Silke !

Asia » China » Jiangsu » Suzhou
September 14th 2005
Published: November 29th 2005

MosaicMosaicMosaic

We find mosaics like this one in allmost all gardens, they are made of small stones, and are part of the paths in the garden.
I dag skulle vi ekstra tideligt op, vi skulle besoege Fiskerens hus inden alle turisterne dukker op.

Det var et godt sats, vi var de eneste der var til stede, og man fik rigtig en fornemmelse af hvordan det har vaeret at gaa rundt i haven da den blev bygget for ca 900 aar siden.

Man kunne ogsaa bedere forstaa ideerne bag konstruktionen af haven.

Saa gik turen til byens silke fabrik, og saa gik det galt !

Vi blev foerst vist hvordan man lavede silken, derfeter blev vi sluooet loes i en kaempe forretning hvor man kunne koebe alt hvad man kunne forestille sig i silke, og det blev gjordt (saerlig kvinderne, men vi alle blev vel grebet lidt af silke feberen).

Dem der kunne slippe pungen lidt, besoegte resterne af byens oprindelige mur, med en af byportene, og flod porten.

Byen er den foerste by i verdnen der findes kort over, og findes omtalt i 2000 aar gamle dokumenter.

Middagen blev afholdt paa en restaurant i naerheden af silke fabrikken, hvilket udloeste lidt mere silke feber ved en del.

Vores guide har det haardt, de var vant til at folk foelger
Silk embroiderySilk embroiderySilk embroidery

This silk embroidery is just unbelivable craftmanship, the painting at top is the template, at bottom is the freehand embroidery in silk !
dem paent i raekke, og lytter intensivt til alt hvad de siger, men det ojeblik hun aabner busdoren, er vi vaek i alle retninger, hun bruger en del tid paa at samle alle naar vi skal videre.

Naeste stop var "Den ydmyge administrators have" fra 1600, og han var nok knapt saa ydmyg, for haven fylder 5 ha !

Det var en vseldig flot have, men da den var saa stor (og en del blev oedelagt under WWII, og siden genopbygget), besoegte vi kun den vestlige del.

Derefter gik turen til et institut for dobbelsidig silke broderi, dette er en saerlig form for broderi der giver samme motiv paa begge sider af et silke stykke, et enormt arbejde, som tager 4-8 maaneder for 1 * 1/2 meter. Prisen er ogsaa derefter, fra 800 tol 200000 RBM.

Haven man dvaeler i, er lidt usedvanlig, da 1/3 af haven er tilbygget, det ses naesten aldrig !

En gang gaar hele vejen rundt om haven, saa men kan gaa og nyde den, selvom det regner, hvilket det goer tit her (siger de, med undtagelse af foerste nat, har vi ikke set regn !).

En del af os
Fisherman's gardenFisherman's gardenFisherman's garden

View over the pond in the fisherman's garden.
sluttede af med en 2 timers massage, men det afslog jeg, far tog dog med.

En meget lang dag, forhaabentlig en af de laengere.

Alle dagens billeder

Tot: 0.079s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0364s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb