Vakantieplannen maken voor september 2019. Om ons 30 jarig huwelijk te vieren!

South Africa's flag
Africa » South Africa » Mpumalanga » Kruger National Park
September 1st 2019
Published: September 13th 2019

Op 15 september 2019 hopen we ons 30 jarig huwelijk te vieren: Reden voor een mooie reis!

DAYS
HOURS
MINS
SECS

Beste meelezers: Hier onder vind je onze vakantieplannen. Ik verstuur deze blog als we op het punt staan om aan onze reis te beginnen. Ik ga onderweg natuurlijk ook een blog bijhouden. Maar ik heb geen idee wanneer ik deze kan rondsturen. We gaan weer kamperen en zullen vooral veel in allerlei parken verblijven. En hier zullen niet vaak wifi punten zijn en dan kan ik wel schrijven, maar niets naar internet uploaden.

...maar zoals mijn opa altijd zei: Geen tijding is goede tijding.........Ga er maar vanuit dat wij genieten!

November 2018 snuffelen we al eens rond op de website van Riksja reizen, zoeken wat mogelijkheden op en bezoeken vervolgens het Riksja event in Utrecht. Langzamerhand begint een plan vorm te krijgen. We hebben een voorbeeld reis gezien: Buffelspoor naar Waterval. Dit is een reis die start in Johannesburg, Zuid-Afrika, waar we via het Krugerpark richting Botswana gaan. Daar maken we een uitstapje naar de Victoria Falls in Zimbabwe en via allerlei mooie parken reizen we terug naar Zuid-Afrika. De geplande reistijd is 13-09-2019 t/m 04-10-2019 en -natuurlijk- reizen we met een 4 x 4 met daktent!

Hieronder ons voorlopig reisplan:

Je begint je 4 x 4 reis in Johannesburg

Vrijdag 13 september Baie welkom in beeldskoon Suid Afrika.

Na de vlucht zet je 's avonds voet op Afrikaanse bodem. We hebben een privé transfer voor je geregeld, zodat je niet direct in het donker links hoeft te rijden.

Vrijdag 13 september ‐ Zaterdag 14 september: Johannesburg lodge

Je verblijft in een leuke, kleinschalige accommodatie vlakbij de luchthaven. Het hotel is rustig gelegen tussen kleine boerderijen. De kamers hebben een goed uitzicht op het terrein met daarop de vrij rondlopende struisvogels en antilopen. Al een hele belevenis aan het begin van je reis. De kamers zijn comfortabel ingericht met een tv, ook kan je zelf koffie en thee zetten. In de ensuite badkamer vind je een bad en aparte douche, ook een föhn is aanwezig. Verder is er een bar, terras en een zwembad op het groene terrein.

De volgende ochtend word je verwelkomd door onze lokale vertegenwoordiger die je naar het 4 x 4 depot brengt.

Hier krijg je een uitgebreide uitleg over het gebruik van de wagen en de bijbehorende kampeeruitrusting (reken op ongeveer 2 uur). Na de nodige formaliteiten neem je de sleutels in ontvangst en kan het langverwachte avontuur eindelijk beginnen. Johannesburg autohuur: 4 x 4 Single Cab Kampeerauto - Ford Ranger (full cover) Je krijgt uitgebreid uitleg over hoe je moet rijden in een 4 x 4 en de verhuurder laat zien hoe je de daktent opklapt en welk kampeermateriaal je allemaal mee krijgt. Door deze uitgebreide overdracht neemt het ophalen van de huurauto circa 2 uur in beslag. Wij zorgen ervoor dat je niets aan je kampeerspullen hoeft mee te nemen. ’s Avonds kook je op een kookplaat met gasfles of Afrikaanse braai (bbq). Je krijgt een koelkastje mee achterin de auto. Wel zo makkelijk want er zijn weinig supermarkten onderweg. Een voorraadje is dus wel nodig.

Zaterdag 14 september ‐ Zondag 15 september Blyde River Canyon campsite

Met je 4 x 4 auto reis je naar de oostelijke provincie Mpumalanga. Het landschap wordt langzamerhand weidser en heuvelachtiger, je ziet ook steeds minder verkeer. Je ziet de indrukwekkende, deels tot 700 meter diep uitgesleten kloof van de Blyde River Canyon. Wanneer je boven aan deze derde grootste canyon van de wereld staat is het uitzicht onvergetelijk. Een bezoek aan The Pinnacle; een hoge rots, Bourke's Luck Potholes of de Max Max watervallen zijn echt aanraders. Je klapt je tent vanavond uit op een camping in de buurt van de Blyde River Canyon.

Zondag 15 september ‐ Dinsdag 17 september Kruger Park midden campsite

Op safari! Verrekijker en camera uit de tas en op zoek naar olifanten, giraffen en leeuwen. Je kunt bij de gate een plattegrond van het park kopen zodat je gemakkelijk je eigen route kunt uitstippelen. Je rijdt in een 4 x 4 waardoor je ook de minder begaanbare wegen kunt opnemen in je route. Bij de drinkplaatsen heb je vooral een goede kans om wild te spotten. Onderweg zijn er picknickplekken opgezet voor een lunch of om even de benen te strekken. Op je gemak, want harder dan 40 km per uur mag je niet, doorkruis je in een aantal dagen het park, op zoek naar de Big 5 (olifant, leeuw, luipaard, buffel en neushoorn) en andere wilde dieren.

Je slaapt meerdere nachten in het Krugerpark waardoor je grote kans hebt om veel wild te zien. Je slaapt waar mogelijk op verschillende campsites waardoor je een groot gedeelte van het Krugerpark kunt bereiken. Tijdens dit gedeelte van je reis verblijf je in het middengedeelte van het Krugerpark. Stel je niet teveel voor van de rest camps; ze zijn grootschalig opgezet en zijn weinig sfeervol. De dagen in het park zijn puur gericht op het spotten van wild. De camps waar je verblijft zijn geheel afgerasterd van het park, dus je hoeft niet bang te zijn dat er 's nachts een hyena rond je tent snuffelt. Heb je geen zin om zelf te koken? Dan kan je gebruik maken van het restaurant. Ook is er een bar en winkeltje (open tot ca. 19.00 uur) voor de laatste last minute boodschappen.

Dinsdag 17 september ‐ Woensdag 18 september Krugerpark noord campsite

Je overnacht in één van de noordelijke camps van het Krugerpark zelf. De omgeving bestaat uit hoge Mopane‐Baobab bomen en rivieren waar de dieren graag komen drinken. Na een overnachting in je tent onder de sterren, mag je om 06:00 uur alweer rondrijden in het park. Grijp je kans en wie weet sta je straks oog in oog met een luipaard!

Woensdag 18 september ‐ Donderdag 19 september Tshipise campsite

Grote Baobab bomen bepalen het landschap in dit gebied. Voor de rest is het landschap in de provincie Limpopo vooral uitgestrekt, maar leeg. Geniet van de prachtige uitzichten onderweg. Zorg dat je wat te eten bij je hebt, zodat je kunt stoppen voor een lekkere lunch in de Afrikaanse buitenlucht. Tshipise is de perfecte stop voor je reis tussen Botswana en Zuid‐Afrika. Op de campsite klap je de tent uit voor een nacht onder de Afrikaanse sterren. De volgende ochtend rijd je uitgerust verder op avontuur richting de grens van Botswana of maak je je klaar voor het grote en beroemde Kruger National Park.

Donderdag 19 september ‐ Vrijdag 20 september Selibe Phikwe lodge

Hierna is het tijd om de grens met Botswana over te gaan. Allereerst maak je een flinke rit door de bergketen het Soutpans gebergte. Als je geluk hebt kun je genieten van mooie vergezichten. Vaak gebeurt het dat het mistig is rond de pieken, maar eigenlijk heeft dit ook wel wat mysterieus. Nadat je bij de grens een stempel in je paspoort hebt laten zetten rijd je verder richting de stad Selibe Phikwe. Selibe Phikwe is van oudsher een mijnbouwstad en tot op de dag van vandaag een belangrijke bron van inkomen. Het is zelfs de vierde grote stad van Botswana en de perfecte stop voor je reis verder naar het noorden van Botswana. In de omgeving vind je veel vogelsoorten en kun je heerlijk vissen. Pas wel op want het terrein naar de rivier is behoorlijk uitdagend. Vanavond slaap je niet in je tent maar in een lodge, waar je ook kunt dineren.

Vrijdag 20 september ‐ Zondag 22 september Nata campsite

Je klapt je daktent open in Nata, waar je overnacht op een camping. Je krijgt een goede indruk krijgt van het platteland van Botswana. Onderweg kom je langs kleine dorpjes en zie je mensen het land bewerken. Nata zelf is een typisch pioniersstadje, maar in de omgeving zie je dat de natuur hier nooit ver weg is. Je slaapt vanavond vlakbij Makgadikgadi. Dit gebied staat bekend om hun uitgestrekte zoutpannen en de graslanden met Mopane‐Baobab en Acacia bomen begroeide savanne. Geniet 's avonds van de indrukwekkende zonsondergang boven de vlakte. Op de camping zijn verschillende mogelijkheden om wat inkopen te doen voor de volgende dag.

Zondag 22 september ‐ Maandag 23 september Kasane campsite

Aan het eind van de middag kom je aan in Kasane, dit stadje grenst aan het Chobe National Park. Nergens anders in Afrika is het wild zo geconcentreerd als hier en je vindt er de grootste olifantenpopulatie. Door een boottocht te maken op de Chobe rivier kan je heel dichtbij de dieren komen. Wij zagen zelfs voor onze boot olifanten al zwemmend de rivier oversteken.

Zondag 22 september Chobe bootsafari

Aangekomen in Kasane regelen we een boottocht over de Chobe rivier voor je. Rond 3 uur word je opgehaald bij je lodge en ga je naar de aanlegsteiger van de boten. Je ziet grote cruise schepen voorbij varen, maar wij kozen voor de kleinere boten waar maximaal 10 personen op mee kunnen. Chobe National Park staat bekend om de grote kuddes olifanten en zelf vond ik dit een van de hoogtepunten van mijn reis. Vanaf het water had ik namelijk een heel andere kijk op de dieren en zag tientallen dorstige olifanten en ander wild hun dorst lessen bij de rivier. Achter me ging de zon onder en ik genoot van een echte Afrikaanse zonsondergang.

Maandag 23 september Dagexcursie naar de Victoria Watervallen

Vandaag bezoek je de Victoria Falls; 1708 meter breed, 100 meter hoog waar 250 miljoen liter water per minuut naar beneden stort. Onze gids haalt je bij je lodge/campsite op en brengt je naar de watervallen. Het lijkt een kwestie van de rivieroversteken, maar toch ga je ook een landsgrens over. Je visum voor Zimbabwe (ca $30,‐ per persoon) is exclusief. Dit betaal je ter plekke bij de grens. Houd rekening met lange wachttijden van soms 1,5 uur. De gids brengt je naar de watervallen en vertelt je er alles over. De entree van de Vic Falls zijn inclusief. Je luncht op eigen gelegenheid. Aan het eind van de dag word je weer naar je lodge/campsite in Kasane gebracht voor de overnachting. Wij kiezen voor een dagexcursie vanuit Kasane in plaats van een overnachting bij de Victoria Falls aangezien dit voordeliger is. Ook zijn de hotels bij de Victoria Falls behoorlijk toeristisch en minder sfeervol.

Maandag 23 september ‐Dinsdag 24 september Kasane campsite

De camping waar je vanavond slaapt ligt aan de rivieren 's avonds hoor je in de verte de nijlpaarden knorren. Na je bezoek aan de Victoria Falls slaap je nog een nachtje op de campsite van Kasane. Morgen start je avontuur door de Nationale Parken van Botswana. Rijd niet te hard. De natuur is hier erg groen en voor je het weet steekt er vlak voor je auto een olifant de weg over.

Dinsdag 24 september ‐ Donderdag 26 september Chobe National Park campsite

Het is belangrijk dat je vandaag eerst wat inkopen doet voordat je verder rijdt, want de komende dagen ben je behoorlijk zelfvoorzienend: het 'bush kamperen' begint nu echt. Haal alvast in Kasane het entreebewijs voor zowel Chobe als Moremi National Park (dit kan overigens ook bij de gates) en vervolgens reis je naar de gate van Chobe. De campsites waar je deze dagen je tent open klapt liggen midden in de bush. Wees niet verbaasd als je 's nachts geritsel of andere dierengeluiden hoort; deze horen er nu eenmaal bij. Eigenlijk is dit juist wel leuk, zo'n unieke belevenis maak je tenslotte niet elke dag mee. Natuurlijk wel goed je etenswaren opruimen, want je wilt niet de volgende ochtend wakker worden en merken dat er een baviaan met je ontbijt vandoor is. Overdag heb je de tijd om Chobe te verkennen en op zoek te gaan naar de vele diersoorten die hier leven. Met een uitgebreide kaart kun je zelf je route bepalen en stuur je campsite naar campsite afhankelijk van de beschikbaarheid slaap je op verschillende campsites in zowel Chobe als Moremi.

Donderdag 26 september ‐ Zaterdag 28 september Moremi National Park campsite

Vandaag reis je van Chobe National park naar Moremi, je entreebewijs heb je in Kasane al gehaald dus je kunt gelijk door. Ben je dit vergeten? Koop hem dan bij de gate. Moremi is bij uitstek een park voor roofdieren. De grote katten, hyena's, wilde honden en vele roofvogels worden hier met regelmaat gezien. De Kwai Rivier en Chief's Island lopen over in de Okavango Delta en zijn de beste gebieden om het wild waar te nemen. De wegen in Moremi zijn echte 'zandbakken' en je zult je 4 wheeldrive hier echt nodig hebben. Wanneer het begint te schemeren tover je een heerlijke maaltijd tevoorschijn. Het is even improviseren met 1 gasstel, maar een pasta of rijstmaaltijd kan altijd. 's Avonds kruip je in je daktent en luister je naar de bush geluiden, ook hier geldt dat je etenswaar goed moet opbergen.

Zaterdag 28 september ‐ Zondag 29 september Maun Campsite

Daarna reis je door naar Maun. Maun is een stoffig plaatsje, maar is het uitgangspunt om de Okavango Delta te verkennen. Wij hebben vlakbij Maun een camping voor je geregeld, waar je tijdens het heetst van de dag in en om het zwembad kunt vertoeven.

Zondag 29 september ‐ Dinsdag 1 oktober Makgadikgadi campsite

Je volgende bestemming is de Makgadikgadi vlakte. Dit park bestaat uit zoutwaterpannen, eindeloze graslanden, een aantal verdwaalde mopane‐baobab en acacia bomen, en begroeide savannes. In het regenseizoen zijn de graslanden bezaaid met wilde beesten die de zomerregen achterna zijn getrokken. In het droge seizoen tref je het wild aan bij de schaarse drinkwaterplaatsen. Wanneer de zoutpannen opdrogen en de zon erop schijnt, word je haast verblind door de schitterende witte vlakte.

Je slaapt op een camping aan een rivierbedding met in de buurt een aantal permanente hippo pools en plekjes om ongemerkt het wild te bespieden. Het park bestaat uit uitgestrekte en voedselrijke graslanden, wat vele diersoorten aantrekt. Breng een bezoek aan de beroemde Baines Baobab bomen of aan het Nxai Pan National Park, wat bekend staat om de vele acacia bomen waar de dieren bijkomen op het heetst van de dag.

Dinsdag 1 oktober ‐ Woensdag 2 oktober Serowe campsite (Khama Rhino Sanctuary)

Langzaam ga je weer terug naar Zuid‐Afrika, maar je overnacht nog een laatste nachtje op een camping in Botswana in de buurt van Serowe. Je doorkruist de noordkant van het centrale deel van de ruige Kalahari Woestijn. Onderweg krijg je een goede indruk van de eindeloze uitgestrektheid van de zoutmeren. Zo'n 30 kilometer voor het plaatsje Serowe zie je het Khama Rhino Sanctuary; één van de weinige plekken in Botswana waar nog veel neushoorns voorkomen. Ben je op tijd aangekomen? Dan kun je op eigen gelegenheid door het park rijden of een gamedrive boeken en met een ervaren ranger op pad. Dit kan zowel te voet als per open landrover. Wij vonden het erg spannend om deze dikhuiden van zo dichtbij te naderen.

Woensdag 2 oktober ‐ Donderdag 3 oktober Marakele National Park campsite

Vandaag verblijf je in het Marakele National Park. Dit is een relatief klein nationaal park waar je rustig je reis kunt eindigen. Marakele is een Big 5 reserve en heeft ook wilde honden, cheeta’s, hyena’s ende grootste broedkolonie roofvogels. Ontdek dit bergachtige park met je eigen 4 x 4 wagen, steek de braai aan en geniet van het buitenleven. Voor je het weet komen de nieuwsgierige apen en struisvogels een kijkje nemen...

Donderdag 3 oktober ‐ Vrijdag 4 oktober Internationale vlucht vanuit Johannesburg

Nadat je voor de laatste keer de Zuid‐Afrikaanse zon hebt zien opkomen stap je weer in de auto en rijd je rustig terug naar Johannesburg, waar je de huurauto op de luchthaven inlevert. Aansluitend check je je in en vlieg je van Johannesburg naar huis waar je in de loop van de volgende dag aankomt.

Helaas zit je Zuid‐Afrikaanse avontuur er op......

Maar het is nu nog niet zover...... Riksja regelt onze reis, vliegtickets heb ik al geboekt en nu is het zaak om voorpret te hebben! Ik snuffel al rond op internet om informatie op te doen, bekijk via Google Earth de omgeving waar we heen gaan en ben straks weer een wandelende reisapp 😉

Eind juli, betalen we de rest van de reissom en dan gaat het reisvirus steeds meer kriebelen, we zouden het liefst meteen gaan inpakken.....

We bedenken wel al wat we moeten meenemen, nog aanschaffen en dergelijke. Vakantielijstje wordt uitgeprint, alvast een boodschappenlijstje voor daar gemaakt: We komen 's avonds in Johannesburg aan, de volgende dag moeten we onze auto halen (kost altijd redelijk tijd) en zo'n 5 à 6 rijden naar ons eerste punt. Tussendoor moeten we voor een aantal dagen boodschappen doen want daarna overnachten we 3 x in Krugerpark. Dan is het toch wel handig dat je de meeste benodigdheden bij je hebt, nietwaar?

Verder regelen we een internationaal rijbewijs en voor we het weten is het september en komt alles wel heel snel dichtbij!!!!!

Zo: dit zijn dan de plannen, zo snel mogelijk meer!

P.S. De foto's zijn uiteraard van voorgaande reizen!

19th August 2023
Blyde River Canyon

Natural Beauty of South Africa
I love blyde river canyon this is the best view on three rondavels.

Tot: 0.129s; Tpl: 0.018s; cc: 8; qc: 25; dbt: 0.0197s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb