Eerste indrukken van Zuid Afrika

South Africa's flag
Africa » South Africa » Eastern Cape » Port Alfred
February 16th 2015
Published: February 16th 2015

Weer een blog uit het verre zuiden! Aangezien ik een week heb gewacht met een blog schrijven, kan ik mooi een overzichtje geven van wat ik deze week allemaal heb meegemaakt en heb gedaan.

Om te beginnen met maandag, onze eerste dag school. De apen hadden waarschijnlijk ook in de gaten dat dit onze eerste dag school was en hadden ook een welkomst feestje georganiseerd. Om half 7 begonnen ze al over de daken en door de bomen te rennen! En een lawaai dat ze hadden! Iedereen hier in huis werd er wakker van. Ookal slaap ik beneden en zit er nog een kamer boven mij, ik kon het nog erg hard horen!
Vandaag hadden we om 8 uur een welkomstwoordje op school, maar eerst even rustig ontbijten. Omdat ik een ‘mealplan’ heb, eet ik elke dag mijn ontbijt, lunch en avondeten op school, in de cantine. Het ontbijt is echt super lekker, dus daar kijk ik elke ochtend weer naar uit. We kunnen vanalles zelf nemen en kiezen, waaronder vaak ei, elke dag anders bereid (gekookt, gebakken, scrambled egg). Maar ook vaak een bakje gesneden fuit of een stuk fruit wat ik echt heerlijk vind! En veel verschillende muesli of cornflakes met yoghurt of melk. En natuurlijk melk, thee, koffie, limonade of water voor erbij. Na het ontbijt maandag kregen we het welkomstwoordje dan, alle docenten werden even voorgesteld want hier kan dat gewoon omdat er toch niet zo veel docenten zijn (stuk of 30). Daarna kregen we een rondleiding over de (mini) campus, dit was wel grappig en handig zodat we een beetje het idee kregen waar alles zit. Toch blijft het voor nu natuurlijk nog even zoeken. Ook kregen we een IT les, vooral zodat we weten welke online programma’s er hier worden gebruikt en hoe we bij onze mail komen enzo. Later op de dag kregen we een Xhosa les, dit was echt super leuk! Xhosa is de taal van de clicks, klik-taal. Heel apart om te horen en om een beetje van te leren.

Een aantal woordjes Xhosa:

Hallo/Goedemorgen/Goedenavond = Molo
Hallo tegen meerdere mensen = Molweni
Hoe gaat het ? = Kunjani ?
Goed, dankjewel = Ndiyaphila, enkosi
En hoe gaat het met jou ? = Kunjani kuwe ?

Smiddags kregen we een tour met een busje door Port Alfred, dit was erg handig want ze lieten ons vanalles zien, winkels, restaurantjes, het strand etc. De studenten hier op school helpen erg veel mee en vinden dit ook leuk om te doen heb ik het idee. Ze zijn erg open en willen je leren kennen. Als je vragen hebt kan je ook altijd bij ze terecht.
Dinsdag kregen we sochtends een Entrepreneurship introductie, over wat onze keuzevakken (minoren) nou eigenlijk inhouden en hoe het er een beetje uit gaat zien de komende 5 maanden. We kregen twee projecten toegewezen voor deze periode. Het ene project is een business project, het houdt in dat je een opstartend bedrijf gaat helpen opstarten. Hier komt er veel bij kijken want sommige mensen hebben wel het idee al voor een bedrijfje maar verder helemaal niks. Bijvoorbeeld een mevrouw die een schildersbedrijfje wil beginnen, maar ze heeft nog geen verf, kwasten, klanten, geld, vergunning etc. Het andere project is een community project, dit houdt in dat er al een bedrijfje is en dat je daar gaat helpen zo veel als je kan en waar ze hulp nodig hebben. Bijvoorbeeld een crèche of naschoolse opvang. Kinderen gaat hier heen en dan kunnen studenten hier helpen door activiteiten met de kinderen te doen. Bij deze projecten gaat het om mensen die in de townships (krottenwijken) wonen. Mijn eerste project is een project met 6 mensen die een wasserette willen beginnen voor de mensen in de krottenwijk. Ze hebben dit al eerder bedacht en ze hebben al een heel plan hoe ze dit willen aanpakken, helaas hebben ze nog geen locatie en zonder locatie geen subsidie dus dan kunnen ze hun huur ook niet betalen of andere kosten en kunnen ze dus ook niet beginnen met hun bedrijfje. Het idee is dan dus dat wij ze gaan helpen hun bedrijf opstarten dus al deze dingen moeten we dan gaan proberen te regelen. Ons tweede project is een rugby club. Momenteel is de rugby club alleen voor volwassen mannen, maar het idee is dat deze rugby club ook voor jongens wordt, zodat ze minder de criminaliteit in gaan, wat nu vaak het geval is. We werden al in groepjes geplaatst voor deze projecten en ik zit in een groepje met Kelly en Marco. Hierna zouden we naar de townships gaan om onze eerste gesprekjes met deze mensen te hebben want de informatie hierboven hebben we van die mensen gekregen. Voordat we heen gingen hadden we al een gesprekje met Neil, ons contactpersoon van de rugby club. Hij vertelde dit dus en we spraken af om volgende week langs te komen bij de rugby club en daar te zien hoe en wat allemaal. Helaas hebben we hem tot vandaag nog steeds niet gesproken aangezien hij zn telefoon niet opneemt. Later in de krottenwijk hadden we een gesprek met 2 mensen van de wasserette, Zolani en Mzukisi. Locatie zoeken is erg moeilijk vertelden ze omdat ze dan een afspraak moeten maken met de burgemeester, helaas zegt hij steeds de afspraken af dus komen ze steeds niet aan een locatie. Het was erg apart en indrukwekkend om met deze mensen te praten. Ze wilden hulp en waren erg geinteresseerd in onze ideeën. Smiddags hadden we een traditional afternoon, dit hield in dat we vanalles mochten proeven. Ze eten hier onder andere kippen koppen en poten, dit heb ik maar niet geproefd. Wel het bekende Biltong(gedroogd en gekruid rundvlees) en dröhe worst ofzo, was erg lekker allebei.
Woensdag hadden we een prima dagje met wat lessen en aan het eind van de dag een braai(Afrikaanse manier van een barbecue) dit was ook erg leuk om een keer mee te maken en natuurlijk gezellig. Savonds gingen we op stap, eerst naar Ferry’s een kroegje hier dichtbij waar je gewoon gezellig kan chillen en kan poolen. En toen we daar waren vroeg een local, Craig aan me of ik met hem wilde poolen tegen twee andere jongens van school. Ik had van te voren wel even aangegeven dat ik niet zo heel goed was maar dat maakte niet uit. Craig zei ja we gaan winnen en komt helemaal goed, uiteindelijk ging het ook best wel goed en hebben we twee potjes gewonnen! Het was erg grappig en leuk want Craig stond me steeds aan te moedigen van ja we gaan winnen en hij sprak me na een tijdje aan met ‘My nigger’ wat toch wel een beetje gek was, haha. Daarna nog naar SNORTS, een club achtig iets hier in de buurt, iets verder dan Ferry’s. Was erg gezellig avondje.
Donderdag ochtend les gehad en gelijk huiswerk doorgekregen om dinsdag(morgen) een verslag van 15 pagina’s in te leveren en een presentatie te geven. Dus ook maar mee bezig geweest.
Vrijdag hadden we een tour door de krottenwijk met een busje en af en toe uit het busje bij projecten van school om te kijken wat ze daar doen en waar school allemaal bij zit. Het was eigenlijk heel gek maar ook heel indrukwekkend om te zien hoe weinig die mensen daar hebben en waar ze van leven. De township is zelfs opgesplitst in verschillende delen, het ene deel staat vol met huisjes die nog wel van stenen en pleisterwerk gemaakt zijn, maar het andere deel zijn echt krottenwoningen gemaakt van allemaal kleine stukjes golfplaat aan elkaar gemaakt of van klei met mest. Verder is er ook een deel met echt huisjes die nog best wel mooi zijn die door de overheid zijn gebouwd. Dat is dan wel weer goed dat dat wel gebeurd. De overheid heeft ook een grote school gebouwd, zoals je in Nederland ziet, helaas wordt die niet gebruikt omdat er niemand is die het wil huren dus er lopen nu wat geiten rond. Dat vond ik best wel erg en erg jammer, want er zijn wel heel veel kinderen daar. Savonds zouden we eten op school natuurlijk, maar het eten zag er echt niet lekker uit dus we hadden besloten om uiteten te gaan met een gezellig groepje meiden, bij Guido’s en het is pizza geworden. Dit was hartstikke lekker, daarna zijn we weer gezellig een drankje gaan doen bij Ferry’s en SNORTS. Was een erg gezellig avondje aangezien we met veel locale mensen waren.
Zaterdag gezellig het centrumpje ingeweest en smiddags op het strand bij Kiddies beach gelegen, dit is aan het eind van een zijtak van de rivier dus geen stroming en erg laag water maar wel een strandje erbij. Helaas kan je daar dus niet zwemmen omdat het water te ondiep is. Savonds viel de stroom opeens uit, dit gebeurd vaker hier omdat ze niet genoeg stroom hebben en dus moeten besparen. Er is dan ook een rooster voor op internet zodat iedereen weet wanneer er wel of geen stroom is, maar soms houden ze zich daar niet aan en gaat de stroom op die tijden er niet af maar op andere tijden wel, zo dus ook zaterdag. Dus zijn we maar even naar Ferry’s gegaan en hebben we daar gezellig gezeten.
Dan tot slot Zondag, vandaag hadden we een lekkere brunch op school met fruit en lekkere yoghurt! Smiddags hadden we een boottochtje over de rivier, georganiseerd door studenten en we hadden aansluitend een braai weer. Dit was erg gezellig, eerst vonden we het jammer dat de boot dicht was en niet open maar toen we op de boot zaten kwamen we erachter dat het best wel waaide en het was ook redelijk bewolkt dus waren we toch wel weer blij met een dichte boot. Later gingen we de boot af en hadden we de braai en konden we nog wel lekker in het zonnetje zitten.

To be continued...

Tot: 0.069s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0369s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb