Vistelsen i Shanghai


Advertisement
China's flag
Asia » China » Shanghai
August 29th 2005
Published: September 6th 2005
Edit Blog Post

Efter att ha suttit i plan ett antal timmar så kom jag till slut fram till Shanghais flygplats. Det första som mötte mig där var låånga köer till passkontrollen. För att komma in i Kina var man tvungen att fylla i en hel hög med papper, och det gick inte smidigare av att flygpersonalen glömde att ge mig några av dem på flyget.

Väl igenom passkontrollen lyckades jag dock hitta min väska (vilket gick smidigt; dock hade den blivit undanplockad från bagagebandet eftersom passkontrollen tog så lång tid) och efter en mer eller mindre rolig timme på flygplatsen var det dags att ta sig in mot Shanghais centrum.

Resan in mot staden bjöd på en av de mest karakteristiska dragen för Shanghai; att sitta bak i en taxi medan föraren snirklar sig fram genom trafiken på bästa (kan även ibland anses det mest farliga) sätt. När jag väl kom fram till staden hade det blivit mörkt och jag möttes av gator fyllda med kineser och stora neonskyltar. Claire hade gett mig ett magiskt papper som jag visade för taxichaffören för att visa var han skulle åka med mig; det visade sig sedan att resten av mina taxiresor började med att visa papper, guideboken eller visitkort.

Jag mötte upp med Claire (som jag bodde hos) på hennes jobb och vi åkte sedan hem till hennes lägenhet. Vi pratade ett tag men eftersom jag var ganska trött så fick det bli en tidig kväll för min del.

Första dagen:
Jag vaknade ganska sent på morgonen, kände mig fortfarande lite sliten efter flyget men även medveten om att jag glömt att tänka på vissa detaljer innan jag lämnade Stockholm - som t.ex. att lämna kvar min mobil i Sverige inte bara bidrog till att jag blev av med en telefon utan även min klocka och väckarklocka. Inte mycket att göra åt saken, jag åt en snabb frukost, packade ihop mina saker och gav mig sedan iväg för att undersöka Shanghai. Mitt första mål var "The Bund" vilket är ett område i Shanghai som ligger precis intill floden som går genom staden. Jag gick ner längs floden och fick även här mitt första möte med de kinesiska försäljarna - det innebar att jag under fem minuter hade en kines som sprang efter mig och försökte sälja mig klockor och vykort. Efter ett tag gav han upp och jag kunde njuta av
Kanal i SuzhouKanal i SuzhouKanal i Suzhou

En av de kanalerna vi såg från vår cykeltaxi genom Suzhou.
utsikten i fred. Det var bra väder denna dag, men trots det syntes inte solen - det gör den sällan i Shanghai. Claire berättade att staden är så förorenad att solen inte syns p.g.a. all smog. Efter att ha strosat runt lite kring the Bund så åt jag på en resturang i närheten som var riktigt bra - och den hade dessutom utsikt över hela floden. Efter maten gick jag vidare längs Nanjing lu vilket är Shanghais stora shoppinggata. Efter att ha strosat omkring där ett bra tag (jag var på jakt efter en digitalkamera, men hittade ingen jag gillade) så mötte jag upp med Claire igen. Vi åt middag på en resturang som var helt och hållet vegetarisk, men många rätter såg ut att bestå av kött. Bl.a. så kan nämnas av deras räkalternativ var tofu som var målade och formade som räkor!

Andra dagen:
Denna dag började med att jag begav mig iväg till den beryktade antikmarknaden i Shanghai. Jag hade förställt mig att det skulle vara fullt av kineser som försökte sälja mig saker till både höger och vänster och att stället skulle vara riktigt livat. Så var inte fallet! Det var gick riktigt lugnt till,
PromenadPromenadPromenad

Promenad genom The Humble Adminstrator's Garden i Suzhou
och det gjorde mig faktiskt lite besviken. Jag gick runt där en stund, provade bjuda lite på mahjongg-spel, men jag var för snål och fick inget! (Jag hade i bestämmt mig för att om jag inte fick ett under 100 kr så kunde det vara). Efter det gick jag vidare till French Concession, vilket är en del av Shanghai med äldre hus som står kvar sedan handelstiden med Europa. Efter att ha irrat runt där ett antal timmar så försökte jag även ta mig till de botaniska trädgårdarna i Shanghai, men tyvärr hade min guidebok inte en översättning av gatunamnet till kinesiska. Detta innebär att det i stort sett är omöjligt att ta sig dit för de kinesiska taxichaufförerna verkar inte förstå om man inte pratar kinesiska och bara pekar ut det på en karta. (För övrigt använder man taxi för att ta sig till olika ställen i Shanghai; en taxi kostar 10 kr för de första 3 kilometrarna, därefter 1 kr extra för varje ytterligare kilometer). Jag gav upp mina försök att ta mig dit, och återvände istället hem. På kvällen åt vi mat på en riktigt kool resturang som hette People 6 (till skillnad från People 7, som
Jag och ClaireJag och ClaireJag och Claire

Omgivna av bonsaiträd. Ett av dem var 300 år gammalt(!)
fanns i Lonely Planet-guiden). Hela inredningen var riktigt häftig och bestod mestadels av speglar, betong och silver. Varje bord var belyst av endast en spotlight och gav nästan inget ljus på de som satt runt bordet. För att komma in till resturangen var man även tvungen att göra på ett visst sätt, och det fanns inga tecken på hur man gjorde utanför, så visste man inte hur man gjorde så gick det inte att komma in! Överlag kändes hela resturangen som saxad ur en riktigt ball film, helt annorlunda allt jag någonsin sett i Sverige.

Tredje dagen:
Eftersom det nu blev helg och Claire och hennes vänner var lediga från jobbet så blev jag inbjuden att följa med på en biltur till en närliggande stad som heter Suzhou. Efter en bilresa som varade ungefär två timmar (med varierande grad av bra musik) så kom vi fram till staden som är känd för dels dess silke och dels dess trädgårdar. Suzhou är även kallat Kinas Venedig eftersom det finns en mängd kanaler som går genom staden. Väl där så besökte vi två olika trädgårdar som båda var otroligt vackra. En av dessa var enorm stor (50000 m2), men dessvärre hade
Ytterligare foto från samma trädgårdYtterligare foto från samma trädgårdYtterligare foto från samma trädgård

Titta på taket på huset i bakgrunden! Såg många olika fantastiska byggnader där.
jag ingen digitalkamera så jag kunde inte fota allt jag ville (sorry syrran!). Jag har fått några foton som vi tog när vi var där men om sanningen ska fram så kan dessa foton inte beskriva hur vacker denna park verkligen var. Efter att ha besökt dessa två parker tog vi kinesik "cykel-taxi" till vår bil och under den resan fick vi verkligen se delar av staden vi inte skulle sett annars.

Fjärde dagen:
Så blev det till slut dags för sista dagen Shanghai. Jag började denna dag med att bege mig till stadens conterfeit market, och här möttes jag av allt det jag förväntade mig av antikmarknaden. Folk försökte sälja mig allt möjligt och jag måste medge att kineserna är väldigt bra på att hitta på smeknamn. Jag blev kallad allt möjligt som "Hello Sunglass" till "Hi DVD" till "Mister Watch". Efter att gått omkring där ett tag så begav jag mig till Shanghai Museum där jag knatade omkring ett tag och såg gamla kineska sigill, trämasker, vaser och mycket annat. Mycket imponerade. På kvällen visade mig Claire även ett av Shanghais hetaste inneställen. Vi besökte även den högsta skyskrapan i staden och åkte upp den för att se Shanghais skyline. Denna kväll så blev det middag på en Thailändsk designresturang, också denna väldigt imponerande.

Sammanfattningsvis så var jag väldigt imponerad av Shanghai som stad. Staden är full av skyskrapor och det händer så mycket överallt hela tiden. Under min vistelse där var jag med om en mindre trafikolycka (ingenting farligt alls, bara en repa på bilen), vi gick på kinesisk massage (120 kr för en timme!) klockan 23 (alla ställen har öppet långt in på natten) och så mycket mer. Claire visade mig många olika ställen i Shanghai och var den bästa värdinna man någonsin kan tänka sig, så jag hade en riktig toppensemester! Det finns mycket mer att säga om Shanghai, men jag måste försöka hinna ikapp med resten av min resa så detta får räcka (i alla fall för tillfället).


Additional photos below
Photos: 8, Displayed: 8


Advertisement

Inte det bästa fotot, men bättre än ingenting ;)Inte det bästa fotot, men bättre än ingenting ;)
Inte det bästa fotot, men bättre än ingenting ;)

Laura gör i alla fall rätt. Fråga mig inte vad jag gör.


6th September 2005

Coolt
Ballt! Kanske får checka Shanghai senare då :) Har precis fixat multiple entry-visum till fastlandet :D - Hörs snart! /J
6th September 2005

Digitalkamera
Du får faktiskt ta o skaffa en digitalkamera så du kan visa oss alla häftiga saker du får se! hoppas det blir fett gött ^^
8th September 2005

Harligt beskrivet!! Men asssssa - no no att inte ha dig.kamera! Kul att du har det sa bra, sjalv springer jag runt har pa londons gator i 180, be surprised! Flyttar in imorron o har ett par feta jobb pa g - med andra ord, grym puls i storstan som alltid :-)) KRAAAAMS, Sis
23rd September 2005

People 6
Synd att du inte tog några foton på People 6s inredning. Beskrivningen fick mig att tänka på en sorts Yakuza-inspirerad miljö.

Tot: 0.071s; Tpl: 0.017s; cc: 9; qc: 45; dbt: 0.0393s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb