Norra Goa och Panjim

India's flag
Asia » India » Goa » Baga
March 24th 2007
Published: March 24th 2007

Buss fran Palolem til Margao och vidare til Panjim, fin tur lengs med highwayen och vi kørde faktiskt førbi polisen som stoppade oss den dagen med scooter.. sa tydligen vanligt att de star just pa grensen mellan Canacona omrader i søder o Margao..

Framme i Panjim hade vi lite problem med o hitta ett rum, till sist fick vi nøja oss med ett litet ekkelt ratthull til rum..gikk omkring i Panjims gator o hittade en underbart charmig liten pub vid namnet Bar Marino.. et knyttelitet rum med 2 benkar (typ som en skolbenk fran gamla dager der benk och bord sitter sammen).

Vi at middag pa Hotel Venite som ar en jatte mysig restaurang med goansk och portugisisk inspirerad mat... absolut ett maste for den som besøker Panjim.

Føljande morgon efter frukost tog vi buss till Calangute o Baga.. vi visste pa forhand att detta kom till att vara ett "turist-helvete" men bestemde oss att prova finna ett lite mer lungnare o mer tillbakadraget boende och det gjorde vi minsann i ett gammalt guesthouse med stora fina rum med havsutsikt. Folk som aker pa charter fran Europa bor allt som oftast i Calangute/Baga eller i Candolim.. sa dessa platser var byggt upp kring turismen sa som manga platser i Goa er.. Solstolar i rekke o rad lengs med den ikke sa idylliska stranden och beach shacks (restauranger) samt massa sma butikker med allt fran Kashmir pashmina til smycken til trestatyer forestellande de indiska gudarna. Pa stranden kunde man till och med fa sina øron rensade!! for ett jobb!

Dagarna gick fort da vi slappade i solen med en bok och papaya lassi (youghurt dryck)..

Pa onsdagen var det dags for Anjuna fleamarket som i gamla dagar startade som ett loppis der hippie turisterna satt och solde av sitt rese bagasje for att kunna ta sig vidare pa sin resa hemaat. Idag er det fremst saljare fran Tibet/Kashmir och Karnataka som saljer precis de samma souvenirerna du finner i resten av Indien.. Med tur kan du fortsatt fa syn pa en eller annen gammal hippie som faktiskt blivit kvar i Indien sedan Anjuna marketens blomstrings dagar.

Natt tagen fran Goa til Mumbai var alla fulla sa for att spara lite tid fannt vi oss en billig flygbiljett med Air Deccan fran Goa til Mumbai... Sa goodbye Goa!!!

Tot: 0.037s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0203s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb