Tanzania, Tarangire & Serengeti

HOURS
MINS
SECS

tot vertrek rondreis Namibie, Botswana & Zimbabwe

Vandaag vertrekken we, na eerst nog een prachtige ochtend gamedrive in Amboseli gemaakt te hebben, naar Tanzania. Het is ongeveer twee uurtjes rijden naar de grensovergang.
Het oversteken van een grenspost in Afrika is echt een ware happening! Eerst moeten er allerlei formulieren ingevuld worden om een stempel te kunnen halen bij de Keniaanse douanepost. Vervolgens hetzelfde verhaal bij de Tanzaniaanse douanepost.

Als we deze douanepost uit komen lopen blijkt onze bagage al in de nieuwe jeep van onze nieuwe gids Deo te liggen. Deo zal ons de komende dagen meenemen op safari door zijn land Tanzania. We nemen hier afscheid van onze gids Hinga die ons de afgelopen dagen veel mooie plekjes in Kenia heeft laten zien en ons veel heeft geleerd over de natuur.

Het is vanaf de grensovergang ongeveer 2 uur rijden naar Arusha, een toch behoorlijke grote stad in het noorden van Tanzania. Tot mijn verbazing is de weg naar Arusha veel beter begaanbaar dan de wegen in Kenia. In Arusha lunchen we in een prachtig hotel. Tijdens onze lunch hebben we een briefing en krijgen we tot in details te horen wat we allemaal voor moois gaan beleven in Tanzania.

Na de lunch rijden we verder naar onze eerste bestemming in Tanzania, Tarangire NP. Dit park staat met name bekend om haar vele Baobab bomen en de gelijknamige rivier die dwars door het park loopt. We komen in de loop van de middag aan en maken onze eerste gamedrive in dit park. De Baobab bomen zijn indrukwekkend. Hoogtepunten van deze middag zijn verder een enorme kudde olifanten (ongeveer 100 stuks!) welke aan beide kanten vlak langs onze jeep lopen, een grote zwerm kleine vogeltjes welke als een zwerm bijen rondvliegen en een dik dik antilope. Deze antilope is erg klein en vooral heel erg schuw. Je ziet ze meestal niet zo goed maar wij hebben er een pal voor onze auto staan. Na een tijdje loopt ie rustig langs onze auto om snel de bosjes in te duiken. Vlak voor we bij onze lodge aankomen zien we een moeder olifant met twee kinderen. De jongste is nog erg klein en is lekker aan het spelen. We overnachten in de sopa lodge.

De volgende dag ontbijten we terwijl de olifanten om het restaurant heenlopen, hoezo midden tussen het wild. We gaan vandaag op pad naar de Serengeti. Onderweg rijden we door het Ngorongoro gebergte en lunchen we met uitzicht op de wereldberoemde krater. Je moet het eigenlijk met eigen ogen zien om te begrijpen wat voor een adembenend uitzicht je hebt vanaf de rand van de krater. Niet slecht voor een krater met een naam die eigenlijk 'koeienbel' betekend in het Swahili. Ik begrijp in ieder geval waarom dit vaak het achtste wereldwonder wordt genoemd.

Na een mooie afdaling rijden we de eindeloze vlaktes van de Serengeti binnen. Hier krijg ik het echte safari gevoel (voor zover dat natuurlijk nog niet het geval was......). De prachtige vergezichten met hier en daar een acacia boom. We komen ook deze middag weer erg veel wilde dieren tegen waaronder leeuwen (liggend op een rots), hippo’s, giraffen en veel verschillende soorten antilopes. We zien ook voor het eerst deze vakantie een luipaard. Deze ligt hoog in een boom en is moeilijk te zien door de vele takken maar het blijft voor mij toch echt één van de meest fascinerende dieren die er zijn. Alsof dit nog niet voldoende hoogtepunten waren moest het meest indrukwekkende nog komen. Het is begin juni en ik had wel gehoopt, maar zeker niet verwacht, dat we een glimp van de bekende trek van de gnoes en de zebra’s zouden opvangen. Volgens onze gids zouden we alleen de staart van de trek zien maar we hebben erg veel geluk. We zien enorme kuddes met gnoes en zebra’s in een lange lijn lopen. We staan lang stil en genieten van het doordringende geluid dat de vele dieren maken. Er lijkt geen einde aan te komen! Dit is iets wat niet te beschrijven valt en wat ik elke natuurliefhebber aan kan raden, wouw!!! Het wordt bijna donker en we moeten nog een klein stukje rijden naar onze lodge dus we gaan weer op pad. Jammer want ik had hier nog wel uren naar kunnen kijken…… S’avonds, tijdens het eten, hebben we in ieder geval weer genoeg om over te praten.

Tot: 0.142s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 64; dbt: 0.0934s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb