Cambodia - Angkor Wat og omegn

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » North » Siem Reap
February 11th 2009
Published: February 11th 2009

Har nu snart en uge vaeret i Cambodia. Det ligner meget Vietnam, som da vi var der i '95 - dog er kontrasterne markant stoerre. Masse-turismen har gjort sit indtog her i Siem Reap, som er byen ved Angkor Wat. 4 og 5 stjernede hoteller ligger side om side med ydmyge gadekoekkener og simple traehytter. Gadebilledet er et miks af aeldre biler, luksus 4-hjulstraekkere, tuk-tuk'er, knallerter og cykler. Alle vrimler mellem hinanden, men vejene er i saa daarlig en forfatning at alt sker i langsomt tempo, saa uheld er her nok ikke mange af. De har i oevrigt helt klart fundet ud af, hvordan de kan tjene penge paa turisterne. Da vi ankom i lufthavnen og var ved at stille os bagerst i en lang koe for at faa visum trak en eller anden officielt person os til side og uden om koen til baade visum og paskontrol. I bagageomraadet blev vi placeret paa en baenk, hvor vi kunne slappe af og afvente vores bagage, mens han ordnede vores papirer, og som han sagde, saa kunne vi selvom hvor meget vi ville betale for VIP-service. Kan han bare lave den business med et par stykker fra hvert fly dagligt er han uden tvivl snart en holden mand efter lokale forhold!
Tuk-tuk'erne holder uden for alle hotellernes indgange. Vi tog foerste dag ind til et marked i centrum af byen, og Mr. Kim vores chauffoer har fulgt os siden i tykt og tyndt. Jeg tror han venter uden for hoteller fra kl. 6 om morgenen, for at vaere sikker paa at vi ikke smutter ham af haende. Der er et omraade i byen, hvor restauranterne er i hopetal, og der er hyggeligt om aftenen. Naar vi er inde og spise eller andet saa venter tuk-tuk chauffoerene imens, selvom det aldrig vil blive et problem at finde en ny. Det siger lidt om udbud og efterspoergsel eller maaske om hvor meget de kan tjene som chauffoer relativt til andet arbejde.
Har brugt nogle dage paa at trave alverdens templer tynde. Angkor Wat er bare et af dem. Imponerende, men der er mange andre lige saa imponerende. Boernene klarer det rigtigt fint. Det stoerste "problem" for dem er nok varmen. Midt paa dagen er der ca. 35 grader, ikke en sky paa himlen og ikke en vind der roerer sig. Det kan godt vaere lidt anstrengende. Marcus knokler rundt - han synes det er fint med alle de gamle templer han kan kravle op og ned ad, mens Laura brokker sig lidt mere. Med swimming poolen i udsigt om eftermiddagen er det dog gaet over al forventing. Vi har haft nogle sjove episoder ude ved templerne. Der er stort set ingen "hvide" boern, hvorfor vores vaekker stor opsigt. Rigtigt mange vil gerne hen baade at roere og fotografere dem. Laura synes ikke det er sjovt og saetter en meget reserveret attitude op. Marcus synes derimod det er helt fint, saa han stiller beredvilligt og storsmilende op til fotografering. Ved Angkor Wat ville en gruppe munke meget gerne have billeder af os - og vi af dem, saa det blev den helt store fotosession.
I dag har vi vaeret ude at sejle paa en naerligende kaempe-soe, hvor folk bor i "husbaade"eller paa paele (der er adskillige meters forskel paa vandstanden under monsoonen og naar toerken er paa sit hoejeste. Ganske interessant at se. Moderen var dog ret nervoes, naar vi skulle i ""land"og se krokodillefarme mv. Sikkerhed er ikke noget man goer i, saa det var noget med at hoppe fra baad til baad og noget med pontonér uden raekvaerk. Moderen var ikke helt rolig foer vi var i land igen. I morgen staar den paa afslapning og teater om aftenen inden vi fredag flyver til Laos.
PS: Billeder kommer maaske til senere. Hotellets computer kan ikke lige haandtere teknologien ( det har ogsaa kun 4 stjerner!)

Tot: 0.043s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0215s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb