Dag 2: Joshua en zijn Petals

Kenya's flag
Africa » Kenya » Coast Province » Ukunda
June 16th 2023
Published: June 16th 2023

Na een korte nacht in ons hotel in Nairobi. Door wat vertraging op de vlucht vanuit Schiphol waren het maar 4 uurtjes slaap. Wel even wat anders dan op Schiphol. Hier kan je rustig een uurtje van te voren aankomen bij het vliegveld en geen problemen met de koffers. Terwijl wij het vliegtuig inliepen zagen we dat de koffers werden ingeladen. Tijdens de vlucht kon je mooi door de wolken heen de Kilimanjaro zien, toch een momentje!

Aangekomen op het vliegveld van Ukunda zag je pas echt dat je in Kenia was. Koffertjes in de buitenlucht ophalen en door naar de taxi. Ritje richting het huis van Arjan en Wiljanne, wij kunnen deze week gebruik maken van hun huis. We zijn natuurlijk heel blij met deze gastvrijheid, het drukt ook de kosten dus dat is mooi meegenomen.

Na even bijkomen door naar de reden van deze reis Petals Academy. Daar werden we ontvangen door Joshua de directeur van de school. Ik was onder de indruk van Joshua. Wat een rust en gedrevenheid straalt hij uit. Het is echt een man met een missie. Zelf een man uit een arm gezin en door liefdadigheid toch de kans gekregen om een opleiding af te ronden. Hij ziet het als zijn missie om kinderen en vooral meisjes in Ukunda uit de armste gezinnen een kans te geven om hun middelbare school diploma te halen. Hij krijgt vanuit de overheid minimale financiering om de school op te zetten. Daarom is hij heel blij met de hulp vanuit het ONC. Vandaag met eigen ogen gezien hoe de oude keuken eruit zag die stond er namelijk nog en wat er met de nieuwe keuken neergezet is. Een wereld van verschil. We hebben een complete rondleiding gehad over het terrein. Klaslokalen met maar één paar gammele bankjes en schoolboeken die 3de hands zijn. Tevens hebben ze lang niet voor alle kinderen eigen boeken, te duur om aan te schaffen.

We hebben kort kennis gemaakt met wat leerlingen die allemaal heel netjes en beleefd overkwamen. Dat komt deels natuurlijk ook door het nette schooluniform.
Maandag zullen we tijdens het bezoeken van de lessen ook echt wel ontdekken dat er wat boefjes op Petals zitten, net zoals bij ons op school. We hebben tevens kennis gemaakt met Mike & iets met een O..... Een typische Keniaanse naam die we niet hebben onthouden. Dit zijn 2 van de 10 leerlingen die heel de week op Petals slapen samen met een docent voor de toezicht. Dit doen ze omdat het te ver lopen is om elke dag opnieuw naar school te lopen. In het weekend gaan ze weer naar hun familie.

Dit laat in onze ogen zien hoe graag de kinderen hier naar school willen, wat ze daar wel niet voor overhebben en wat een toewijding tevens van de docent! Dit was ook voor Arjan een verassing, we waren er eigenlijk allemaal stil van.

Na Petals zijn we weer opgehaald door de motortaxi, een hele belevenis over de verharde en onverharde wegen door Ukunda. We gingen door naar een restaurant aan Diani Beach (prachtige plek), waar we even heerlijk gegeten hebben.

Terwijl ik dit typte moet ik weer denken aan de leerlingen in Petals. Die zonder de sponsering van het ONC helemaal geen middageten hebben. Het zal een reis worden van hele bizare tegenstellingen. Mooie plekken voor de toeristen en aan de andere kant Petals Academy en de andere projecten zoals KeBeNe en Young Mothers waarbij mensen vanuit Kenia zelf en daarbuiten de allerarmste een kans willen geven op een beter leven.

Het was een volle dag met een hoop goede eerste indrukken. Dit weekend kunnen we dit verwerken en maandag sluiten we vanaf 07.30 aan bij de lessen in Petals.

Groetjes Koen

18th June 2023

2 werelden
Wat fijn om te zien dat er toch een vooruitgang is kwa keuken maar met het lezen en zien vd foto's gaan mij hersenen overuren maken van wat kunnen we doen. Hoe kunnen we helpen, wat hebben de kinderen nodig? Hebben ze genoeg pennen, schriften( die hebben we hier thuis in overvloed omdat ik die dingen in grote aantallen kocht voor mijn kinderen). Kunnen we hier iets op poten zetten om ze daar te helpen. De leerlingen hier laten meedenken en ze warm laten worden dat ze iets kunnen betekenen voor andere jongeren enz. Zo dat is een inkijkje in mijn overvolle hersenpan over wat we kunnen. Sla alles in jullie op en documenteer wat er nodig is buiten geld om dan. Ik/wij volgen de verhalen via Deveny op de voet. Leer daar en let op elkaar maar geniet ook van deze ervaring. Kijk uit naar de volgende verslagen en foto's.
18th June 2023

Dank voor deze mooie eerste indrukken! Veel succes en plezier met elkaar!

Tot: 0.054s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0275s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb