Harbin - Praktische informatie

China's flag
Asia » China » Dongbei » Harbin
February 3rd 2007
Published: February 3rd 2007

We logeerden in het Xiangjiang shiji dajiudian (Hong Kong Century Hotel)
Adres: Songzhi dajie 212, Daoliu district, 150010 Harbin
Tel: 0451 - 8677 5777 en 5666; kamers reserveren (in het chinees) via: 0451 - 8677 5688
Ligging: Tegenover het het Zhaolin park, en vlakbij de Zhongyang dajie en het Stalin park.
Prijs en wat inbegrepen: Tijdens het festival betaalden we 268Y voor een tweepersoonskamer met dubbel bed (Chinezen noemen dit een eenpersoonskamer), in de zomer van 2005 betaalden we 198Y voor een dergelijke kamer. De officiele prijs is 286Y. Een goed uitgeruste kamer met verwarming, airco, TV, telefoon, ijskast, waterkoker en badkamer. 24h/24 warm water, propere handdoeken. Ook inclusief zijn een uitgebreid warm chinees ontbijt, met ook brood, confituur en koffie. 's Avonds gratis fruit op de kamer en de weersvoorspelling voor de volgende dag, 's morgens de lokale krant.
Persoonlijke beoordeling: Een aanrader! goed driesterrenhotel aan een schappelijke prijs gezien zijn centrale ligging. Buitenlanders zijn er zeker welkom, er komen veel Russen. In de winter wordt er zo hard gestookt dat je het kamerraam moet openzetten!
Praktisch: Er is een bushalte voor de deur. Met bus 64 kan je naar het trein- en busstation, 10Y voor een taxi vanaf het busstation. Een supermarkt vind je op de Zhongyang dajie op de kelderverdieping van de Central Mall (Zhongyang shangcheng). Internetten kan ook op wandelafstand.
Waardering: 4 op 5

Transport:
Het treinstation en het langeafstands busstation liggen aan hetzelfde grote plein ten zuiden van het Daoliqu district. Er rijden minstens 6 treinen per dag tussen Beijing en Harbin, ze doen er 11 a 12 uur over. We betaalden 411Y voor een bovenbed in een softsleeper. De hardsleepers waren 4 dagen voor vertrek uitverkocht. We gebruikten bus 64 om van ons hotel naar de stations te gaan (1Y), en betaalden 10Y voor een taxi naar dezelfde bestemming. Met bus 29 kan je van het Flood Control Monument naar het park op het Zonne eiland (Taiyang dao gongyuan) kunnen gaan, en met dezelfde bus 29 vanaf het Flood Control Monument naar het Bing Xue Da shijie.

We gebruikten Internet op 2 verschillende plaatsen.
Tegenover het treinstation, op de eerste verdieping van een winkelcentrum betaal je 3Y/u aan een gewone computer en 5Y/u indien je in een separeeke wil zitten of een USB-stick wil gebruiken.
De "Wan ba" op de Hongzhuang jie 27 ligt duidelijk zichtbaar aan het begin van de straat, en dus niet ver van het Modern Hotel. Je betaalt er 3Y/u voor een gewone computer, 4Y/u indien je USB wil gebruiken.

Voor het Stalin park was ook tijdens het festival geen inkom te betalen. Er zijn een aantal attracties, zoals ijsschaatsen, ijsfiets rijden, hellingen afglijden, allemaal op het ijs van de rivier. In de zomer is dit een echte ontspannings-zone met de sfeer van een zeedijk vol toeristen.

We bezochten de beelden en gebouwen in het Zhaolin Park en betaalden 20Y overdag (10h tot 15h) en 40Y met avondverlichting (16h tot 21h). Het kleine park staat eivol met allerlei beelden en gebouwen in ijs, er zijn ook wat kermisattracties. De gebouwen zijn het mooist bij avondverlichting, maar vele van de beelden kan je beter zien overdag, het is dan ook veel rustiger. Het loonde ook de moeite om 's avonds rond het park te lopen: de verschillende ingangen waren versierd met poorten uit ijsblokken, met lichten versierd.

We gingen de sneeuwsculpturen van het Zonne eiland park (Taiyang dao gongyuan) bekijken overdag. De inkom is dan 100Y, na lang aandringen heeft men onze studentenkaarten aanvaard en betaalden slechts 50Y. Er waren een aantal grote, mooie monumenten en verder sneeuwsculpturen. Op 2 uur tijd heb je dit rustig gezien. Er zijn een paar plaatsen waar je iets warms kan gaan drinken. Je kan er te voet naartoe door vanuit het Stalin park de rivier over te wandelen en je te richten op het einde van de kabelbaan. Vandaar loop je recht een ingang van het park in. Wij deden er een uurtje over vanuit ons hotel. Een aangename wandeling. Je kan er ook naartoe met een paardenkar, daarvan is er aanbod in overvloed.

We bezochten ook “De grote wereld van Sneeuw en IJs” (Bing xue Da shijie) dat in 2007 voor de achtste keer georganiseerd werd in Harbin. Een stuk grond is daar speciaal voor voorzien, zelfs op de stadkaarten aangeduid, het ligt ten Noorden van de rivier en ten Westen van het Zonne eiland. We namen rond 5h ’s avonds bus 29 die stond te wachten op de kruising van Youyi lu en Zhongyang Dajie. Op de bus werden de ticketten voor het park verkocht, om 5h30 vertrok de bus en zette iedereen af vlak voor de ingang van het park. Daar stonden ook bussen de mensen op te wachten om ze terug naar het stadscentrum te brengen. De inkom bedroeg 135Y. We vonden er reuzengrote gebouwen in ijs, met de typische verlichting: de inkompoort was een Ming stadspoort met stukje muur, er stonden paleizen, kastelen, paviljoenen, een boot, er was een religieuze hoek met synagoge, katholieke kerk, byzantijnse kerk, pagodes, en een Tibetaanse pagode helemaal op een heuvel gebouwd. Er waren verschillende activiteiten voorzien: ijsfietsen, glijbanen, tollen op het ijs, zelfs langlaufen kon je er. Je kan je met een koets helemaal rond laten rijden en er zijn blokhutten waar je een warm hapje of drankje kan gaan gebruiken. Het hoogste bouwwerk was een toren van wel 60 meter hoog, de toren stond op een altaar dat leek op dat van het Tiantan park. Allemaal zeer indrukwekkend van op een afstandje, van dichtbij waren de gebouwen iets minder mooi.

In de zomer van 2005 bezochten we in Harbin ook:

Het Museum voor Architectuur en Kunsten, dat gespreid is over 2 locaties :
in de Sofiakerk is een tentoonstelling van vooral foto’s over de architectuur in Harbin ten tijde van de Russen, je krijgt er ook een idee van het sociale leven in die periode. Enkele kerk-attributen en kerkschatten worden tentoongesteld, maar ikonen waren er niet meer te bespeuren. Het was vooral de structuur van de kerk die onze aandacht trok, deze is goed bewaard, maar de muren werden nooit opnieuw geschilderd. De Sofiakerk ligt zeer mooi omkaderd door een groot en gezellig plein, met klassieke muziek, met een mooi fonteinspel, met terrasjes en met veel mensen. ’s Avonds is ze mooi verlicht. De tweede locatie van het museum is ondergronds, achter de Sofiakerk gelegen. Er is zeer grote maquette van de ganse stad, oude en nieuwe stadsplannen, en panelen waarop alle hedendaags belangrijke culturele gebouwen afgebeeld en benoemd worden (ééntalig chinees!) We betaalden 25Y inkom voor beide locaties samen.
Van bij de Sofiakerk namen we op de Shitou Jie bus 53 (bus 74 had ook gekund) naar de Jile Si tempel

Jile Si (tempel van het paradijs) en Qiji futu ta (7 verdiepingen pagode) Het was zondag en er was zeer veel volk rond de tempels : jong en oud, mannen en vrouwen, maar weinig kinderen. Er zijn veel souvenir winkeltjes in de buurt. We betaalden 10Y inkom voor beide tempels samen.
De Jile si is een tempelcomplex met verschillende tempels na elkaar, en ze zijn allemaal opvallend nieuw. Er wordt veel wierook geofferd, en opvallend veel kleurige kunstbloemen.
Het tempelcomplex van de 7-verdiepingen pagode ligt naast de Jile si, en je kan via een tussendeur van het ene complex in het andere wandelen. Het is het belangrijkste Boeddhistische centrum van Heilongjiang en pas in 1924 gebouwd. Op het centrale plein staat een nieuw (20?)m hoog verguld Boeddha beeld, en werden buiten de 7-verdiepingen pagode nog heel wat pagodes in verschillende vorm en grootte opgetrokken. Er was een Boeddhistische dienst bezig, die door zeer veel mensen werd bijgewoond

De Wen miao (Confucius tempel) is weinig interessant: hij werd pas in 1926-1929 gebouwd, met de traditionele vorm, maar in beton en dus weinig mooi. Centraal in het complex staat een standbeeld van Confucius, de gebouwen zijn nooit als tempel gebruikt, nu is het een muf museum over de Nationaliteiten. We zagen er geen andere bezoekers.
We namen van op de Zhaolin jie bus 53 en stapten af op hetzelfde rondpunt als voor de Jile si, maar liepen dan onder een boogpoort door richting legerbasis. Een kleine km verder aan de linkerkant ligt de ingang van de Wen miao. We betaalden 15Y inkom.

Het Provinciaal Museum ligt op de Hongjun jie : als je vanaf het station de straat inloopt, rechts net na het eerste grote kruispunt. 10Y inkom. Het heeft een Archeologische afdeling waar je vooral lokale vondsten kan bewonderen, en een Natuurhistorische afdeling die er nogal verouderd uitziet en vooral bedoeld is om aan horden schoolkinderen alle dieren van de wereld te laten zien (opgezet en stoffig). We gingen speciaal voor de 2 grote dinosaurusskeletten en voor het volledig intacte mammoetskelet, die waren indrukwekkend en goed opgesteld.
We maakten een wandeling om een indruk te krijgen van de Russische architectuur in de oude stad. Er zijn er veel Russische gebouwen, vooral in de Zhongyang dajie en ook op de Tongjiang jie. Ze geven een meer Europese sfeer in de straten, de meeste waren gewone burgerhuizen, en ze zijn moeilijk te fotograferen. Er was steeds veel volk op de straten, er zijn zeer veel Russische toeristen, families die komen inkopen doen. De winkels waren ook open op zondag.

Tot: 0.421s; Tpl: 0.01s; cc: 24; qc: 134; dbt: 0.2309s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb