Ramich berattar om konflikter i Indien

India's flag
Asia » India » Andhra Pradesh » Hyderabad
February 17th 2009
Published: February 17th 2009

Idag har vi fatt lyssna pa Ramich som har berattat om konflikterna i nordostra Indien. Sjalv kommer han fran Tamilnadu i sodra Indien.

Han berattade att kastvasendet som finns i Indien bygger pa att alla har olika varde. Alla indier, oavsett religion, tillhor ett kast. Hogst upp finns brahminerna, som utger 3% av indiens befolkning, foljt av krigarna, affarsmannen, hantverkarna, fotfolket, daliths och langst ner de kastlosa som trots sitt namn tillhor ett kast. Alla indier indelas i kastvasendet vid fodslen och kasttillhorigheten kan aldrig andras.

I nordostra Indien finns det ett antal stammar som vill leva sjalvstandigt. Detta tillats de inte da brahimerna har bestamt att stammarna ska inga kastvasendet och tillhora daliths, samtidigt som regeringen vill att de ska tillhora de andra indierna och inte vara sjalvstandiga. Stammarna motsatter sig detta vilket har latt till stora konflikter. I stammarna anser man att alla har lika varde, vilket innebar att kvinnor och man ar mer jamlika an i ovriga indien. Alla med hogre kast fortrycker stammarna pa grund av detta.

Enligt vara historiebocker tillhor 85% av Indiens befolkning hinduism. Enligt Ramich ar detta inte sant da alla som inte ar kristna eller muslimer tillskrivs hinduism. Han berattade ocksa att 80% av befolkningen lever pa mindre an 2$ per dag

Jag har lart mig oerhort mycket av detta, jag kunnde aldrig ana att situationen har i Indien var sa spand. Det ar mycket att tanka pa och samtidigt svart att forsta.

Nu ska vi ivag och lara oss en indisk sang sa att H.J, Hans-Jacob, blir glad!!!!!!!

/Louise

17th February 2009

Var ar du mamma
Jag vill se dig pa bild mamma
19th February 2009

Till Elin
Hej Gumman,vet inte om de tidigare meddelanden har gått fram så jag gör ett nytt försök.Sportlovet börjar lida mot sitt slut och vi tänker avrunda det med att åka skidor på vallåsen,bara hoppas att ingen bryter benen.Snö och kyla är väl långt ifrån hur ni har det...många kramar Moster

Tot: 0.081s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0545s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb