Phnom Penh og Killing Fields

Asia » Cambodia » Central
April 4th 2009
Published: April 4th 2009

Phnom Penh. Lørdag 4/4

Først en liten epistel om overnattingssteder. I går skrev vi positivt om gjestehuset vi fant (Green Lake Guesthouse). Utover kvelden økte musikknivået (hvis det i det hele tatt kan kalles musikk) til ubehagelige høyder. Det sluttet først kl 03.30. Vi byttet derfor til et nabohotell (Simon's II) med kjempebra standard ($16 natta mot $7 på det første). Riktignok snakket vi med et norsk par som bor her og jobber i Norsk Folkehjelps mineryddingsprogram i dag, og de sa: ”Hva, bor dere i Lake-området!! Det området er fullt av kriminalitet og narkotika og er ikke anbefalt for turister.” Bingo, der traff vi blink, gitt. Hittil har folk bare forsøkt å lure, ikke rane oss, heldigvis.
I dag har vi besøkt Killing Fields og museet som Røde Khmer brukte som fengsel (det største i landet, kaldt ”Office S.21”) og torturkammer under Pol Pot- regimet (1975- 1979). Dette var sterke saker. Vi så cellene, torturkamrene, bilder av ofre og malerier av torturscener. Grusomt! På Killing Fields gikk vi på stier mellom åpnede massegraver og det stakk opp bein- og klesrester av bakken.
Mer har vi i grunnen ikke gjort i dag, vi ble litt slått ut, og sitter nå med en øl på hotellets veranda i 2. etasje (at vi har med PC, er hemmelig). I går brukte vi forresten 2 timer på å få sendt blogg til dere. Nettet her er ikke av det raskeste.
I morgen setter vi nesa mot Vietnam. Vi har hoppet på et 4 dagers opplegg med båt og buss i Mekongdeltaet ($54 per person for båt, busser, overnattinger, frokost og guide). Dette etter råd fra Karine som tok turen motsatt veg for noen år siden. Det er utrolig varmt og høy luftfuktighet her. Ubehagelig, synes vi som tross alt er vant til varmen i Qatar. Lurer på hvordan dere hjemme i Norge hadde taklet dette. Klessnora, og universalproppen (propp som passer til alle vasker) fra www.nomaden.no, har vært et smart kjøp. Her skylles det opp gjennomsvette klær hver dag.

Tot: 0.111s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0505s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb