WenChang

Asia » China » Hainan » Sanya
February 27th 2012
Published: February 27th 2012

Matkalla.Matkalla.Matkalla.

Sade loppu ja tauko paikalla.
Keli jatkui edelleen epävakaisena ja kun heräsin lähtöpäivän aamuna niin satoi edelleen. Hylkäsin suunnitelmani ajaa 50km koiliseen rannikkokaupunkiin, missä en ollut vielä käynyt. En pitänyt kiirettä aamutoimissa ja kun yhdeksän aikaan kirjauduin ulos hotellista, sade oli loppunut. Pienen mittailun jälkeen päätin sittenkin lähteä kohti WenChangia.

Pyörää pakatessa paikalle tuli joku ukkeli vaimoineen juttelemaan. Lastasin tavaroita pyörään ja olin heittänyt "mustekalat" kuivalle alustalle metrin päähän. Vaihdoin ukkelin kanssa muutaman sanan ja he alkoivat tekemään lähtöä kun vaimo huomasi kuminauhat maassa. No kunnon kiinalaiseen tyyliin heille ei tullut mieleenkään, että ne voisivat olla minun. Ukkeli hyökkäsi niitten kimppuun ja ne olivat jo menossa muovipussiin kun huomasin asian ja huomautin, että äläs pappa vie mun kamoja. Papparainen näytti siltä kuin minä olisin vienyt hänen tavaroitaan kun se palautti ne mulle. Joskus en vain tajua näitä paikallisia.

30km ajon jälkeen alkoi taas satamaan ja viimekerrasta viisastuneena otin housut ja t-paidan pois. Näin en hikoillut vaatteita pesukuntoon ja oli jopa hieman viileämpi ajaa. Sade jatkui puoli tuntia, minkä jälkeen olinkin jo melkein WenChang:ssa.

Perillä etsin hotellin (100y) ja suihkun jälkeen lähdin syömään sekä etsimään pyöräkorjaamoa. Vasemmanpuoleinen kampi oli löystynyt ja polkeminen ei ollut tasaista kun kampi heilui. Jälleen kerran korjaus maksoi vain muutaman
Matkalla.Matkalla.Matkalla.

Mauno-Antero katselee kaihoisasti merelle päin.
yuanin ja pyörä toimi taas hyvin.

Tässä kaupungissa oli kummallinen tapa heittää rakennusten lattioille kauhea määrä vettä ja levittää se mopilla. Esim. huoneeni lattia oli vielä seuraavana aamunakin ihan märkä, vaikka pidin ikkunaa koko yön auki. Sitten kun tulit ulkoa kengillä sisään, niin aina oli jokapaikassa kauheat kuraiset kengänjäljet. Tein oikein pienen tutkimuksen asiaan liittyen ja parturit olivat ainoat paikat missä ei heitetty lattialle vettä. Taaskaan en oikein tajunnut hommaa!!!

Jäin kaupunkiin vielä toiseksi yöksi ja lähdin ajelemaan tyhjällä pyörällä pitkin rannikkoa. Siinä tuli cruisailtua 30km ympäri maaseutua ja takaisin tullessa vierailin paikallisessa autonäyttelyssä. Kovasti olisivat halunneet mun ostavan auton, mutta eivät luvanneet mitään hyvitystä pyörästä ja niinpä hylkäsin tarjoukset.

Illalla kävin paikallisessa ravintolassa, mikä mainosti tarjoavansa länsimaista ruokaa. Listaa lukiessa alkoi naurattamaan kun olivat heitelleet ihmeellisiä englanninkielisiä lauseita sinne tänne. Lista oli aikas sekava näitten "trendikkäiden" lauseiden takia.

Tilasin jonkinlaisen paellan ja se olikin todella hyvää. Seuraksi otin vielä uskomattoman hyvän alkoholittoman drinkin. Siinä oli ainakin hunajaa, sitruunaa, limeä ja joku pieni tuntematon hedelmän pala. Juoma oli todella raikas ja siihen olisi helposti sopinut vielä joku alkoholi sekaan.

Nyt kun näytti siltä että olisi hetken kuivempaa niin pesetin pyöräni. Rullasin autopesulaan sisälle ja he
KFCKFCKFC

Amerikkalaisen pikaruokaketjun mainos...eiku se onkin Sarah Palin.
sanoivat, että on niin kiire ettei ehdi pestä pyörää. Vänkäsin vastaan, että ruiskuttakaan nyt se edes puhtaaksi hiekasta ja muutaman minuutin keskustelun jälkeen mulla oli puhdas pyörä. Eivät edes veloittaneet työstä mitään.

Tässä kaupungissa olisi ollut myös kuuluisa paikallinen ruokalaji WenChang:n kana, mutta koska en ole kanan suuri ystävä niin jätin sen väliin. Tässä linkki jos kiinnostaa.

BYD 6200€

BYD G6 11800€

tuntematon merkki. 13400€

Geely. 6800€

Tot: 0.1s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 47; dbt: 0.0523s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb