The Lazy Lizard and the Bad Monkey

China's flag
Asia » China » Yunnan » Dali
March 24th 2007
Published: March 24th 2007

...Vanuit Yangshuo gaan we met de bus terug naar Guilin, een stad die toch leuker bleek dan verwacht en leuk genoeg om nog twee dagen te blijven hangen. Het hostel is gezellig en er zijn een hoop kleine tentjes in het centrum om wat te eten. De stad ziet er voor een vrij grote stad erg groen uit en in het midden van de stad ligt een meer waarin twee grote pagodes drijven.
Het weer is er niet veel beter op geworden sinds de tocht over de Yangzi Rivier en de weersvoorspellingen voor Beihai zien er zonnig en warm uit: So let's go!

Na de busreis van 7 uur arriveren we in een zonnig, warme en druk stadje met 800.000 inwoners. Zoals gewoonlijk in minder toeristische plekken zijn er een hoop "hello's" en is er een hoop gestaar waar we langzaam aan gewend geraakt zijn (het staren blijft vervelend!). Het strand is ongeveer 20 minuten met de bus vanuit het centrum en nadat we onze tassen in een simpel hotelletje hebben gedropt is het tijd om het strand te verkennen en een hapje eten. Na een wandelingetje in het donker over het strand belanden we bij een straatkraampje om wat te eten. 21:00, een graad of 25, lekker eten en een biertje aan de chinese kust, prima toch?
Het is duidelijk geen hoogseizoen in Beihai want het is vrij rustig. Een groepje enthousiaste chinezen ligt in het smerige water maar de meeste houden het wijs bij een strandwandelingetje. Op zee drijven honderden vissersbootjes en verder van het toeristische gedeelte zijn jongens in het zand aan het zoeken naar grote krabben die ze waarschijnlijk verkopen aan de restaurants om wat geld te verdienen. Op het witte strand zijn miljoenen kleine gaatjes met daar omheen allemaal kleine zandballetjes. Het strand blijkt vol met miljoenen kleine krabjes te zitten die zichzelf ingraven in het zand en de gaatjes inschieten als er mensen in de buurt komen. We hadden gehoopt op een duik maar durfden het toch niet aan in het vieze water en besluiten de volgende dag te vertrekken richting Kunming, de hoofdstad van de Yunnan provincie.

Na een reis van drie uur naar Nanning nemen we de nachttein en 24 uur later staan we voor het drukke station van de miljoenenstad Kunming. In het centrum van de stad lijkt iedereen erg relaxed. Op een plein is een groep ouderen bezig met tai chi, en er staan hier en daar groepjes mensen met elkaar te kletsen. Ons hostel zit aan dit plein en blijkt een groot dakteras te hebben met uitzicht op het plein. Kunming is voor veel reizigers een tussenstop richting Dali en Lijiang of om de rest china in te reizen en ook wij vertrekken na twee dagen shoppen en rondlopen in deze grote stad met de bus naar Dali.

Old Dali is een vrij toeristisch dorpje met oude stadsmuren en huisjes. Het ligt tussen een berg van 4600 meter hoog en een groot meer waardoor je makkelijk er een dag tussenuit kan om de bergen in te gaan of een eind te gaan fietsen. Er hangt een hele vriendelijke en een hele gezellige, relaxte sfeer en dit is ook de reden dat een hoop westerse reizigers hier moeilijk of zelfs helemaal niet meer wegkomen. Er zijn een hoop gezellige barretjes en restaurantjes en al snel leer je een hoop mensen kennen die je dagelijks tegenkomt.

We belanden in een barretje, de Lazy Lizard, waar we door de westerse locals een beetje wegwijs worden gemaakt in Dali. Een stuk van de berg beklimen en een fietstocht naar het meer zijn goede manieren om de omgeving te zien. Kafka Cafe, Bad Monkey, the Vodka bar, the Tibetan en een fantastisch dumplingrestaurant zijn plaatsen waar je dagelijks nieuwe mensen ontmoet met nieuwe verhalen, ervaringen en tips. We zijn nu vijf dagen in Dali en vertrekken morgen richting Lijiang. Ook voor ons is Dali de plek waar we het langst zijn blijven hangen, we hebben een hoop leuke mensen ontmoet waarvan we waarschijnlijk een aantal in Lijiang of Tibet weer tegen zullen komen.

De ochtend van ons vertrek naar Lijiang kregen we het nieuws dat Lina's Opa was overleden...

Beihai 5Beihai 5
Beihai 5

Het strand zit vol met kleine krabbetjes
Nanning TreinstationNanning Treinstation
Nanning Treinstation

Iemand is hier zoooo populair aan het worden...
Dali 2Dali 2
Dali 2

Lazy Lizard
Dali 11Dali 11
Dali 11

Zijn moeder maakt de beste dumplings ooit!

1st April 2007

wow echt populair
Ha lien en sjoerd, klinkt allemaal fantastisch!!! en iedereen begrijpt natuurlijk gelijk dat ze met jullie op de foto willen!! daag en een kusje van jullie zusje!
3rd April 2007

Tuurlijk wil iedereen met sjoerd op de foto!! Zou ik ook wel willen nu, maar ja daar moeten we allemaal nog ff op wachten. Mooie foto voor moekes, daar zal ze vast heel blij mee zijn! Geniet!!! Dikke kus van marietje
5th April 2007

ver weg en toch dichtbij
allereerst lien: van harte gecondoleerd met opa. wat is het toch mooi dat internet en zo'n travelblog bestaat. zo ben je door je mooie herdenking er dicht bij geweest... jullie verslag is weer optimaal, met die prachtige foto's. wat ik me afvraag is of je ook veel europese toeristen tegenkomt op je reis? ik kijk uit naar jullie volgende bericht.. XXX josé
14th June 2007

grappig
Hoi ken jullie niet kwam toevallig hier terecht omdat ik iets over die vage stoner tent Bad monkey zocht , ben net een week terug uit china heb er een maand rondgetrokken en t was mn beste vakantie ooit , heb nu al geboekt voor volgend jaar ;) blijkbaar te zien waren jullie ook "aliens" voor een hoop chinezen en wilde ze met je op de foto , over 15 jaar is china costa del sol ;( , anyway grtz , dingeling

Tot: 0.117s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 66; dbt: 0.0778s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb