Masser af mad paa Carnivore og sol paa Lamu

Africa » Kenya » Coast Province » Mombasa
August 5th 2010
Published: August 5th 2010

Hej allesammen.

Der er sket en masse siden sidst, saa det bliver maaske en lang smoere - hvis internettet dog er hurtigt her.
Jeg glemte sidste gang, at naevne at vi var paa en fin restaurant Carnivore, som er blandt de 50 bedste i verden. Konceptet er at man spiser en masse forskellige slags koed til man simpelthen ikke kan mere. Vi spiste alt fra struds, kalkun, kylling, boeffel og spare ribs, som alt sammen blev serveret paa store svaerd. Tjenerne gik simpelthen rundt med store svaerd hvor koedet var paa, og saa kunne man bare sige til hvis man ville have en skive eller to.. eller tre! Vi var alle sammen mere eller mindre halvdaarlige efter alt det koed, men der var dessert med i prisen, saa selvfoelgelig kunne vi lige finde lidt plads til en laekker dessert. Nok om mad, men ville bare lige naevne stedet - det var super, saa husk det hvis I kommer forbi Nairobi.

I sidste uge var jeg paa Nairobi Universitet, hvor jeg sammen med en anden frivillig, Marie fra Estonia, proevede at samle penge og toej ind til skolen. Vi havde inden delt flyers ud paa hele universitetet, saa de studerende og ansatte vidste, at vi indsamlede toej, boeger, sko og penge til Upendo Rescue Centre. Vi havde lavet en stand, saa vi var synlige paa universitet, men maa sige at de studerende i foerste omgang ikke var saerlige behjaelpelige. Vi besluttede derfor, at gaa rundt med banner, hvor der blandt andet stod at vi indsamlede toej og sko, men ogsaa penge til bananerne som boernene faar til frokost. Det hjalp at stikke lidt til de studerende, da jeg spurgte om de havde faaet frokost i dag, for 250 boern i Mukuru slum var sultne efter bananer. Det endte med at vi samlede ind til en hel uges bananer 😊 naeste dag var vi igen paa universitet, hvor flere kom med toej og gamle skoleboeger, som jeg senere paa dagen afleverede paa skolen, hvor man virkelig kunne se glaeden i skolelederens ansigt. Jeg havde forventet, at de studerende var mere behjaelpelige med indsamlingen, men mange vidste ingen interesse eller gav blot svaret "maeske en anden gang". Men igen er det er tegn paa, at hvis man er ude af slummen, saa oensker man ikke at bruge sine penge paa dem, der er i slummen. Dog skal det siges, at der var nogle rigtige behjaelpelige og interesserede studerende, som gav en haand med og endda tilboed at indsamle paa kollegierne.

Torsdag aften tog vi - Victoria, Sam, Martha, Isatu og jeg - til Mombasa ved kysten, hvor temperaturen var steget til 30 dejlige grader. Efter en lang og bumbede bustur hele natten, besluttede vi at tage direkte videre op af kysten til oen Lamu, hvilket betoed endnu en lang og mere bumbede koeretur. Da vi naede Lamu havde vi koert i bus i 15 timer, saa vi var godt traette, men vi blev hurtige friske, da vi saa den dejlige paradis oe. For at komme ud til oen, skulle vi tage en lille baed i en halv times tid. Vi blev modtaget af glade og venlige oeboere, som alle var ivrige efter at vise os det bedste sted, hvor vi kunne bo. Efter lidt tid og et kig i den gyldne backpacker bog "Lonely planet", besluttede vi os fra at tage til byen Shella paa en anden side af oeen, da den efter sigende skulle have 12 km lang sandstrand. Vi fandt et utroligt hyggeligt lille sted, hvor vi fik et stort vaerelse med tilhoerende stor terasse med havudsigt - alt emmede af oeliv og afslapning 😊
De foerste dage tilbragte vi paa stranden, som rigtig nok var hvid sandstrand saa langt oejet raekkede. Det var skoent med sol og 30 grader - modsaetning til kolde overskyet Nairobi. Ogsaa stilheden var et plus, da der kun er to biler paa Lamu - i stedet for biler benytter de sig af aesler, hvilket virkelig ogsaa giver en dejlig stemning og et smil paa laeben. Aftenerne gik med laekker seafood og ren afslapning. Det er en meget anderledes stemning sammenlignet med Nairobi, og personerne er ligeledes meget anderledes. Oeboerne har en meget afslapning holdning, og de lever deres helt eget liv uden megen bekymring om omverdenen.
Det var meningen at vi skulle hjem til Nairobi igen i mandags, men planen blev aendret pga. valget om onsdagen, hvilket vil sige i gaar. Der var valg omkring lovgivningen, hvilket gav anledning til en blandet stemningen hos befolkningen - ingen var sikre paa om det ville blive godt eller daarligt. Der var blandet meninger omkring forslag om tilladelse af abort, islamisk undervisning i skoler, m.m., hvilket maeske kunne give problemer i Nairobi. Victorias og Isatus arbejdsgivere ringede, og sagde at deres arbejdsplads ville vaere lukket tirsdag, onsdag og torsdag pga. valget, hvilket gjorde at vi andre ringede til vores skoleleder for, at hoere hans mening omkring valget. Vi blev enige om, at vi kunne tilbringe flere dage paa Lamu, da sikkerheden i Nairobi eventuelt ikke ville vaere god. Det endte derfor med at vi har vaeret paa Lamu indtil i dag, hvor vi tog fra oeen i morges. Vi venter ligenu i Mombasa paa bussen til Nairobi, hvor vi ankommer i morgen tidlig og saa er der ellers paa arbejde igen. Vi har forhoert os rundt omkring og valget skulle vaere gaeet stille og roligt, saa der er ingen panik 😊 Det er vist blevet et ja til den nye lovgivning, saa nu maa vi se om der virkelig sker aendringer, da dele af befolkningen er skeptiske om der rent faktisk sker aendringer. Det var dejligt med afslapning paa Lamu, som virkelig er en paradis oe, men jeg glaeder mig ogsaa til at komme paa arbejde i morgen tidlig. Vi har ligeledes besluttet at arbejde paa skolen i weekenden, da vi har vaeret vaek i flere dage end planlagt. Det er ligeledes gaaet op for mig, at jeg kun har en uge tilbage i Kenya, hvilket er en blandet foelelse, da der stadig er meget at goere paa skolen, men det bliver ogsaa dejligt at se jer allesammen derhjemme 😊

Naa, men jeg maa smutte nu, da vi snart skal med bussen til Nairobi.

Kram fra Pernille.

5th August 2010

hej pernille det var en masse du endnu har oplevet det er da skønt i har samlet lidt ind til de kære børn jeg har nok også lidt jeg sætter ind på de bankbog så du kan købe lidt bananer til børnene. det var da klogt i blev på øen hvis dr skulle blive uro blandt befolkningen. Her går det med tralvhed.kan du have det godt og pas odt på jer selv knus kram mor og morten.
6th August 2010

Carnivore,
Carnivore, Carnivore... Så er den printet ind, til jeg kommer forbi Nairobi :P Det lyder godt nok til at I hygger Jer :) Jeg håber at de projekter, som I har sat igang bliver til noget her inden for den sidste uge. Det er som altid dejligt, at læse lidt om dine tanker om de forskellige ting. Kys

Tot: 0.133s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.0782s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb