Techniek helpt een handje


Advertisement
Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Centre » Ouagadougou
November 17th 2009
Published: November 17th 2009
Edit Blog Post

Interview overgenomen uit:
OP PAD - ICCO Magazine najaar 2009 - Door Henk-Jan van Vulpen
Kijk op www.icco.nl.

In veel ontwikkelingslanden ontbreekt het aan technische capaciteit en middelen om problemen op te lossen. De combinatie van lokale middelen met westerse technologie en kennis biedt uitkomst. “Ik verbaas me steeds weer over de eenvoudige en doeltreffende oplossingen”, zegt Pieter-Jan Coumou.

Waarom een uitzending?
“Het is een waardevolle ervaring. Door langere tijd te wonen en werken in een niet-westerse cultuur krijg je het meest intensieve contact met de mensen. Ook religieuze en idealistische overwegingen spelen een rol. Ik voel me bevoorrecht door mijn stabiele gezinssituatie, hoge opleiding, ontwikkelingsmogelijkheden en vrijheden. Dat is niet vanzelfsprekend. Ik wil me inzetten voor mensen die dit niet hebben. Door ontwikkelingswerk, via CEAS en Togetthere, kan ik mijn capaciteiten voor anderen inzetten. Paradoxaal genoeg is deze uitzending uiteindelijk ook weer in mijn eigen belang, want de impact van mijn bijdrage is maar klein terwijl ik er veel van opsteek.”

Wat is CEAS?
“CEAS (Centre Ecologique Albert Schweitzer) is een Zwitserse ngo. De organisatie onderzoekt, leidt op en adviseert op gebied van duurzame energie, toepasbare techniek voor vaklieden en ecologische landbouw. Het draait om technisch vernuft en creativiteit. Effectief, simpel en goedkoop. Ik verbaas me steeds weer over de eenvoudige oplossingen voor de problemen. Geen state-of-the-art, maar praktisch toepasbaar. Daar zijn mensen mee geholpen.”

Kun je daar een voorbeeld van geven?
“Voor veel garages is oude motorolie een afvalproduct. Toch kan het nuttig gebruikt worden. Ik onderzoek en ontwikkel mogelijkheden voor het verbranden van deze olie in kleine stookinstallaties. In Burkina Faso is men begonnen met het inzamelen, hergebruiken en verwerken van deze olie op nationaal niveau, maar er moet nog veel gebeuren. Zo wordt de oude motorolie direct in de natuur geloosd. Het is de uitdaging een simpel en goedkoop ontwerp te maken dat aansluit op de beperkte mogelijkheden in dit land. Daarnaast participeer ik in andere projecten, zoals de verbetering van een mango-droogoven.”

Heb je het gevoel dat je iets bijdraagt?
“Ik boek wel wat winst. Zo draag ik bij aan recycling van oude motorolie, verminderde houtkap, nieuwe inkomstgenererende activiteiten en minder schade aan het milieu. Maar de benodigde techniek en installaties voor betere en duurzamere oplossingen zijn voorlopig nog niet beschikbaar.”

Wat doet een uitzending met je?
“Het is goed om je eigen ‘veilige’ thuisplek te verlaten en in contact te komen met mensen die anders leven of met andere zaken bezig zijn. Ik zoek interactie met de ander en dus zoek ik de ander op. Door de kennismaking reflecteer ik op mijn eigen cultuur en ontdek ik de positieve en negatieve kanten.”

Geboeid door verre landen en andere culturen? Togetthere verzorgt uitzendingen voor jongeren. Inclusief goede voorbereidingen, begeleiding en een geschikte bestemming. Kijk op www.togetthere.nl.

Advertisement



Tot: 0.059s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 58; dbt: 0.0316s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb