Tilbake til Chile

South America » Chile » Arica & Parinacota » Arica
November 27th 2008
Published: December 11th 2008

Dag 167.

Vi var oppe kl. 06. Paa vei ut fra hotellet ble vi stoppet av en kar som jobbet der. Han mente at vi kun hadde betalt for 1 overnatting, og gikk opp i resepsjonen for aa sjekke at vi snakket sant, da vi sa at vi hadde betalt for begge nettene.

Vi praiet en drosje til bussterminalen - hvor vi raskt fikk "sjekket inn" sekkene vaare. Cruz del Sur hadde god informasjon ved skranken, og folkene som jobbet der var veldig behjelpelig (de provde tilogmed aa snakke litt engelsk - med hell).

Vi fant en liten kafe paa terminalen (med kun ett bord) som solgte kaffe og en brodbit. Etterpaa kjopte i litt niste til bussturen, for vi gikk til loungen til busselskapet. Loungen var flott; med gode stoler, bord, flotte bilder og med rolig bakgrunnsmusikk . De hadde ogsaa egne toaletter, kun for deres kunder.

Alle som gikk ombord paa bussen ble filmet, av sikkerhetsmessige aarsaker. Turen til Tacna tok 7 timer, og underveis viste de film og hadde bingo.

Da vi gikk av bussen i Tacna, ble vi "overfalt" av flere drosjesjaaforer (collectivo) som ville kjore oss til Arica. Vi ble med en av de til kontoret hans, hvor de fylte ut papirene vi trengte for aa komme inn i Chile (og betalte 15 soles hver for turen). Vi ventet i ca 30 minutter til sjaaforen hadde faatt fylt opp bilen med passasjerer.

Sjaaforen fulgte oss gjennom den peruanske grensekontrollen, og deretter den chilenske - for han kjorte oss til bussterminalen i Arica. Det forundrer oss at de ved flere grensekontroller saavidt ser gjennom tingene vaare (om de sjekker de i det hele tatt), mens de drar opp alt fra koffertene til de lokale. Det er flere som sier at de stoler paa europeere - de tror ikke at de tar med seg noe ulovlig.

Turen fra Tacna tok 1,5 time - den hadde tatt 3 timer dersom vi hadde tatt bussen. Fra terminalen gikk vi de 5-600 meterne til hostellet Sunny Days. Ross, som driver hostellet, hadde ett ledig dobbeltrom - med felles bad.

Vi gikk paa markedet like ved for aa kjopte de ingrediensene vi trengte for aa lage kylling i karri. Vi kjopte rikelig, slik at vi hadde til 2 dager (ca 25 kr pr kilo for kyllingen - og for noen flottekyllingstykker).

11th December 2008

Heisann
Hei Jane og Erik.! Har nå med 2 dager i sengen endelig fått oppdatert meg litt på eventyret deres. Kontoret går nå i dvale, og virker som alle er kommet i julemodus. November har vert rekord måned når det gjelder installasjoner, så nå skal de bli godt med litt fri. Ser med glede frem til nye bilder og fortellinger om plassene dere besøker. Ps dere er dritgod når det gjelder bilder. Ha en fantastisk jul eller Feliz navida som dere sikkert sier nå. Hilsen Morten

Tot: 0.125s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0837s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb