Update vanuit Shanghai!


Advertisement
China's flag
Asia » China » Shanghai
November 16th 2011
Published: November 16th 2011
Edit Blog Post

Lieve allemaal,

Hierbij weer een update van mijn leven hier!

Karaoke
Een avondje karaoke is hier een hele ervaring! En heel wat anders dan karaoke in de Casablanca op de Zeedijk! Ik had een aantal van mijn Chinese kantoorgenoten overgehaald om mijn Engelse kantoorgenoot (Ed) en mij op touw te nemen voor een avondje karaoke-en. De locatie was een professionele, "luxe" karaoke keten waar je een kamer kan huren met je eigen groepje! Het zag er eigenlijk uit als een soort hotel. In de kamer staat vervolgens een bank, een aantal tafeltjes en je eigen karaoke set! Soort van je eigen huiskamer. Mijn kantoorgenoten waren trouwens erg verbaasd dat we dit niet ook in Nederland hebben. Velen van hen hebben namelijk regelmatig karaoke avondjes.

Tijdens de karaoke wordt serieus gezongen! Er is totaal geen alcohol voor nodig! Zodra we binnen waren begon een van de jongens gelijk met zingen! Terwijl de Chinezen aan de frisdrank gingen, hadden Ed en ik toch wel enige aanmoediging nodig in de vorm van een biertje. Dit werd met enige verrassing ontvangen. Let wel, mijn kantoorgenoten zijn de hardwerkende Chinese types, die zo ver zijn gekomen door hard te werken. En niet door hard te feesten.. Qua liedjes zijn Chinese ballads favoriet onder de Chinezen. Allemaal zwijmelende liefdesliedjes. Uiteraard moest ook ik een liedje zingen... Nou, daar kwam ik hoor met Lady Gaga, Beyonce en Katy Perry. Viel niet echt in de smaak. Bovendien had ik toch echt de originele zangeres nodig als achtergrondkoortje in tegenstelling tot mijn kantoorgenoten. Mijn kamergenootje kan heel goed zingen, dus die liet volgens mij expres eerst alle anderen aan bod komen voordat zij zelf haar zangkunsten ten toon spreidde... Ja, ja, het was weer duidelijk, ik ben geen geboren zangeres. Helaas.

Qibao
Een paar weken geleden ben ik een middagje naar Qibao geweest. Een zogenaamde watertown: een stad met kanalen. Qibao is met de metro vanuit Shanghai te bereiken en wanneer je uitstapt is het meteen lekker druk! Vervolgens moet je naar het oude gedeelte van de stad lopen waar idd een paar kanalen zijn en het stikt van de dagjesmensen! Wederom was er voldoende eten, inclusief onsmakelijke items - zie foto's! De stinky tofu (gefrituurde tofu) stinkt echt zo enorm! Als je een paar van die kraampjes op een rij hebt, dan gaat mijn maag iig drie keer in de rondte... Uiteraard heb ik als ware toerist een ritje (van 20 minuten op een heel langzaam tempo) over het water gemaakt!

Antiekmarkt
Ik heb ook een van de antiekmarkten van Shanghai bezocht. Antiek is hier een rekbaar begrip, dus er is (ook) enorm veel prullaria te koop! Een leuk horloge van Mao, zonnebrillen, koffers, beeldjes, t-shirts, originele ;-) oude posters, typemachines etc. Erg grappig, maar heb jammergenoeg geen kunst tussen de kitsch kunnen vinden...

NLse vereniging
Zoals zoveel steden in het buitenland heeft Shanghai een eigen Nederlandse vereniging. Ze hebben maandelijks een borrel en organiseren ook nog andere evenementen. Er komt een gemêleerd gezelschap op af met mensen van alle leeftijden. Deze week komt zelfs Frank Boeijen naar Shanghai, nou dat zou ik natuurlijk voor geen goud willen missen...

Bezoek Chantal
Mijn zusje is afgelopen een weekje op bezoek geweest en dat was erg gezellig! Erg leuk om haar Shanghai te laten zien!

We zijn haar bezoek begonnen met een hapje en een drankje met een aantal NLse meiden hier! Heerlijk gegeten en vervolgens een chocolade toetje in een van de vele dessert bars en vervolgens een kaasplankje onder het genot van een heerlijk geïmporteerd wijntje in een wijnbar! Daarna ook nog even een bezoek gebracht aan een Chinese discotheek, want dat moest Chantal toch ook echt even gezien hebben!

De volgende dag op naar een van de expat bezigheden: de zondagse brunch! Wij hebben onze buikjes volledig rond gegeten bij het brunch buffet van het Shangri La hotel. Er was keuze uit wel 10 verschillende "stations"; sushi, salade, pasta, noodles, eend, tortillas, kaas, toetjes en ga zo maar door. Er was zoveel keuze! Het enige wat ze wonder boven wonder niet hadden waren eitjes! Je zou toch denken dat dat bij een zondagse brunch hoort....

Op maandag en dinsdag heeft Chantal in d'r eentje de toerist uithangen terwijl ik aan het werken was. We hebben toen wel gezellig geluncht met een aantal van mijn Chinese kantoorgenootjes! De dagen daarna had ik heerlijk vrij en zijn wij er samen op uit getrokken. Zo zijn we een dagje naar Suzhou geweest. Een stad die als bijnaam heeft "het Venetie van het Oosten". Die bijnaam is in onze ogen iets teveel van het goede.... Wij hadden daarnaast een pittoresk stadje verwacht, maar nee het was een stad met 5 mln inwoners! Suzhou staat verder bekend om z'n vele mooie Chinese tuinen en zijde productie. Tussen de middag hebben we gezellig tussen de locals geluncht!

De dag erop moesten we weer vroeg op, omdat we een Chinese kookcursus hadden! Met onze chef naar de lokale markt om alle ingredienten te kopen, en vervolgens de keuken in! Het bezoeken van een Chinese markt blijft interessant. Deze keer had de markt een winkel waar je je eigen verse kip uit kan kiezen, die vervolgens meteen voor je wordt gedood en geplukt. Hmmm. Iets voor de AH? Ons menu bestond uit kip (niet zo vers als hiervoor - maar gewoon een kipfiletje) met citroen, gebakken rijst en champignons en bak choy in oestersaus. Al zeg ik het zelf, het was best goed gelukt!

S'avonds hebben we genoten van het uitzicht vanuit de bar van het Hyatt op de 87e verdieping van het Jinmao gebouw onder het genot van een heerlijk glas champagne!

Op de laatste dag was het eindelijk heerlijk weer en hebben we lekker in het zonnetje ontbeten in een klein buurtje met allerlei gallerietjes en winkeltjes waar we heerlijk hebben geshopt. Vervolgens was het tijd voor Chantal om haar verjaardagscadeaus te verzilveren en hebben we genoten van een heerlijke massage voordat we ons gingen klaarmaken voor de laatste avond! En die avond bestond uit een diner bij Mr & Mrs Bund aan een van hun mooiste tafels met uitzicht op de skyline van Shanghai! Daarna door voor een avondje stappen in club Mint tot in de late uurtjes met een aantal Engelse vrienden!

Hot pot
Afgelopen weekend ben ik voor het eerst naar een hot pot restaurant geweest. Dit is een restaurant waarbij je een hot pot (een bak met bouillon) in het midden van de tafel hebt waar je vervolgens je vlees, vis en groenten in doopt. Het restaurant waar wij zijn geweest was redelijk populair en we moesten dan ook even wachten. Ik had al via online reviews begrepen dat dat erbij hoort. De wijze waarop je kunt wachten is ook een van de dingen wat dit restaurant bijzonder maakt. Zo kun je tijdens het wachten (onder het genot van een gratis sapje, nootjes en een paar stukjes watermeloen) een spelletje spelen, je schoenen laten poetsen en zelfs je nagels laten doen. Dit laatste had ik die dag al laten doen (zie hieronder), dus wij hebben ons vermaakt met een spelletje Chinees schaken nadat we online de spelregels hadden achterhaald! De hot pot zelf was trouwens best prima, vers vlees, vis, groente en noedels die aan tafel werden getrokken met bijbehorende show en daarnaast was het spotgoedkoop. Zo'n 18 euro met z'n tweeën!

De voordelen van het expat leven
Tot slot een van de voordelen van het leven hier waar ik afgelopen weekend mee kennis heb gemaakt, zijn goedkope manicures en pedicures (De mannen kunnen doorscrollen...). Afgelopen zondag ben ik met een aantal meiden mee geweest naar hun vaste adresje! Hier hebben we voor circa 25 euro een manicure en een pedicure gehad (met OPI nagellak - voor dames die dat relevant vinden)! Een hele goede deal! Dit gebeurt trouwens ook niet na elkaar, maar er zijn gewoon 2 dames met jou bezig en dat bij ons vieren allemaal tegelijk; een voor de manicure en een voor de pedicure. En ondertussen geniet je ook nog even van een lekker kopje thee! Nou, ik heb het kaartje van dit adresje meteen meegenomen, want dit moet ik onthouden!

Tot de volgende update!

Liefs,
Daan


Additional photos below
Photos: 60, Displayed: 27


Advertisement



16th November 2011

Lieve Danielle, Wat ontzettend gaaf om weer een verslag van je te lezen. Heerlijk dat Chantal en ook Michel al lekker bij je zijn geweest. Dan spreekt het voor hun ook veel meer als je erover verteld. Meisje wat een super leuke tijd heb je daar. Dit kan niemand je meer af nemen. Denk dat je ook veel en hard moet werken, maar daarnaast geniet je zo met volle teugen, dat straalt ook echt van je berichten en foto's af. Zo genieten wij er ook een heel klein beetje van mee. Ik vind het fantastisch om alles erover van je te lezen. Heel veel plezier en een dikke knuffel uit Holland Kus Ingrid
17th November 2011

Lieve Daniëlle, Bedankt voor je reis/werkverslag. De foto's geven ook een aardig beeld bij je verhaal. Die foto met die kinderen op de antiekmarkt ziet er ook schattig uit.De tijd vliegt voorbij dus geniet maar volop en probeer veel herinneringen te bewaren in gedachten en foto's. Veel liefs en een knuffel van Anneke

Tot: 0.098s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0505s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb