Alex

Africa » Egypt
July 13th 2005
Published: July 17th 2005

SPAAARVAGN!SPAAARVAGN!SPAAARVAGN!

Aven i Alex finns sparvagnar. Vi akte med sexan hit.
Jo, ett par saker som jag glomt beratta;
Pa kvallen den 11 hittade jag antligen ett par skor jag kunde anvanda. Helt syntetiska, ratt ackliga pa det viset, de skapar svett i mangder, men sa mjuka att de ar underbara. Har gatt i dem sedan dess utan problem, det var en underbar kansla!
Dessutom har jag sedan skaffat en scarf, fast Klas kallar den en hijab, sa vi enas om att det val ar en scajab eller hijarf. Det ar onekligen lattare att ga pa gatorna med huvudet tackt, men samma erfarenhet har jag a andra sidan ocksa haft i Italien, sa det ar inte speciellt for arablander.

Na, onsdag:
Morgon och vi har ett tuff-tuff-tag att passa.
Det ska vara med luftkonditionering, har vi fatt uppgift om, och det stammer verkligen! Det ar nastan sa vi onskar att vi tagit med en troja!!
Jag sover nastan hela resan, vilket skapar diverse gruffande fran herr Skord, som tycker jag borde se pa deltat, men han har ju inte fattat att kaniner maste fa sova, om de inte ska kinka mer ;-)

Framme efter 3 timmar och vi kliver ut i en stad som plotsligt kanns rent paradisiskt lugn, jamfort
Faros, numera mamelukfortFaros, numera mamelukfortFaros, numera mamelukfort

Snygt ar det, men nog hade det varit coolt med en fyr istallet ... /aldrig-nojd-kanin
med hysto-Kairo, har bor ju bara 5 miljoner, jamfort med Kairos 15 miljoner ...
Efter att ha skaffat returbiljett till kvallen, sa ger vi oss i kast med denna stad som hyst saval alexander sjalv som Caesar, Marcus Antonius, Kleopatra som Nappe pa 1800-talet. Vi inleder med grekisk-romerska museet, som verkligen visar upp smatt knasiga kombinationer av egyptiskt, romerskt och grekiskt. Forutom den ptolemeiskt pahittade (!) guden Serapis, sa finns t.ex. Isis som romarinna fast med egyptiska insignier pa huvudet. Multi-kulti!

Dessvarre har de inte lika manga trevliga bankar och stolar att vila sig pa i detta museum som de hade pa Egyptiska museet i Kairo, sa det blir att dra direkt nar vi sett hela stallet. Rekommenderas, dock!
EFtersom vi anlande kl 12.30 och alla museer etc verkar stanga kl 16, blir det en taxi till nasta sevardhet: katakomberna! Dessa ar romerska lamningar, med gravar bl.a. fran en massaker, aven om det tycks vara en ursprungligen specialgrav for nagra romerska nobiliteter, dock inte klarlagt vilka. Aven har finns markliga multikulti-exempel med romare som star som egyptier 9vanster ben framfor hoger) samt en liten skydds"angel" ovanfor dem vid graven, och angeln kallas i kassa Lonely planet-boken for "agathodaemon, a Greek divinity" ... jojo, divinity hit och divinity dit, forfattaren kan inte grekiska, forstar man. En skyddsfigur, helt enkelt.

Vi lider med den egyptiske guide som fatt en ensam spanjor pa sin lott, eftersom spanjoren verkar vara av den klart mer trogtankta sorten och inte har han koll pa sin historia heller. "Har har vi Caracallas rum.""Mhmmm ... vem var Caracalla?" (sagt med en korkad min) ... guiden gor sitt basta, drar de mest basala fakta, ungefar tre ganger for varje grej, och kanske gick ngt in i spanjorens huvud. Vi fick i alla fall lite info nar vi tjyvlyssnade ;-)
Katakomberna var inte sa stora, tyvarr, eftersom det var svalt nere i dem :-) men vi gjorde det basta vi kunde. Noterbart tyckte jag var att alla gravar verkade plundrade, och bara ett halvt lock aterstod pa en av dem!

Vi stressade vidare till nasta punkt pa schemat. Eftersom det pastods i var guidebok att det inte fanns nagra anstandiga sovstallen i Alexandria, sa hade vi inte brytt oss om att sova dar, utan hade ju kvar allt i Kairo, men sa kass som den boken var i ovrigt, sa hade den sakert fel om det med, sa en eventuell nasta gang, sa sover jag hellre i Alex (som vi initierade kallar sta'n).
Katakomberna ligger en bit utanfor turistkvarteren, sa nar vi gar norrut for att ta oss vidare, gar vi genom diverse handelgator dar det som vanligt kryllar av folk. Vi ar garanterat Talk of the town i dessa kvarteren, idag i alla fall, och varenda liten egyptisk unge ska fram till oss och halsa och fraga vad vi heter, saga valkommen och ngn enstaka gang skaka hand. Dock marks det tydligt att vi ar utanfor turiststraken: forsaljarna vill saklart garna att vi handlar, men det ar inte fullt med gapande tokar som ska skrika in oss till vartenda stalle "very good price, half price". Alex regerar, helt klart.
I denna stad gar sparvagnar. For att vanja Klas vid denna foreteelse, sa tar vi saklart en upp till gamla Faros, platsen for the Lighthouse of all lighthouses. (Ni som spelat Civ vet: har stod *The* Lighthouse!)
Dar finns nu istallet ett fort, Fortress of Qait bey som byggts av en mameluksultan som hette Nasr (=Nasser) Qait bey ar 1477 enl. var tiderakning.
Sparvagnar, liksom bussar, i Egypten har inga hallplatser som vi tanker oss dem. Istallet finns osynliga platser i gatan som ar hallplatser, men eftersom alla kanner till dem, behover man ju inte odsla med skyltar eller sittplatser. Vi fangar alltsa en vagn nastan i farten och aker med sexan till fortet. Coolt. Maktigt. Dartill svalkande, eftersom det ju ligger vid Medelhavet. Jag ar alltsa vid gamla Medelhavet, fast pa "andra sidan"! Europasidan har jag ju varit pa ett antal ganger, t.o.m. sett Afrika (tror jag) en gang fran Kreta, men aldrig varit har. Lite hisnande, anda.
Vi koper en lask och lar oss hur atervinning funkar: pant finns inte, sa vi maste dricka upp den pa plats vid butiken, for att sedan lamna flaskan. Opraktiskt, men atervinning ska ju stodjas, sa vi satter oss vid ett trad och dricker snallt upp lasken.

Efter fortet promenerar vi lite langs strandpromenaden, Corniche, som den kallas har. Nappe var ju som sagt fortjust i Alex, och har har flera av gatorna sina namn pa franska jamte det arabiska namnet, medan i Kairo var alla parallellnamn pa engelska pa gatuskyltarna.
Hela stranden ar har dock betalstrand och vi tanker inte trangas med alla kairobor som akt hit for att bada, sa vi fortsatter. Nu ar det dags for den stora begivenheten: Bibliotheca Alexandrina!

Det stora biblioteket har fatt en efterfoljare, men tyvarr har de inte lyckats fa alla 8 miljoner bocker de hade skrutit med i borjan, sa massor av hyllor gapar tomma. Dock ar det verkligen modernt, jattesvalt ;-) och maktigt. Skriver man nagonsin en bok ska man ju skicka ett ex. hit bara av valgorenhet! Efter ett besok i book shopen de har, inkop av en bok skriven av Naguib Mahfouz samt en liten kissekatt-staty, lamnar vi detta fantastiska stalle och maste nu slanga i oss lite mat innan vi rusar till taget.
Luftkonditioneringen pa vag hem, nar solen gatt ner, ar nastan lite *val* effektiv, vi huttrar i stort sett nar vi annu en gang ska trotsa Kairos helvetesgator.

(foton kommer, maste ga nu.)

Tot: 0.31s; Tpl: 0.022s; cc: 28; qc: 125; dbt: 0.1275s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb