wo zhi yao shucai

March 13th 2007
Published: March 13th 2007

Yangshuo 5Yangshuo 5Yangshuo 5

Bamboo-pondje over de Li River
voor de mensen die het niet gezien hebben, de vorige entry is bijgewerkt.

Ergens in China:

We blijven onze ogen uitkijken, of het nu in een stad is van een paar miljoen inwoners of het kleine (300.000) Yangshuo waar we tot gisteren waren.
In Chengdu is het warm! We slapen in een geweldig hostel vlakbij de Wenshu tempel, een boeddhistisch klooster uit de Tang dynastie. Een dorp op zich met vegetarisch restaurant, theetuin en winkeltjes. Hier is het lentefeest in volle gang. Met een kop thee in de theetuin genieten we van de zon en kijken we naar wat er gebeurt om ons heen. Grote families zitten samen te eten, vrienden spelen mahjong of kaarten. Een meneer wuift naar de jongen die rondloopt om heet water bij te vullen, een oude vrouw vraagt of we zonnebloempitten willen. Hier kunnen we wel uren blijven zitten. Buiten de tempelmuren gaat het leven weer verder, maar ook daar ondanks de grote van de stad hangt er een fijne sfeer.

Vanuit Chengdu vertrekt er een hypermoderne trein richting Lhasa, maar we willen eerst nog meer van China zien voordat we over land vanaf Yunnan naar Tibet proberen te reizen.

China is zo groot en anders op de verschillende plekken waar we komen. Chongqing is een stad bezaaid met trappen. Chinezen lopen af en aan met groenten en fruit die ze op straat verkopen. Hier vertrekt de boot over de Yangzi rivier naar Yichang. Drie dagen zullen we een kajuit delen met een pas getrouwd chinees stel en twee oudere chinezen. Een taalbarriere die je probeert te overbruggen, maar erg vlot gaat het niet. Soms kan je vijf minuten met iemand kletsen en heb je echt het gevoel dat je elkaar begrijpt. Een andere keer doe je tig pogingen maar laten ze hoofdschuddend merken dat ze het echt niet begrijpen.

Het ene mooie uitzicht naar het andere gaat langs onze ogen. Kleine dorpen, gekke bruggen, een onweersbui. Bij een haven staan we stil en geluiden laten weten dat we ergens vlakbij een stad zijn; harde knallen en een hoog zingende vrouwenstem schalt uit de luidsprekers. De vrouw zingt nog iets hoger, iemand binnen in de kajuit zet de TV nog iets harder. Op het bovente dek zingt men karaoke, de boot klotst tegen de kade aan en overal neon-licht. Dit is rust in China.

In Yichang komen we vast te zitten. Vanwege het Chinees nieuwjaar en de vakantie lijkt het openbaar vervoer volkomen plat te liggen. We willen graag richting Zhangjiajie, vlakbij het Wulingyuan-gebergte. Via andere steden komen we er vijf dagen later aan. Ons lange reizen wordt meteen beloond! De volgende dag als we naar buiten kijken sneeuwt het. Was het uitzicht op de bergen gisteren nog groen, nu kleuren de rotsen wit. En dat terwijl we vorige week in Chengdu nog zonder jas rondliepen...? We maken een lange tocht de bergen in en, zien we apen van dichtbij...zo dichtbij dat ze Sjoerd met z'n vijftienen omsingelen en op een tactische manier een pak koekjes uit zijn handen weten te grissen. Een glimmend papiertje verdwijnt ergens heel hoog in een boom.

Onze reis gaat verder naar Yangshuo, het mooie Yangshuo wat ook erg toeristisch is. Westerse eettentjes bepalen het straatbeeld, maar daarbuiten kan je heerlijk fietsen. Langs karstbergen, rijstvelden en de Li Rivier. Over modderpaden en stenen rijden we door het landschap. Als we niet verder kunnen fietsen steken we met een bamboe-pond de rivier over. We eten kleine mandarijntjes die je met schil en al op kan eten en komen weer terug langs eettenten waar je de spicy lucht vanaf een afstand al op je longen slaat. Bij deze eettentjes staat hond op het menu en het vlees of vis dat ze gaan klaarmaken is nog springlevend of ziet er nog zo uit.
In Yangshuo verkennen we de omgeving, nemen we een taalles, doen een poging onze boeken te ruilen en okee, we eten ook een keer geen chinees maar 'zondigen' met westers eten.

Morgen gaat onze reis weer verder....nu richting de warmte, richting zee!

chengdu-chongqing-yangzi rivier-yichang-changde-zhangjiajie-yangshuo-guilin

Zhangjiajie Stad

Restaurantje

13th March 2007

whooooaaaaa....
Een klik en ik zit in China...niet te gullooffuhhh.... fotoos in je hoofd en in het echt..ik kan het bijna aanraken..wel voorzichtig doen, he?
13th March 2007

t lijkt wel een film
Lieve Twee, Het lijkt wel een film, denken jullie dat niet, soms? Fijn dat je weer foto's kunt maken, ze zijn prachtig. Ik reis graag verder met jullie mee! X

shi de wo de minpièn?
Lieve Lina en Sjoerd, wat een prachtige foto's en verhalen, ik las het gisteravond en heb vannacht gedroomd over China (leuke bijkomstigheid: niet alleen jullie reisden in mijn droom over de Yangtsé river, maar 'k zat zelf ook op die boot:) Moeten jullie al een container huren om alle spullen naar huis te verschepen? Of valt het wel mee met de koopziekte van allerhande geweldig handige plastic bakjes, schaaltjes en mao-jasjes? Geniet ervan! Liefs, Els

(stilte)
mooi mooi mooi!

recept?
Schitterend! nu jullie toch daar zijn, kunnen jullie eens kijken voor een lekker recept met kattenvlees? Tommy is wel al tien jaar. Groet, Maarten.
16th March 2007

wat een schrijver
Ik zit verschrikkelijk te genieten van jullie prachtige verhalen!. Het is net of ik aan de hand meegenomen word. Het gaat goed geloof ik. Wat zal nederland soms ver weg zijn. IK vind de foto's prachtig ... Liefs en een dikke knuffel voor jullie allebei. Lieke
21st March 2007

not bad, not bad at all :-) Hou ons op de hoogte! besooooooos

Tot: 0.043s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0224s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb