Van Kaili via Guiyang naar Beijing.

China's flag
Asia » China » Guizhou » Kaili
February 26th 2007
Published: March 10th 2007

Maandag 26 februari 2007.

“De provincie Guizhou is een gevaarlijk gebied, waar de barbaren leven!” verkondigen de Chinezen in Sjanghai.

Toch durfde een Belgisch reiskwartet het aan om Guizhou te bezoeken.
Ria Bollens en Pieter Michels lieten zich leiden door hun bekwame en ervaren gidsen Berna Ackermans en Wim Oldenhof!
Onderweg veranderde het reisprogramma voortdurend. Het speelde losjesweg in op alle nieuwe informatie en weetjes van de laatste minuut over plaatselijke festivals en evenementen.

Hier dan het uiteindelijk PROGRAMMA.

Maandag 5 februari: Vlucht vanuit Zaventem via Wenen naar Beijing
Zondag 25 februari: Markt in Kaili
Maandag 26 februari: Met bus van Kaili naar Guiyang en vlucht naar Beijing
Dinsdag 27 februari: Vlucht via Wenen naar Zaventem

Guizhou valt zeer in de smaak van ons allen!
Gedurende vijftien dagen dompelden we ons onder bij de DONG.
We genoten ten volle van het landschap met rijstterrassen, de architectuur met de typische wind- en regenbruggen, trommeltorens en straattheaters, het dagelijkse leven, de gebruiken en rituelen, de festivals met de indigo klederdracht en zilveren juwelen, de lushengmuziek, de prachtige zang en dans.

In en rond Kaili kwamen we de laatste dagen in contact met de MIAO.
We merken dat de Miao van de Dong onder meer verschillen door meer uitgewerkte juwelen, een kleurrijker klederdracht en een gevarieerder notenspel op de lushengs.

We hopen dat beide minoriteiten, die al eeuwenlang samenleven, voldoende kracht en wijsheid aan de dag mogen leggen om hun unieke wijze van zijn te bewaren in de snel evoluerende samenleving. Beide behoren tot het reuzengrote Chinese patchwork, dat bestaat uit 57 boeiende bevolkingsgroepen.

Tot slot en in het bijzonder wensen de verslaggevers voor drie weken hun gidsen Berna en Wim en ook hun dochters Johanna en Carmien, die hun reisdroom mee hielpen realiseren, te DANKEN voor het bijzonder aangename en indrukwekkende verblijf in Guizhou!

Ria Bollens en Pieter Michels

Tot: 0.655s; Tpl: 0.011s; cc: 22; qc: 136; dbt: 0.4579s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb