Mainaro


Advertisement
Published: May 30th 2008
Edit Blog Post

Ik heb er nu net een week opzitten hier op het herbebossingsproject in Kibale nationaal park. Het werkkamp waar ik verblijf heet Mainaro, en is in het Kamwengye district. Mijn werk is eigenlijk gewoon kantoorwerk helaas...maargoed het is best leuk om te doen. Kort gezegd gaat het erom dat ik alle mogelijke informatie en documentatie van het project over sociale, ecologische en klimaat zaken samenvoeg tot een document. Dit document zal de basis zijn voor een certificaat wat te vergelijken is met het FSC voor hout, maar dit is dan voor klimaatbosprojecten. Want voor stichting Face gaat het daarom dat deze bossen koolstofdioxide opslaan die anders in de atmossfeer zou zitten en zou bijdragen aan het broeikaseffect.

In ieder geval is het nog steeds erg gezellig met mijn bavianenburen hier. Maar ik heb nog geen noemenswaardige problemen met ze gehad gelukkig. En ik heb ontdekt dat het goed werkt om een stok bij me te hebben, want ze zijn bang voor klappen als ze een stok zien. Vanochtend voor het werk heb ik een wandelingetje gemaakt naar het riviertje de Dura hier in het bos, en onderweg allerlei apen tegengekomen. In het bos waren de kreten te horen van een groep chimpanzees die net hun ontbijt achter de kiezen hadden. Na het eten gaan ze namelijk altijd een tijdje schreeuwen en springen enzo. Binnenkort zal ik is even een paar fotootjes gaan maken van de omgeving want dat is zeker wel de moeite waard om jullie te laten zien! Vanuit het kantoor heb ik uitzicht op de Rwenzori bergen. Bij helder weer, dat is vooral net na regen, zijn de hoogste toppen zichtbaar en die zijn bedekt met sneeuw! Voor zover ik weet is dit de enige plek in Afrika naast de Kilimanjaro waar sneeuw ligt. Het is in ieder geval erg mooi.

Er lopen ook verschillende onderzoekers rond uit Canada en USA die bezig zijn met leuke onderzoekjes in het regenwoud. Een van hen is gisteren aangekomen, en zal met mij mee eten in het guesthouse, en hij heeft me al aangeboden dat ik wel een keertje mee kan met hem. Dat lijkt me een mooie gelegenheid om wat meer van het bos te zien en wat over onderzoek doen te leren.

Verder geniet ik er gewoon van om hier te zijn, het is een mooie plek en ik heb leuke collega's.

Het beste iedereen en liefs/groeten uit het Kibale Nationaal Park,

Joeri

ps. I'm sorry for the people wanting to read my message but don't understand Dutch...I just know that some of my Dutch people don't or hardly understand my messages in English, and since Nina is back now, only a few of you will be still interested I guess...Although some of you, like Bekky and Dani, I know you still follow. Just try and see if you'll get it and if you really can't understand just let me know, cause in that case I'll write a translation for you...Wish you the best!

Advertisement



Tot: 0.141s; Tpl: 0.022s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0693s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb