Mekong fra Phnom Penh til Saigon

Asia » Vietnam » Mekong River Delta
April 8th 2009
Published: April 8th 2009

Søndag 5/4 til onsdag 8/4 - Mekongdeltaet fra Phnom Penh til
Ho Chi Minh City (Saigon)

Kartet viser reiseruta vår fra Phnom Penh til Saigon. Vi overnattet en natt i Chau Doc, en natt i Can Tho og en natt i My Tho før vi kom fram til Saigon. Det går an å gjøre turen med buss på 6-7 timer, hvis man ønsker det.

Reisen mot Vietnam startet med en uendelig lang (slik føltes det) tur med minibuss. Deretter bar det over i en 2 m bred og 20 m lang båt på et sted som heter Neak Luong ved Mekongelva. Her satt vi på ganske gode stoler i omtrent 6 timer, bare avbrutt av grensepasseringen. Nordmenn trenger ikke visa inn i Vietnam hvis oppholder er kortere enn 14 dager.
Elva er kjempebred og landskapet ensformig, så det ble en del høneblunder under vegs. Vi kom fram til Chau Doc, byen vi overnattet i, på ettermiddagen.

Dagen etter var vi i sving allerede kl 07, vi dro med små båter ut til en landsby der det lever en muslimsk minoritetsstamme (Cham). De livnærer seg bl.a. av veving. Husene i hele området ned mot elva, står på kjempehøye påler. I landsbyen fikk vi se hvorfor. Under den siste storflommen (i 2000) gikk vannet minst 2,5m over bakken. Vi var også innom en fiskefarm. Etter lunsj ble vi busset i tre timer til Can Tho. I-pod med lydbøker er fantastisk. Takk Øystein!!

Mekongelva er selve hjertet i det store deltaet. ”Alt” skjer på eller ved denne skittengule vannvegen (mange elveløp og fullt av kanaler). Her bor de enten i båter eller i hus på høye pæler. Hjemmene er gjerne butikk på dagtid. Da vi var i Can Tho, tok vi ferga over til den andre siden (25 øre pr billett). Det er det nok ikke mange turister som gjør, for vi ble pekt og ledd til (av) som de merkelige skapningene vi sikkert er. Folk er utrolig hyggelige. De smiler og vinker og roper ”hello”, men det er de færreste som kan gjøre seg forstått på engelsk. Vi møtte en kar i Can Tho forresten. Ola kjøpte en t-skjorte av han, og så kom han fram med notisboken sin. Her hadde han notert fakta om ulike land - også Norge. Han manglet datoen for nasjonaldagen vår, og ble overlykkelig og takket og takket.
I My Tho spiste vi på et nok litt for lokalt spisested. Maten var kald, men vi måtte spise, for damen passet på oss. Da vi forsøkte med skjeer, rev hun dem fra oss og dyttet slitne spisepinner i hendene våre. Skjeene hadde vi vasket, men det ble umulig å gjøre med pinnene. Da vi reiste oss for å gå, glemte Ola å ta på seg sekken og da stoppet hun han, pekte og ropte ”ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!”, rett opp i ansiktet hans. Engelsk kunne hun ikke. Ellers har Ola nå også spist slange. Det var visstnok ikke den store kulinariske opplevelsen.
I Can Tho besøkte vi også Mekongs største flytende marked. I motsetning til turistmarkedet i Bangkok, er dette et frukt- og grønsaksmarked for lokalbefolkningen. All handel skjer fra båt til båt. Det var festlig å oppleve. Vi har bilder i fleng!!
Hotellet i My Tho var ikke mye å skryte av, men beliggenheten var flott. Vi hadde rom i 4. etasje og fra svalgangen utenfor rommet hadde vi flott utsikt over elva og det yrende livet. Rommet var stort, men skittent. Tro meg, Finn, veggpynten her var ennå styggere enn kunstverkene som pryder veggene dine i Doha. Her var vi også på båttur inn i jungelaktige områder og ble underholdt av lokal sang og musikk. Phytonslangebildet er herfra. Hva gjør man ikke for å bli tatt bilde av? Nå er vi i Saigon og bor kjempebra!! Vi traff en hyggelig familie fra Asker, som anbefalte stedet. Rommet koster $30 pr. natt. Her er det til og med dopapir uten at vi har måttet be om det. Tror vi kommer til å utvikle dopapirkleptomani i løpet av denne turen. Når vi kommer på besøk, lås fast dorullene.
Dagene i Mekongdeltaet, fra Phnom Penh til Saigon, har vært innholdsrike og interessante. Alle 4 dagene har vært forskjellige, så en slik 4-dagers tur kan absolutt anbefales (turen kjøpte vi av Mekong Tours Vietnam, www.mekongvietnam.com).

8th April 2009

Dette ser utrolig spennende ut. Jeg skal på ørkentur i morgen og da skulle dere ha vært med. Klem fra oss i Qatar
18th April 2009

18.04 09
Dere har det spennende, vi har den glede å følge med dere på Bloggen, god tur videre
3rd October 2009

Reisetips
Hei. Er på leit etter informasjon og reisetips i mekongdeltaet. Har tidligere reist på Mekong, men da lenger nord, i Thailand og Laos. Spørsmålene mine er om dere tror 4 dager kan bli noe begivenhetsløst for en gutt på 15? Skal ha med sønnen min:-) Er der evt kortere turer å velge? Hva betalte dere for turen og vil dere anbefale å bruke samme reisebyrå?

Tot: 0.101s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0513s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb