Hovedstaden Vientiane

Asia » Laos » West » Vientiane
January 9th 2010
Published: January 12th 2010

Lørdag den 9.1.2010

Det blev til en elendig nat uden søvn.
Da vi var halvvejs brækkede Freja sig i sit tæppe. Heldigvis var der pause fem minutter efter, så hun kunne fortsætte med at brække sig på toilettet på busstationen. Yderligere havde Freja dårlig mave så hun måtte også løbe frem og tilbage til det ildelugtende toilet i bussen. Freja brækkede sig en tredje gang inden vi var fremme lidt over seks om morgenen.

Fremme i Vientiane fik Freja det bedre for en stund. Kl. 6 om morgen sker der ikke meget i en af verdens mindste storbyer. En sawngthaew kørte os ind til midtbyen hvor jagten på et hotelværelse startede. At lede efter et værelse tidligt om morgenen er ikke altid heldigt, da det er de færreste der har tjekket ud fra hotellet på det tidspunkt. Yderligere er det svært at finde et hotel med familieværelse. Dem der har det var enten for elendige eller alt for dyre. Efter lang tids søgen endte vi med at få to værelser på et rigtig pænt hotel. I forhold til hvad vi ellers har boet på er dette det rene luksus. Køleskab, aircon, lille balkon og varmt vand. Hotellet ligger også beslag på en tredje del af dagsbudgettet, så det skal også være godt.

Dødtrætte gik vi til det Skandinaviske bageri og fik noget dejligt morgenmad. Freja var igen dårlig så hun brugte det meste af dagen på hotelværelset. Vi andre kom lidt rundt og så byen.

Vientiane er en lille by uden højhuse og med en masse templer. Den ligger på kanten af Mekong floden og man kan kigge til Thailand. der er en flot solnedgang over Mekong floden. Desværre er man i gang med at grave i floden, så den flotte udsigt er mest til lastbiler og gravkøer. Det forhindrer dog ikke de lokale i at grille fisk og opstille borde og stole, som man kan spise ved, som man gør alle andre steder med en flodbred og en flot udsigt.

De brygger også en god øl her. Prisen er dog steget med 900%!s(MISSING)iden jeg var her sidst, så nu skal man slippe det der svarer til 9 kr. for en liter fadøl…

Søndag den 10.1.2010

Freja har det godt igen. Vi har planlagt den helt store sightseeing.

Efter at have spist på den Skandinaviske bageri går vi hen forbi et marked. Inden vi når meget længere er det Annes tur til at få det dårligt, så vi dropper vores sightseeing tur.

Vi flotter os med at købe frokost i det lokale supermarked og spiser den på hotellet. For 1. gang siden vi rejste har vi købt, rugbrød, skinke, spegepølse m.m. Prisen for dette er langt over hvad en frokost koster på restauranter her i byen, men er det hele værd. Det er rart med noget afveksling i kosten og vi bliver også trætte af at spise ude hver dag, tre gange om dagen.

Dagen går med at lave lidt lektier, skrive postkort og Hjalte og Julie kommer langt med deres blog som forhåbentlig snart kan frigives. Upload af billeder tager en del tid. For ikke at tale om at udvælge de rette billeder. Vi har jo fire kameraer med, så der er mange billeder at vælge imellem.
Anne har det bedre til aften, og vi er enige om, at nu gider vi ikke at være syge mere. Vi har haft flere sygedage end på hele sidste tur, så nu må det være slut.

Mandag den 11.1.2010

Det er utroligt, hvad rugbrød kan gøre ved vores maver. I dag har alle det fint.

Dagens tur går til en Buddha park 25 km uden for byen. Det er en park der efter sigende skulle have en masse sjove buddhaer stående og det er både turister og lokale der kommer.

Vi har på forhånd droppet tanken om at tage den lokale bus derud. Bus nr. 14 skulle efter sigende køre lige til døren og kører hver halve time, men det skulle tage mere end en time, hvilket nok vil sige to for at køre turen. I stedet går vi ned til busstationen for at få fat i en tuk-tuk eller taxa. Desværre bliver vi hurtigt spottet og selv om vi prøve at gøre os fri af en person der vil hjælpe os, så nytter det ikke noget. Han så os først og uanset hvad, så skal han nok få sin kommission for absolut intet arbejde. Vi taler ikke til ham og lader som om han ikke er der.

En tuk-tuk fører kontakter os og fortæller hvilken bus vi skal have, hvor og hvornår den kører og ikke mindst hvor mange der kører med og hvor lang tid det tager. Vi er lidt mere ihærdige med vores prissætning denne gang og det lykkes også at få prisen ned i nærheden af det der står i guidebogen. Det er endnu ikke lykkedes os at komme ned på priserne i guidebogen, men vi er godt på vej. Vi kan dog se, at nogle af de officielle priser for busser er for lave i guidebogen så vi tror ikke helt på priserne. Da vi går med tuk-tuk føreren får den 1. person der kontaktede os 10.000 kip i kommission, uden at have gjort andet end at se os først.

Vi bumler derud af i tre kvartestid førend vi er ved Buddhaparken. Buddhaparken er et sjovt sted med mange forskellige figurer. Figurerne er både buddhistiske og hindu og står hulter til bulter. Man kan kravle op på nogen og ind i andre. Der kommer folk der beder til disse mystiske figurer. En sjov oplevelse og et hit blandt børnene.

Nu er det snart tid til at komme videre. Det er svært helt at planlægge ruten, for det er som om at de fleste turarrangører kun kender området lige omkring der hvor vi er. Vi vil gerne nord på til Luang Prabang den gamle hovedstad. Det er en lang rejse på 10-12 timer, så vi vil gerne dele rejsen op. Det eneste sted man umiddelbart kan gøre hold er i en by der hedder Vang Vieng. Vang Vieng er ikke lige vores første valg, da det er en by der har en masse aktiviteter der henvender sig til helt unge mennesker, og ikke sådanne nogle helt unge mennesker som os med børn.
Med der er ikke noget valg. Lang bustur eller stop i Vang Vieng.

Vi køber billeter til VIP bussen onsdag. VIP betyder, at busse kun tager det antal passager op, som der er sæder i bussen og så er der aircon. Mere VIP er der ikke over det. Planen er at blive en dag i Vang Vieng, og så leje en minibus, der kan kører os de sidste 6-8 timer til Luang Prabang. Og så kan vi gøre holdt når vi vil.

Tirsdag den 12.1.2010

I dag skal vi leje cykler. Desværre har Hjalte det ikke helt godt, men vi får lokket ham med alligevel. Vi lejer fire cykler og så kan Hjalte sidde bag på min cykel. Vi lejer cykler med et sæde bagpå, så det er ikke noget problem. At leje en cykel koster 10.000 kip (6 kr.) om dagen. De er lidt små, men vi skal ikke køre så langt, så det gør ikke noget.

Trafikken i Vientiane er ikke så intens. Folk kører rimelig pænt, selv om mentaliteten er anderledes. Vi skal lige vende os til, at der ikke er noget der hedder vigepligt og spillereglerne er, at man bare kører og holder sin kurs, så skal biler, motorcykler og andre nok køre udenom.

Vi kører til Pha That Luang der ligger et kvarters kørsel væk fra centrum, hvor vi bor. Pha That Luang er det vigtigste tempel i Laos og har både religiøs og national værdi for laoerne. Vi bliver bon’et en parkeringsbillet ved templet. Hjalte har det rigtig dårligt nu, men indvilliger i at gå med ind.

Pha That Luang skuffer os en smule. I forhold til Swedagon pagoden i Yangoon i Burma er den både meget lille og meget mindre pyntet. Her har man valgt at male med guldmaling, der skaller lidt af hist og pist, i stedet for at bruge rigtig guld, og der er ikke mange buddhafigurer.

Pha That Luang består af en stor gård med en pagode i midten. Folk går tre gange rundt om pagoden med blomster og noget røgelse og sætter det derefter foran pagoden. Og det er det. Ingen fest ingen pragt. Folk går hurtigt, småsnakker og er meget lidt højtidelige. Udenfor kan man købe små fugle og sætte fri. Fuglene er trænet til at komme tilbage til deres ejer efter endt flyvetur.

Tilbage på hotellet har Hjalte 40 i feber og rigtig dårlig mave. Vi håber at han har det godt nok i morgen til at rejse videre. Heldigvis er det kun tre timer, hvilket jo også er lang tid, hvis man har det skidt.
Vi tænker, at vi må gøre noget for at vi ikke smitter hinanden. I forvejen er vi meget forsigtige og bruger spritten flittigt. For at prøve noget nyt køber vi en elkedel så vi kan skolde tandbørster, krus m.m. Med en elkedel kan vi også lave noget te. Vi har stadigvæk en større sæk som vi købte, da vi var på tur. Vi flotter os og køber en af kinesisk fabrikat. Den er ikke fyldt med overflødige egenskaber, som f.eks. automatisk slukning af strømmen når vandet koger. Til gengæld kan den med sine 350 watt varme en halv liter vand op på under et kvarter.

Vi veksler nogle penge og får flere millioner i små sedler. Det fylder alt for meget, når sedlerne svarer til 6 kr., så vi vælger at betale for hotellet og kommer af med alle sedlerne igen.
Det er et være cirkus med pengesedlerne her. For de største sedler på ca. 30 kr. er der mange der ikke kan veksle, så man skal hele tiden sørge for at have godt med små sedler. Og når man så får samlet for mange små sedler så fylder de hele lommen. Yderligere ligner sedlerne hinanden meget. Jeg har derfor alle sedler der er mindre end den største seddel på 50.000 kip liggende løst i den ene lomme, og så har jeg 50.000 kip’erne i min pung. Lidt besværligt, men det går indtil videre.

Vi køber nogle take away pizzaer og spiser på hotellet. Hyggeligt at spise hos os selv.

13th January 2010

savner min ven
heeeeeeeej julle!!!! savner dig meget, det er spændene at læse jerers oplevelser.jeg har fået dit søde postkort og de fine øreringe jeg er vildt glad for dem så jeg har taget dem på i skole idag. kan du huske hende der fra spejder (Rabekka) ja altså hun er started i vores klasse så nu er vi 12 piger og 11 drenge. jeg glæder mig til at se dig igen og tilbringe en masse tid med dig... ja altså hvis du har løst!? hihi ... hihi Mange mange mange mange mange mange kolde og kærlige venskabs hilsner Ninsen

Tot: 0.148s; Tpl: 0.014s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0949s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb