, stolper, fine treutskjæringer og malerier. overdådighet for alle pengene (og ganske stilig var det også)!
- i markedet kunne man kjøpe røkelse som var gjort på stedet. vi fikk fortalt en hel del om hvordan det gjøres av en tidligere mr. india body builder, som også serverte te og overraskende nok unnlot helt å forsøke å selge oss noe etterpå.
- vi dro på jakt etter en kino som viste engelskspråklig film (med engelsk tale), litt redde for hva nok en bollywoodvisning skulle kunne gjøre med to lettpåvirkelige sinn. etter en times rickshaw-turer hit og dit konkluderte vi at ingen kinoer viste engelsk film, til tross for mange løfter fra diverse sjåfører.
- snorre og jeg hadde oppsplittet temadag. snorres tema var "it-hovedstaden bengaluru", mitt var "templer gjennom tusen år". slik ble det til at vi dro hver vår vei, og jeg dro i retning av belur og halebid, to hindu-templer fra rundt år 1200. alt var gjort i stein, med statuer og relieffer langs alle vegger og stolper. rart å tenke over hvor gammelt alt sammen er mens en går og titter.
- vi møtte igjen våre israelske venner og planla å dra på husbåttur sammen i kerala.

med destinasjon kerala satte vi oss på bussen mot mangalore, for deretter å videre kunne toge ned i retning av byen kochi. avstandene er ikke så lange, men verken bussen eller toget går spesielt fort (på de fleste bussene vi har tatt har gjennomsnittsfart, dersom en inkluderer pauser, vært 30 km/t), så det gjelder å spre turene utover nok dager for ikke å reise seg i hjel. derfor tok vi en natt i mangalore, spiste god fisk på restaurant (jeg forsøker å få smakt så mange fiskeretter som mulig langs kysten der hvor stort sett alle byene er spesielt kjent for sjømaten sin) og tok toget videre tidlig neste morgen. togturen videre gikk ganske greit, og etter å ha tatt endel humpebuss de siste dagene er det lett å sette pris på en togtur som tross alt går på skinner. vi leser, spiller sjakk (snorre har overtaket enn så lenge) og hører musikk.

i kochi møtte vi igjen israelerne, som nå virket ganske slitne, lite klare for båttur og generelt lystne på å bare komme seg hjem. de brukte en kveld og en dag på å bestemme seg for om de har lyst til å være med eller ei. i mens har vi tittet rundt i kochis gamleby med noen gamle kirker og minst like gamle kinesiske fiskenettstativ nede ved havna. kochi er en havneby og man må ta ferge for å komme seg fra gamleby til nyby (om ikke man er lysten på å bruke brua, da).

i skrivende stund befinner vi oss i alleppey, dit de fleste husbåtene drar ut fra. vi har spist en bedre middag på en hotellrestaurant (en improvisert kyllingcurry som skulle være 7/10 i sterk), forhørt oss litt om priser på husbåter, og klipt oss på indisk frisørsalong til syv kroner hver. nå ser vi begge ut som indere, bortsett fra den obligatoriske barten som alle her har. for ikke så lenge siden kom israelerne frem til byen også, og de hadde fortsatt ikke helt bestemt seg for om de ville være med, men for øyeblikket ser det ut til å helle mot ikke. vi går for båttur i alle fall. husbåt med vår egen kokk og skipper ombord, det må kunne være ganske fint. turen skal gå gjennom innlandskanaler blant palmer, små landsbyer og en og annen krydderplantasje. jeg har kjøpt nye bøker (holy cow! og metamorfosen) og er godt forberedt.

7th February 2011

Nice Blog
Appreciative Post www.csntoursus.com
12th February 2011

Den gamle damen...
....og vennene hennes som bestemte når dere skulle spise var ikke utsendt av meg :) Men fint det finnes "omsorgspersoner" i andre land også! Kanskje litt i overkant, men var nok godt ment. Klem
12th February 2011

Misunnelig
Innlandskanaler, palmer, landsbyer, krydderplantasjer..... Jeg ville gjerne vært med på husbåtsafari med camera innen rekkevidde. Kos dere! Gleder meg til bilder og mer blogging :)

Tot: 0.071s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 48; dbt: 0.0399s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb