het ernstige werk van maandag tot vrijdag

Senegal's flag
Africa » Senegal » Thiès Region
March 14th 2011
Published: March 14th 2011

Keur Moussa: een eerste kennismakingKeur Moussa: een eerste kennismakingKeur Moussa: een eerste kennismaking

hier startte onze eerste vergadering: kennis maken met elkaar en uitleggen wie we zijn, hoe we werken en hoe onze omgeving is.
We deden meer dan inleven in Kemopodi!
Gelukkig hebben onze gastheren en gastvrouwen tussendoor voor voldoende inleefmomenten gezorgd want ons werkprogramma zat goed vol.

Op maandag stelden we Kemopodi en LoWaZoNe voor in het gemeentehuis van Keur Moussa. Geen laptops deze keer, geen projectie op een muur. We volgden volledig de orale cultuur. Gelukkig had Mong een prachtige brochure gemaakt over onze vier gemeenten zodat het omschrijven van onze omgeving toch iets vlotter verliep.

Op woensdag konden we starten met onze vier werkgroepen. Onze delegatie werd helemaal uit elkaar gehaald. Spannend! In vier groepen gesneden!
De vier onderwerpen die we trachtten te doorgronden waren:
Onderwijs
Gezondheidszorg
Communicatie
Samenwerken tussen de gemeentelijke structuren in het kader van leefmilieu

In elk van de werkgroepen werd zeer veel tijd besteed aan het begrijpen van elkaar.
De maaltijd kwam maar niet aan en onze eerste vergadersessie eindigde in een complete uitputtingsslag. Dit doen we niet meer, de volgende dagen mogen we niet wachten tot 15u30 om een hap binnen te spelen!

Na het middagmaal hadden we nog enkel anderhalf uur om verder te gaan in elk van onze onderwerpen en dan moesten we onder de leiding van Mour naar de verrassing
Mour legt enkele accentenMour legt enkele accentenMour legt enkele accenten

Victor kwam met een prachtig idee om Kemopodi en LoWaZoNe aan alle aanwezigen uit te leggen. We werden uitgenodigd om de presentatie te geven die we aan onze delegatieleden gegeven hadden tijdens de voorbereidingsdag in Vosselare. Het werd dus een tweetalige presentatie op de muur, met de uitleg in het Frans. Het gedeelte over Kemopodi werd aangevuld door Mour die verschillende jaren de stuurgroep heeft geleid.
op straat (zie het onderwerp Feesten).

Op donderdagmorgen werkten we alle werkgroepen verder af. Onderwijs was het eerst volledig klaar, gezondheidszorg bleef worstelen met het probleem van middelen die wij zelf niet kunnen leveren, communicatie maakte een zeer grondige analyse van alle sterktes en zwaktes en wat we daar kunnen mee doen. De groep rond het structureel samenwerken had bijna twee uur nodig om de plannen van woensdag te bevestigen en er bleef dus weinig tijd over om de nieuwe versie van het memorandum te analyseren. Er zaten enkele verrassingen in waar we toch een stevige discussie over hielden.

Het middagmaal was deze keer op een normaal uur zodat we met een heldere geest de dag konden overleven.

Elke werkgroep bracht na het middagmaal een synthese van anderhalve dag werkzaamheden en we kwamen tot conclusies.

Op vrijdagmorgen werd de tijd gebruikt om het memorandum af te werken in beide talen en om een volledige evaluatie te maken van de werkweek.
Besluit: zes dagen is zeer kort! Veel te kort! Maar we hebben zeer veel meegemaakt en ondanks alles een pak werk verzet.

Vrijdagmiddag sloten we af met de ondertekening van het memorandum door de twee
aandachtige toeschouwersaandachtige toeschouwersaandachtige toeschouwers

onze groep was duidelijk een en al oor naar wat er verteld werd in de inleiding.
groepen.

de werkgroep onderwijsde werkgroep onderwijs
de werkgroep onderwijs

een deel van de werkgroep onderwijs is hier volop aan allerlei voorbereidingen bezig.
de samenvatting van alle werkgroepende samenvatting van alle werkgroepen
de samenvatting van alle werkgroepen

op donderdagnamiddag werden alle werkgroepen samengevat en aan de ganse groep gepresenteerd.
Derwich krijgt het laatste woordDerwich krijgt het laatste woord
Derwich krijgt het laatste woord

omdat het deze week vrouwendag was kreeg Derwich de kans om als laatste het woord te nemen bij de synthese van de verschillende werkgroepen. Maandag sprak ze de minister toe, op donderdag sprak ze ons toe.
vrijdagmorgen: evaluatievrijdagmorgen: evaluatie
vrijdagmorgen: evaluatie

het laatste stukje voor de officiële plechtigheid kan beginnen: hoe is de week verlopen, wat kan beter, wat moeten we behouden, waar moeten we een volgende keer rekening mee houden?

Tot: 0.084s; Tpl: 0.024s; cc: 7; qc: 49; dbt: 0.0377s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb