Xi'an: Leger van terracotta

Asia » China » Shaanxi » Xi'an
October 21st 2009
Published: March 18th 2012

Beijing-Xi'an

Op het moment van schrijven zitten we in Xian waar we na een lange maar goede treinreis zijn aangekomen. De laatste dag in Beijing begon met het pakken van onze tassen en deze afleveren op het treinstation, daar werden we benaderd door twee mannen die onze bagage wel ergens wilden opslaan. Na een stukje gelopen te hebben vertrouwden we het niet en zijn we naar het officiele bagagedepot gegaan. Vervolgens zijn we met de nieuwe metrolijn (pas enkele weken open) naar het Summer Palace gegaan. Ook daar werden busladingen vol uitgeladen, maar binnen viel het mee met de drukte. Het Paleis zelf viel erg tegen, het is erg vervallen en slecht onderhouden, maar het uitzicht vanaf het Paleis was erg mooi. Een groot meer met daarin weer een verblijf van de Keizer en daarachter begon de eerste bebouwing van Beijing al. Wederom hadden we erg mooi weer en was de lucht helemaal blauw. Onderaan de heuvel was een overdekte galerij die verschillende verblijven met elkaar verbond, ook lag er een stenen boot maar ook deze had nodig onderhoud nodig. We hebben op een steiger nog een poosje genoten van het uitzicht en zijn daarna langs een klein 'riviertje' weer teruggelopen naar de uitgang. Op een punt werd het pad geblokkeerd en moesten we een stukje klimmen over rotsen om boven op een ander pad te komen. Achter ons liep een Chinese familie, met oma, de laatste werd gewoon mee omhoog getrokken en kwam ook zonder problemen boven.

Na het Zomerpaleis zijn we in de stad wat gaan eten en hebben we een poosje bij de McDonald's gezeten om de tijd tot het vertrek van de trein vol te maken. Daar hebben we een aantal opmerkelijke personen gezien. Een vrouw, zag er goed verzorgd uit maar ze zal waarschijnlijk wel dakloos zijn, kwam binnen bekeek de achtergelaten dienbladen met afval en haalde er een halve hamburger uit die ze met smaak op ging eten. Zodra er weer een tafel leeg was snelde ze erop af om de resten te bekijken (in China is het blijkbaar gewoon je dienblad te laten staan, dit wordt later weggehaald) en er eventueel wat uit te halen.

Op het station hebben we onze tassen opgehaald en we konden bijna gelijk doorlopen naar de trein, je moet eerst in een wachtruimte zitten totdat de poortjes opengaan. Onze coupe was snel gevonden en we deelden hem met twee Chinese mannen. Toen we ons geïnstalleerd hadden op onze bedden (boven en onder) vertrok de trein. Ook hier moest ons paspoort gecontroleerd worden en werden de visumgegevens overgenomen. Al snel werd het rustig in de trein en besloten wij dat we ook gingen slapen. Dit ging bovenverwachting goed, het bed was hard (de norm in China) maar verder comfortabel en het geluid en schudden van de trein viel mee. Na een relatief goede nachtrust waren we dan in Xian, weer schitterend weer en 22 graden!

Ons hotel was snel gevonden, echter de elektriciteit was uitgevallen. 'Sorry, maar u kunt misschien een ander hotel zoeken hier in de straat?' werd ons verteld. Omdat we toch door ons budget gebonden zijn waren we niet echt van plan zomaar een hotel te zoeken. Na even discussiëren kregen we te horen dat zij wel een ander hotel wisten en dat zo iemand zou komen om ons daarnaartoe te brengen. Enige tijd later was er nog steeds niemand, om toch verder te komen hebben we geregeld dat we even op internet konden met de laptop, moeilijk maar het mocht uiteindelijk toch. We werden naar een kamer gebracht (de lift en het elektronische slot werkte wel, maar de verlichting niet) waar we al snel een nieuw hotel vonden (dankzij Robbert en zijn lijstjes). Het personeel was zichtbaar blij om ons kwijt te zijn en regelde een taxi voor ons. Het hotel waar we uitkwamen was prima, een ruime kamer, zitgedeelte en een lekker groot bed. Alleen de badkamer is apart, het toilet staat bijna onder de douche, voordeel is wel dat je lekker kan zitten mocht je willen.

De rest van de dag hebben we het rustig aangedaan. In een naburig parkje gezeten en gekeken naar een dansgroep en naar de Xian Belltower geweest.

Vandaag zijn we naar de grootste attractie van Xian geweest: het Terracottaleger. In de jaren 70 zijn daar ruim 9.000 figuren gevonden die als grafgeschenken dienden voor de eerste keizer van China. Het totale gebied strekt zich uit over vele vierkante kilometers maar drie kuilen zijn te bezichtigen. Deze hebben net als de rest van het Mausoleum honderden jaren onder de grond gelegen, waardoor ook veel vernietigd is. In een reisgids hadden we gelezen dat we het beste eerst de kleinere ruimtes konden bekijken en daarna pas de grootste omdat die het meest indrukwekkend zou zijn. Dat was ook zo. In Pit 1 staan rijen met soldaten, krijgers en boogschutters ook zijn er her en der enkele paarden te ontwaren. Het bijzondere aan het Terracottaleger is dat iedere soldaat anders is, ze staan anders hebben een ander gezicht of een andere outfit. Met name deze grootste kuil is erg indrukwekkend, je vraagt je af hoe het mogelijk is dat ze dit vervaardigd hebben zonder alle moderne hulpmiddelen. Wat ons een beetje tegenviel is dat veel van de krijgers nog niet opgegraven of in duizend stukjes gebroken zijn, wij dachten daadwerkelijk 6.000 figuren te zien staan in een hal. Maar desalnietemin was het een mooie ervaring.

Naast de kuilen was ook een klein museum waar je voorwerpen van dichtbij kon bekijken waaronder de reconstructie van twee bronzen wagens met paarden die daar ook gevonden zijn. In de talloze toko's bij de ingang bestond de mogelijkheid replica's van de krijgers te kopen. Na een korte observatie bleek het dat afdingen de truc was, wij hebben dat ook toegepast en voor onszelf een klein beeldje gekocht. Ze gingen met dozen tegelijk weg, maar we zijn beperkt in onze ruimte. Op de weg terug naar Xian kwamen we langs een weg waar wel 40 'partytenten' stonden waarin mensen een soort vrucht verkochten, allemaal hetzelfde. De concurrentie is dus erg groot, zeker aangezien we geen klanten zagen.

Morgen gaat de reis verder, we vertrekken in de ochtend naar het vliegveld van Xian om vanaf daar om 12.00 uur te vliegen naar Jiuzhaigou. Daar in de omgeving liggen twee grote natuurparken, die zeker in de herfst de moeite waard moeten zijn vanwege de mooie herfstkleuren. We blijven daar een dag of 5 waarna ons een busreis van 12 uur te wachten staat naar Chengdu.

Nu gaan we eerst nog een bak met noedels eten (je ziet ze in alle winkels staan voor ongeveer 35 eurocent en de Chinezen eten ze erg veel, we hebben ze al eerder op en het smaakt prima, alleen moet je niet alle kruiden erdoor doen want dan wordt het toch wel erg pittig) waarna we waarschijnlijk vroeg gaan slapen voor de reisdag van morgen.

O ja, in Chinese hotels mag je geen toiletpapier door het toilet spoelen, de gevolgen hier van hebben we net ondervonden.......

Tot: 0.06s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 27; dbt: 0.0322s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb