Weekendje Port Elizabeth

Published: May 19th 2014

Vrijdag was het weer zover, we gaan er weer met z’n allen op uit! ’s Ochtends vroeg gingen we weer naar het Avis kantoor om onze auto te halen, natuurlijk klopte er weer iets niet en stond er 1 auto klaar in plaats van 2.. Er was natuurlijk ook nog geen tweede auto, er zou over een half uur wel weer eentje terug komen. Dus eerst maar 1 auto helemaal in orde gemaakt, en die was voor mij, een supervette Chevrolet Spark! Nou daar gingen we dan, ik in de auto. Alle knopjes en dingen even testen, het werkte, en daar gingen we. Eerst nog langs iemands huis voor wat laatste spulletjes, daar in het zonnetje gewacht tot de volgende auto ook in orde was. Na een tijdje wachten kwam er een blauwe Spark aan. Toen kon ons weekendje weg echt beginnen.
We begonnen ons weekend met een tripje naar Daniell Cheetah Farm, ongeveer 2.5 uur rijden van Port Alfred. Op deze cheeta boerderij worden cheeta’s en andere katachtige opgevangen, verzorgd en met de cheeta’s wordt gefokt. We kregen een rondleiding van een uur door een medewerkster, zij vertelde ons van alles over de dieren en wij maar foto’s maken. Het hoogtepunt was waarschijnlijk het aaien van de cheeta’s. Twee cheeta’s waren zo tam dat we bij hun in het hok konden en hun konden aaien en natuurlijk moesten daar foto’s van gemaakt worden!
Na ongeveer anderhalf/twee uur reden we weer verder naar ons hostel, ook dit weekend was het Island Vibe maar dan in Port Elizabeth. Waar we vorige week in een kamer zaten met twee stapelbedden en redelijk klein, zaten we nu in een kamer met 4 eenpersoonsbedden, heerlijk ruim en een eigen douche! ’s Avonds in het hostel hebben we heerlijk getafelvoetbald en gepoold. Lekker rustig aangedaan.

Zaterdag stonden we vroeg op, er stond veel op het programma. ’s Ochtends zijn we naar een shopping mall geweest, Greenacres, daar hebben we lekker ontbeten en konden we los. Dachten we.. Helaas loopt de mode hier een aantal jaar achter en konden we niet echt iets vinden. Dus veel rondgelopen, maar niks gekocht. Daarna een snelle lunch en gingen we weer op pad, op naar onze eerste game drive (safari). Toen we aankwamen regende het natuurlijk knetterhard, onze ranger vertelde ons wel dat er poncho’s en kleden in de 4x4 wagen lagen, maar dat we nog vijf minuten zouden wachten en dat het dan wel droog zou zijn. En ja hoor, na vijf minuten was het zo goed als droog, en jaaa het bleef ook de rest van de avond droog! We vertrokken rond 3 uur de bush in, in het de wagen lekker hobbelen en speuren naar de dieren. Na een tijd kwamen we ze tegen hoor, van de springbokken, tot koedoes, en al gauw kwamen we zebra’s tegen, gnoes, buffel (de eerste van de Big 5!) en ook de neushoorn (nummer 2!). Er zat alleen wel een zielig verhaal achter deze twee beesten. Hun ‘neuzen’ waren afgehakt om te verkopen, dus elke avond moesten de neushoorns worden opgezocht en naar hun nachtverblijf worden gebracht. Anders zouden de stropers terugkomen zodra de neus weer aangegroeid was, en waarschijnlijk zouden ze dan gedood worden. En onze ranger vertelde nog dat het eigenlijk niks waard is. Stelletje gekken af en toe op de wereld hoor. Na ook de impala’s te hebben gezien, reden we naar een lodge waar we een plaspauze hadden en lekker warme chocolademelk konden drinken. Toen vervolgden we onze reis, op zoek naar de wat grotere dieren. Helaas begon het al te schemeren (ja om 5 uur al..) en werden de foto’s wat minder mooi. Maar dat maakte het niet minder leuk. Vrij snel vonden we de giraffes en de olifanten. Wauw wat een beesten zijn dat! (Ook nummer 3 van de big 5 dus gespot!) En na overleg tussen verschillende rangers vonden we ook de leeuwen (jaa nummer 4), er was 1 mannetje, 2 vrouwtjes en drie welpjes die heerlijk een koe zaten op te peuzelen. Heerlijk geluid, al die botten die kapot worden gebeten.. Maar echt super gaaf om te zien . Nummer 5 van de big 5 gingen we niet zien, de luipaard was niet in dit park. Na de leeuwen hebben we ook de nijlpaard nog gevonden. Toen gingen we terug naar het kamp voor een lekker diner. Lekker simpel, maar zo lekker was het! Hele tijd nog bij een kampvuur gestaan en toen gingen we op weg naar het begin punt.
Shit man, toen kwam Pien erachter dat haar tasje weg was. De ranger was nog terug gegaan naar waar we hadden gegeten om te zoeken, maar hij kon hem niet vinden. Pien haar gegevens maar achter gelaten, hopend dat ze hem snel zouden vinden.
Daarna toch maar gauw naar huis, kwamen Danisa en Cheyenne in onze kamer dat ze naar huis gingen. In hun kamer zaten bed bugs (soort van luizen die in bed leven) en die krijg je niet zomaar weg. Heel erg jammer dat ze weg gingen, bleven we nog maar met z’n vieren over. Toen Marloes en ik terug kwamen van uitzwaaien, lagen Iris en Pien al heerlijk te slapen. Hebben we maar even met zijn tweeen besloten wat we die zondag zouden doen, lekker uitslapen, ontbijten en naar Seaview Lions Park. Ook wij zijn toe maar gaan slapen.

Daar gingen we zondag dan, op naar het ontbijt. Maar helaaaaas, ontbijt is maar tot 11 uur en wij kwamen natuurlijk pas om half 12 aan. Dus ons ontbijt/lunch bestond uit een wrappie en patatjes. Zo lekker om de dag mee te beginnen! Daarna weer de auto ingesprongen en op zoek naar het leeuwen park. Natuurlijk had het niet echt een adres, dus op tomtom invoeren kan niet.. Nou daar gingen we dan, borden volgen! En jongens, verbaas je niet, in 1 keer goed heengereden! Kwamen we daar, entree betalen van 4 euro per persoon en daar gingen we dan. In ons Sparkje door het park heen racen. Heerlijk zandweggetje, waar het de dag ervoor natuurlijk had geregend, lekker kuilen en bulten. Daar gingen we dan hoor, zelf opzoek naar de dieren en opzoek naar de leeuwen die we konden aaien. Na een tijd rijden en een paar bokjes te hebben gespot, vonden we leeuwen (netjes in hun verblijf hoor!), alleen konden we die niet aaien. We moesten nog een stuk doorrijden. Maar ja, dat was een redelijk steile bult omhoog, en als je een spark hebt met een 1.2 motor wordt dat lastig. Maar daar gingen we hoor, lekker vol gas geven in de 1. Arm autootje. En ja hoor, aan de rechterkant halverwege de bult stonden giraffes in de bosjes. Remmen en beetje naar achter laten rollen om ze goed te zien, natuurlijk liepen ze er net vandoor. Stonden we stil op de bult, lekker steil. Dus ja, ik moest de hellingproef maar weer eens oefenen. En jongens, ja hoor het is me gelukt! We zijn uiteindelijk boven gekomen, levend en al! Daar vonden we de leeuwen en tijgers, heerlijke foto’s gemaakt. Maar door iets met desinfectie van het park ofzo mochten wij ze niet aaien, natuurlijk super jammer (want daar waren we eigenlijk voor gekomen). Dan maar weer terug, kijken of de giraffes nog in de bosjes stonden. Nu konden we lekker naar de bult scheuren, maar geen giraffes te bekennen in de bosjes. Komen we beneden, staan ze daar precies naast de weg. Een mama met haar kleine girafje. FOTOTIJD!! Even verder stonden ook de zebra’s, ook op de foto! Na een hele tijd gingen we weer verder, lekker verder baggeren met ons autootje. Ik heb geen foto gemaakt van de auto helaas, maar die was niet heel erg wit meer..
En jaa gelukkig, Pien kreeg een telefoontje. Haar tas was gevonden!!! Of we morgen wel langs konden komen om hem op te halen. Jaa zeker kan dat.
’s Avonds zouden we een lekker gezellig meiden avondje houden, inkopen gedaan. Heerlijk toastjes, chocolaatjes, chipjes, drinken. Heeeerlijk avondje gezellig kletsen en snoepen. Daarna lekker ons bedje ingekropen.

En toen was ons laatste dagje, eerst tas inpakken, uitchecken en toen we lekker ontbijten. Lekker yoghurtje, muesli en fruit met jus d’orange, lekker en gezond begin van de dag. En daarna weer de auto, weer richting Schotia Game Park, tas opgehaald en doorgereden naar een ander game reserve. We konden daar een giraffe aaien, natuurlijk moesten we dat ook doen. Het was vlakbij Port Alfred dus kwam heel goed uit. Komen we bij dat park, weer over een hobbelig zandweggetje.. Is het hek dicht, niemand reageert op de intercom. Shit man, het zou toch niet dicht zijn? Gelukkig stonden er een paar werklui die het hek voor ons open deden. Alleen ja, toen stonden we daar. Geen eigenaar te bekennen en die werknemer snapte er niks van. En ja, daar was de tamme giraf ook. Die liep lekker rond, komt ie op ons autootje afgelopen, nou echt, dan voel je je echt heel erg klein. Zijn poten zijn al groter dan dat ik zelf ben (nou is dat natuurlijk niet heel moeilijk..) Uiteindelijk kwam er iemand van het park, hebben we even netjes entree betaald en een poging gedaan om Gambit de Giraffe te aaien, hij had er niet zo’n zin in en liep er vandoor. Jaa hoor, lekker is dat.. Gingen we maar even door het park rijden, nja was niet zoveel te zien dus ook maar gauw weer terug. Tweede poging tot aaien. En ja hoor, dit keer had hij er meer zin in. Ik heb zijn neus even aangeraakt! Wauwwauw, wat een beest!!

Toen zat ons super gezellige safari weekendje er eigenlijk alweer op, boodschapjes gedaan, spullen terug gebracht naar huis en de auto weer inleveren. Nog nooit zoveel dieren gezien in 1 weekend, heerlijk veel kilometers gemaakt en helemaal gewend aan het Afrikaanse rijden! Op de vluchtstrook rijden om andere auto’s langs te laten. Met alarmlichten knipperen om te bedanken. Groot licht knipperen om te laten weten dat je het hebt gezien. Deuren op slot voor de verkopers van kranten en bloemen bij stoplichten. Lifters naast de weg negeren (want daar heb je er echt duizenden van!). En links rijden. Links en rechts inhalen op de snelweg maakt echt geen bal uit. Ach het is allemaal niet zo moeilijk als ik dacht.
Deze week beginnen dan eindelijk mijn eerste lessen, weer CBL (net als in nederland), project meeting en een gastles. Ik ben benieuwd wat het deze week wordt, dinsdag en donderdag worden lekkere huiswerkdagjes en daarna gaan we maar weer een weekend weg plannen.
Ahhh mensen ik mis Nederland helemaaaaal niet (ook al hebben jullie nu meer zon en is het er warmer en is het bij jullie tot 22.00 licht en hier maar tot 18.00)

Liefssss Liesbeth

Tot: 0.098s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 47; dbt: 0.0455s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb