Kambodsja, Siem Reap

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Siem Reap
August 13th 2011
Published: August 13th 2011

Vi ankom Kambodsja, Siem Reap for to dager siden. Vi flydde fra Bangkok i et lite propellfly. Jeg var selvfølgelig skeptisk, men dette var ingen problem.
Her i Siem Reap bor vi på et flott hotell, 5*. Alle er hyggelige og veldig gjestfrie. Hotellet er flott og har fått mange awards både for interiør, personale og spa. Dette setter stempelet for kontrastene vi har truffet på i Kambodsja. I Siem Reap finnes det nesten ingen biler for privatpersoner, de fleste kjører scooter eller går. Det er kun hotellene som har egne biler. Det samme gjelder taxi, her finnes ikke en eneste vanlig taxi, kun tuk tuk (De er en del annerledes en de vi så i Bangkok. Her er det mopeder med hestevogn på). I byen ser husene ok ut, men så vidt en kommer utenfor byen er kontrastene enorme. Dette kommer jeg tilbake til om en liten stund.

I går var vi på Angkor Wat. Det er i bunn og grunn på grunn av dette at Siem Reap har blitt en turistby. Angkor Wat er gamle templer og landsbyer som ble bygget for mangfoldige år siden. Tiltross for dette er det ikke mange årene siden templene ble funnet. Templene ble brukt for å tilby Buddah eller Hindu gudene (Før var kambodsja delt i to, en hindu og en buddah gruppering). Templene har i tillegg egne landsbyer hvor de vanlige folkene bodde. I senere tid er det blitt sagt at det var på mange av disse stedene en kunne se menneskelivet først. Angkor Wat består av mange templer og landsbyer rundt om i byen. For å komme inn må man kjøpe billetter, man kan få alt fra 1 til 7 dagers billetter. VI kjøpte en dagers pass, og fikk se 4 av templene. Vi leide privatsjåfør fra hotellet og følte oss som noen kakser. Vi betalte 200kr for å ha bilen med sjåfør hele dagen. Hver gang vi kom inn i bilen etter varme timer på templene fikk vi iskaldt flaskevann og frosne kluter som han hadde i en frysebag. Han kjørte oss dit vi ville, og guidet oss på en eksemplarisk måte! En herlig fyr =) Kvelden avsluttet vi med en bedre middag i den gamle delen av Siem Reap. Her har de laget til en bargate med mange restauranter og barer. Alt er veldig billig, og etter en helaften på byn, med et hav av gode drinker hadde vi brukt totalt 200kr.

I dag skulle vi ut til det som kalles fooding village. Dette er landsbyer som ligger langt, langt ute i innsjøen. Her står husene på søyler ned i vannet. For å komme oss dit leide vi en sjåfør og en tuk tuk som kjørte oss til en havn. Der leide vi en egen båt som tok oss ut til landsbyene. En jente på 15 år kom om bord i båten til oss å kunne fortelle oss at hun hadde 9 søsken, og at de var veldig fattige. Vi fikk se huset hennes, og det er skremmende å se hvordan folk lever. De tok oss også med på land og opp i selve landsbyen. Vi fikk gå inn i et kloster, og rett etter fikk vi spørsmål om vi ville se mer av landsbyen deres. Selvfølgelig ville vi det. Området består av rød sand, masse dyr, alt fra ville hunder, høner og fluer. Alle går som de selv vil. Mødrene satt i første etasjen og laget mat på bål. Det krydde av små barn, søte små jenter og gutter. Hjertet mitt stoppet opp flere sekunder, det er jeg sikker på. De var så nydelige, så smilende og glade. Det var ikke tvil om at de hadde det godt, men for oss er så heldige å kommer fra fantastiske Norge skjønte at dette ikke alltid var like lett for de voksne. Flere kvinner gikk rundt og ville selge skolebøker som vi skulle gi til barna. Med så mye fattigdom kan vi ikke gi til alle, og bestemte oss for å kjøpe en bunke med bøker og blyanter. Plutselig stod en rekke med sikkert 30 barn i kø for å få bok av MEG. Jeg visste jeg ikke kunne gi til alle, og når vi gikk rant tårene. Jeg følte meg slem, ond og dum som ikke kunne gi det samme til alle de vakre barna. Nå sitter vi på det vakre store hotellet vårt, og er klar for en ny kveld på ”byn”, kontrastene er så enormt stor. Det har virkelig vært en spennende dag, med sterke inntrykk og minner for livet. Tenk å være så heldige som vi er…!!

Legger ut bilder litt senere i dag =)

Tot: 0.149s; Tpl: 0.018s; cc: 12; qc: 43; dbt: 0.1131s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb