Een weekend in Kenia

Kenya's flag
Africa » Kenya » Coast Province » Ukunda
June 18th 2023
Published: June 18th 2023

Na onze eerste ontmoeting met Petals gisteren brak al snel het weekend aan. Aangezien de school dicht was, wilden wij de tijd van het weekend gebruiken om de Keniaanse cultuur beter te leren kennen.

Wederom ging vroeg de wekker aangezien wij opgehaald werden door “Patrick the driver”. Er was een lange tocht voor de boeg. 5 uur lang trokken we door het uitgestrekte landschap van Kenia. We zagen honderden kraampjes met groente, fruit, kleden, metaal en vreemd genoeg heel veel deuren. Blijkbaar is vraag en aanbod nog niet bekend in Kenia.

We kwamen in de buurt van de grote stad Mombasa. Een mierenhoop was een understatement wanneer we de pont opgingen midden in de stad. Duizenden mensen samengepakt om te gaan naar hun werk, de kerk of waar dan ook. We merkten dat de Kenianen eigenlijk altijd bedrijvig zijn. Het lijkt wel of ze constant bezig zijn, of in ieder geval ergens naar toe op weg.

Uiteindelijk kwamen we bij onze bestemming, Tsavo East aan. Een enorm nationaal park gelijk aan de helft van Nederland. Hier zijn de dieren goed beschermd en wordt er streng op toegezien dat de beesten met rust worden gelaten. De Kenianen zijn zuinig op hun prachtige flora en fauna. Patrick opende het dak van ons busje en al staand reden we het park binnen. Wat volgde was een fantastisch schouwspel van olifanten die als familie aan de waterplas vertoefden, giraffen die van hoge bomen knabbelden en impala’s die schichtig door het landschap schoten. Bang om dieren te missen was er niet, aangezien Patrick met een radio contact met zijn collega’s hield of iemand wat tegen kwam. Op die manier zagen we leeuwen die net een wrattenzwijn hadden gedood, en zelfs met heel veel mazzel vonden we de schuchtere jachtluipaard op een boomtak chillen.

Na een nacht in het nationaal park trokken we op zondag weer op huis aan. Maar niet voor we een tussenstop maakte bij een Masaï-dorp in de omgeving. Hier kregen we van de hoofdman een rondleiding langs de verschillende huisjes. Er was een vrouw bezig de wanden van haar huis met koeienmest te bestrijken, een simpel materiaal dat de hutjes goed koel houdt. We mochten meekijken bij een kerkdienst, waar gezongen en gedanst werd op trommelmuziek gemaakt van emmers. We voelde de gastvrijheid en de warmte van dit volk. Er werd ons geleerd hoe we vuur konden maken van speciaal hout en we zagen hoe ze de inkomsten vanuit bezoekers gebruikten voor het bouwen van een school. Ook hier is de hulp hard nodig om een basisbehoefte als onderwijs te kunnen regelen. Tot slot mochten we kijken en meedoen met de traditionele Masaï springdans.

Met al deze belevenissen in onze achterzak reden we weer terug naar Ukunda. Op de pont van Mombasa kletsten we nog wat met driver Patrick over de Keniaanse mentaliteit die ons opgevallen was. Ook al heb je weinig, dan kun je er nog het beste van maken. Altijd positief blijven zeg maar. Patrick vatte het als volgt samen: “If you have, or you don’t have. You have to be happy”

We voelen ons vereerd dat we zo een kijkje hebben in de cultuur wake-up call genaamd Kenia. Trots dat we met deze reis een bijdrage kunnen leveren en blij dat we morgen vroeg op mogen om naar Petals te gaan en daar de armsten van Kenia te helpen met een betere toekomst te bouwen.

Lala Salama
Taco

Tot: 0.038s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.019s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb