Tom in Zambia

Zambia's flag
Africa » Zambia » Kabwe
March 23rd 2014
Published: March 24th 2014

<em style="mso-bidi-font-style: normal;">Beste familie, vrienden en collega’s,

Welkom op mijn travelblog!

Dit travelblog beschouw ik zelf als mijn dagboek, waarin jullie mogen meelezen. Ter introductie zal ik enige feitenkennis, wist-je-datjes van het land met jullie delen. De specifieke info van mijn opdracht en de eerste kennismaking met Zambianen en de andere vrijwilligers van VSO volgt.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Zambia

Zambia, vroeger Noord-Rhodesië genoemd, is een Afrikaans land dat grenst aan Congo, Malawi, Namibië, Botswana, Zimbabwe, Tanzania, Mozambique en Angola. Het is met meer dan 750.000 km2 twintig keer zo groot als Nederland. Het land telt anno 2013 14,2 mln inwoners. Deze inwoners zijn voor 80%!s(MISSING)terk christelijk. De officiële taal is Engels.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Klimaat en weer

Heel Zambia ligt gemiddeld op 1100 m hoogte (overigens is Mafinga Hills met 2301 m de hoogste berg) en daarom kent Zambia een gematigd landklimaat. De gemiddelde temperatuur is 25 graden. Van april tot en met augustus (mijn werkperiode ongeveer) heerst het koele droogseizoen. Het zou dan 5 graden s nachts kunnen worden. De dagtemperaturen zijn dan circa 25 graden.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Economie

Het land is vooralsnog erg afhankelijk van de kopermijnindustrie. De tweede sector is landbouw, het oogsten van mais. 68%!v(MISSING)an de bevolking werkt in de landbouw. Chiluba (oud-staatshoofd) heeft in de jaren 90 meer dan 200 staatsbedrijven geprivatiseerd. Veel donoren en buitenlandse investeerders prijzen de macro-economische politiek. Zambia heeft mede dankzij hen een gemiddelde economische groei van 4,5%! (MISSING)Toch is de industrialiseringsgraad laag. Het land doet nauwelijks aan export en machines importeren is duur. Zambia is wel sterk in (water)energieproductie en exporteert naar de buurlanden, terwijl het weer aardolie moet importeren.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Bevolking

Van de meer dan 14 miljoen mensen in Zambia is vooral de verdeling opmerkelijk.

Mensen tussen 0-14 jaar: 47,1%!((MISSING)18,3%!i(MISSING)n NL)
Mensen tussen 15-64 jaar: 50,4%!((MISSING)67,9%!i(MISSING)n NL)
Mensen tussen 65+: 2,5%!((MISSING)13,8%!i(MISSING)n NL)

De levensverwachting ligt namelijk op 37 jaar. Het land is een van de armste ter wereld en kent het hoogste percentage aids/HIV. De verwachting voor de komende tien jaar is dat 20%!v(MISSING)an alle inwoners komt te overlijden aan de gevolgen van aids. Ongeveer 45%!v(MISSING)an de bevolking leeft in stedelijk gebied, vooral langs de ‘line of rail’ (de spoorverbinding die de Britten hebben aangelegd tussen Tanzania en Zimbabwe).

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">De hoofdstad: Lusaka

In Lusaka wonen nu circa 2,2 miljoen mensen, gelegen in centraal Zuid Zambia. Van deze mensen is 60%!w(MISSING)erkloos, en zie je daarom een grote vrijmarkt. Iedereen biedt ieder zijn eigen goederen aan. Lusaka is het centrum voor commerciële en financiële diensten en de overheid/politiek.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Mijn stad: Kabwe

Kabwe is een stad op 1172 m hoogte en heeft 300.000 inwoners. Het ligt op 120 km ten Noorden van Lusaka (1,5 uur met de bus). Kabwe heeft de twijfelachtige eer om meest vervuilde stad van Africa te zijn en de vierde stad van de wereld die het meest giftig / verontreinigd is.

<em style="mso-bidi-font-style: normal;">]

Een andere twijfelachtige eer van deze stad is dat Kabwe 3 gevangenissen vestigt en een daarvan is de zwaarst beveiligde. Daar tegenover staat dat Kabwe de grootste hogeschool voor politie en militaire landmacht heeft.

Kabwe is echter ook bekend van de Broken Hillman (=Kabwe). Hier is namelijk een schedel en enkele andere botten van de Rhodesiëmens gevonden (in 1921). Hij is 0,3 miljoen jaar oud. Deze schedel was belangrijk in het bewijs voor Darwins evolutietheorie die uitging van de Afrikaanse afkomst van de mens.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Eerste dag

Zondagmiddag (na 3 uur vertraging in Nairobi) word ik opgehaald en gebracht naar hotel Lusaka, zonder enige info. Maandagochtend om 8 uur word ik opgepikt naar VSO Office. Daar sta je dan. Veel winkels dicht en iedereen die je aangaapt.

Krant lezen ben ik ook maar gestaakt: veel artikelen gingen over de onthoofding van 3 mannen die een moord en verkrachting op hun kerfstok hadden. Andere man is veroordeeld tot marteling wegens diefstal. Niet het leukste nieuws zal ik maar zeggen.

Onwennig loop ik over straat. Je hebt toch het gevoel dat het onveilig is en je meteen als rijkaard wordt aangezien. Ik ben wel in het commerciële centrum en zie aardig wat bankinstellingen.

Andere vernomen wist-je-datjes, relativeringen en ideeën

• Er was wifi in Lusaka hotel!<li style="color:� font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; font-style: normal; font-weight: normal;">
Ook al kijken ze je allemaal aan, ze zeggen meestal ook vriendelijk gedag.
De vrijmarkt is hier uitgevonden, zo lijkt het….
Onveilig? Ach, hier kan ik mijn horloge tenminste dragen. In Nairobi (Kenia) moet je dat niet doen, want je hand en pols zijn …...
Voor een blank iemand is iedereen ineens taxichauffeur geworden
Er zijn opvallend weinig zwervers en bedelenden….
Onthoofdingen worden hier nog uitgevoerd.
Diefstal is, naast moord en verkrachting, een hele grote fout of zonde. Daar word je aardig door gestraft. Als je in het openbaar wordt bestolen, roep je ‘’Dief’’ in het Zambiaans, alle omstanders stormen op deze dief af en hij is zijn leven niet meer zeker.
Het komt hier heel vaak voor dat jonge (en dan bedoel ik ook bijv 11 jarige) meisjes een kind krijgen en niet weten wie de vader is (verkrachting).
Racisme op vrouwen en blanke mensen komt voor.
Ja het is waar, in afgelegen streken moeten ze water lopend halen en dragen ze van alles en van alle formaten op hun hoofd.
Elektriciteit en water is doordeweeks wel eens niet aanwezig.
Er is problematisch alcoholgebruik onder de Zambianen.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Eten

Ze eten hier nshima. Een soort deeg gemaakt van mais. Met wat spinazie-achtig knapperig zeewierlijkend spul. Met je handen natuurlijk! En elke dag driemaal. Afwisselen met veel verschillend vlees! Of geroosterde rupsen of een vis die lijkt op een piranha.

<strong style="mso-bidi-font-weight: normal;">Dieren

Uiteraard weet je dat je je bevindt in een natuurrijk land. Kijk dan ook niet op van de diversiteit en verscheidenheid van flora en fauna. En wel te beginnen in je huis. De spinnen, torren, mieren en wandelende takken zijn ‘wat’ groter dan ik gewend ben. Zelfs de kleine slangen en de vervellingen van slangen zie ik gewoon langs de straten liggen. Mamba slangen (zeer giftig) komen in bijvoorbeeld scholen voor en moeten dan maar meteen doodgeslagen worden. Ik zie het me al doen….NOT.

28th March 2014

Enjoy!
He Tom, Goed van je te horen! Je voelt je nog een beetje een alien daar? Hopen dat je een beetje kunt slapen met al die 'beestjes' :-p. Geniet ervan! En het is leuk om zo nu en dan eens wat van je avonturen mee te krijgen. Gr. Mark
31st March 2014

Thanks!
Hey Mark, tja iedereen kijkt je net iets te lang aan...;-) Vreemde eend. En het is zo n andere omgeving en werkmentaliteit is anders. Dus is even zien wat ik deze 6 maanden kan bereiken. Hoe gaat het met jou en je werk? Gewoon extra genieten van je vrije tijd met het gezin!
28th March 2014

Hey Tom, Het is allemaal nog zo herkenbaar. Echt leuk om te lezen, maar ook wel pijnlijk omdat er in 9 jaar tijd blijkbaar weinig is veranderd/verbeterd. Al waren er toen ook weinig bedelaars, muv een paar kinderen bij de ingang van de supermarkt Shoprite. Je kon vroeger leuk dansen in \'GO Disney\' maar weet niet of dat nog bestaat? Zat aan het einde van de linker hoofdweg (die langs de big tree loopt). Er zat in het midden van Kabwe ook eentje. Een soort van Congolese Rumbatent, maar weet niet meer hoe die heet. Daar kon je ook poolen. Dat was destijds heel een hype. Is dat nog steeds zo? En hoe smaakt je de Mosi Lager? :) Veel groetjes, Iris
31st March 2014

hey
Hey Iris! Tja ik merk zelf ook al dat hier dingen heeeeel traag gaan. Ik ben nog niet echt erop uit geweest in town. Maar Mike (mijn kamergenoot) zal me dit weekend even een pub crawl doen...voor zover mogelijk. Ik zal dit weekend ook eens naar Fig Tree gaan. Schijnt erg chill te zijn. Even 10km fietsen. Groetjes!

Tot: 0.136s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0995s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb