Cama Premium

South America » Chile » Santiago Region » Santiago
December 9th 2008
Published: December 20th 2008

Dag 179 og 180.

Vi spiste godt med frokost pa hostellet for vi gikk til bussterminalen. Vi skulle mote opp kl. 08.45 siden bussen gikk kl. 09. Bussen var 2 etasjer, med vanlige "cama"-seter oppe og kun 6 "cama premium"-seter nede. Setene var brede, og ryggen kunne legges helt ned. Med fothvileren kunne vi ligge i setet som man ligger i en seng.

Vi fikk en enkel frokost, lunsj og middag - og satt mesteparten av turen og saa paa filmer og dokumentarer. Landskapet paa dette strekket har vi sett for, og synes egentlig det er ganske kjedelig - med orken nesten hele veien.

Vi hadde 3 stopp underveis for kontroll av pass, haandbagasje og sekkene.

Da det var tid for aa legge seg kom bussverten og la setene helt ned, la paa en overmadrass og breiet teppe over oss. Han sang nattasang, neida - han slo av lyset og onsket oss alle en god natts sovn. Tross de 29 timene som turen viste seg aa ta, var det en forholdsvis behagelig busstur.

Da vi kom til Santiago de Chile kl. 14 neste dag, tok vi drosje til et hostell vi hadde sett oss ut fra reisehaandboken. Der hadde de blant annet kokemuligheter, og laa forholdsvis sentralt. Det viste seg at de ikke hadde ledig rom i mer enn ett dogn, saa vi gikk til det hostellet vi hadde vaert paa sist vi var i Santiago de Chile(en gaatur paa ca 15 minutter). Vi hadde planer om aa vaere i byen i minst 3 dager. Hostellet Rio Amazonas hadde heller ikke ledig rom i mer enn ett dogn, men de var veldig behjelpelig med aa ringe rundt for aa finne et hostell som hadde noe ledig for oss.

Paa Hostal Casa Condell, 3 kvartaler unna, hadde de ledig dobbeltrom med delt bad. Det var et flott bygg paa 3 etasjer, og de hadde en nydelig takterrasse. Prisen paa rommet var 24 000 pesos (ca 240 NOK) pr. natt.

Vi gikk til olhallen paa Plaza Italia i sekstiden, og tok oss noe kaldt aa drikke, og spiste tidlig middag. Selv om vi hadde sovet forholdsvis godt paa bussen, var vi trotte etter en lang busstur (2 200 km!) - saa vi gikk tidlig og la oss.

SeteneSetene
Setene

Ganske behagelige seter,noe vi synes vi fortjente paa en saa lang busstur.

21st December 2008

Busstur
Det lengste jeg har tatt buss er Arna-Bergen, men der var det ikke liggeseter eller mat servering. Ganske fælt var det, ikke noe toalett på bussen heller. Ellers kan jeg melde her fra Lone at det faktisk har regnet og blåst endel i det siste, ingen umiddelbar fare for ørkenspredning her ser det ut til. Jeg var i Trondheimen i foregående uke og fikk styrketestet noen dragere jeg har laget etter gammel oppskrift fra 1400 tallet. På turen opp kjørte jeg på underkjølt regn, herlig føre om du har skjøyter på bena, værre om du har toyota hiace. Jeg ble nokk enda litt lysere i håret på den turen, men det gikk no bra. Som dere forstår er det meste som det pleier her i traktene. nyt tilværelsen der på den andre siden.

Julelunsj
Hei Jane og Eric takk for julekort fra Arica det kom i posten før helgen. I dag pittelillejulaften skal vi ha julelunsj på kontoret, venter i spenning på hva som blir servert, din tapas fra i fjor lever vi jo på ennå. Kos dere masse på eventyret deres og ha en riktig god jul og ett godt nytt år. Morten
22nd December 2008

Tusen takk for både postkort og julekort, veldig kos å høre fra dere:) Du er flink til å lage kort, Eirik! Klem fra oss
22nd December 2008

Hei dere to :) Kjekt å se at dere fremdeles koser dere på tur. Her er det "søppevær" som vanlig. Det er jo tross alt jul i Bergen... Og selv om vi som er etterlatt i Bergensk vinter blir utroooolig misunnelige, så er det veldig koselig å følge turen deres på blogen. Det ser fantastisk ut!! Vi ønsker dere en god jul og en knall tur videre. Juleklem fra Monica & Bjørn
28th December 2008

Vel overstått jul:)
Hei hei dere 2 :) Og vel overstått jul!! Blir spennende å høre hvordan julefeiringen har foregått!?! Vi har vært her i Hønefoss, hvor det nokk har vært mer vinter enn i Bergen, men den fine snøen vi hadde noen uker , forsvant uken før jul, men vi har det kaldt. Stille og rolig julefering her, bursdag "fest" for Martin den 23, veldig stort å bli 4 år :) og hos sviger far julaften. 1 dag ble marius syk, så da fikk jeg og minsten "desverre" ikke gått i besøk til sviger mor :) Har mye fri fra jobb nå i julen, og er blitt delvis sykemeldt pga bekkenløsning. Har vel kanskje ikke fått fortalt det, men det er trolig en jente som er på vei :) Guttene er ikke helt fornøyd, de er ikke klar for et rosa inferno, men regner med det går seg til når hun dukker opp i beg av april:) Håper dere har det bra!?! Og dere må ha et riktig godt nytt år!! Og riktig god tur videre :) klem

Tot: 0.13s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.103s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb