City tour i Cusco

South America » Peru » Cusco » Cusco » Cusco
November 21st 2008
Published: November 24th 2008

Dag 161.

Paa morgenen snakket vi en del med et par fra New Zealand. De hadde vaert i Uyuni, og tatt samme bussturen som oss fra Uyuni til La Paz (og saa videre til Cusco). De hadde lagt haandbagasjen sin oppaa hattehyllen, og paa samme maate som med de to damene fra vaar buss - hadde de blitt bestjaalet. Sekkene med penger, kamera og klaer var borte.

Vi synes at det er aapenlyst atde paa bussen maa vaere involvert. De slipper paa folk som skal av etter 10 minutter, folk som stjeler andre passasjerers bagasje (det er jo en langdistanse buss, og de burde jo ta et hint naar det skjer gjentatte ganger). Vi avtalte med paret at vi skal sende bildene vi har tatt fra turen i Uyuni, paa mail eller overfore paa minnepenn.

Vi spiste lunsj paa en pizza- og pastarestaurant ved Plaza de Armas. Vi spiste hver vaar kyllingrett. Det var veldig godt, og prisene var ikke typisk “plaza”priser.

Kl 13.30 ble vi hentet paa hostellet, og fulgt til Plaza Regocijo. Vi kjorte forst de faa hundre meterne ned til kirken (og klosteret) Saint Domingus. Kirken er bygget rett over det gamle inkaenes Solens Tempel, som var det gamle midtpunkt i Cusco - og dermed ogsaa midtpunktet for hele inkaenes rike. Solens Tempel er helt borte, men inne i kirken ser man rester etter flere andre templer (som maanedens- og stjernenes tempel). Det var flere steder vi ikke hadde lov aa ta bilder inne i kirken, og peruanerne var de eneste som ikke fulgte dette.

Etterpaa kjorte vi opp til Sacsayhuaman, som er det gamle inkafortet over Cusco. Det tok 20 000 mennesker, 77 aar aa bygge fortet - det var bygget mellom 1431 - 1508. Den storste steinen brukt i konstruksjonen er 300 tonn, noen av steinene som ble brukt til byggingen ble hentet fra steinbrudd saa langt som 30 km borte.

Videre kjorte vi videre til Q´enqo. Det var labyrinter hugget ut i fjellet, og stedet var brukt til aa tilbe Pachamama (moder jord). Det hadde hugget ut en hule inne i fjellet. Den ble brukt til ofring - av forst og fremst dyr, men ogsaa mennesker naar de folte at tidene var ekstra vanskelig (som ved torke, flom, jordskjelv...).

Vi var en liten tur innom Puka Pukara, som betyr det rode fortet. Dette var brukt til aa kontrollere en av veiene inn til Cusco. Siste stopp var Tambomachay, hvor inkaene tilba vannet.

Tilbake i byen, trotte etter dagens opplevelser - gikk vi for aa spise en rask middag. Siden vi skulle mote opp kl. 06:20 for aa reise til Machupicchu imorgen, ville vi legge oss tidlig.

InngangsportenInngangsporten
Inngangsporten

Til stjernenes tempel.
Saint DomingusSaint Domingus
Saint Domingus

Kranset av den gamle ringmuren.
Jane i SacsayhuamanJane i Sacsayhuaman
Jane i Sacsayhuaman

Foran en av de gamle murene.
Gammel murGammel mur
Gammel mur

Med den hoyeste steinen midt i bildet. Steinen er 9 meter hoy.
Eirik foran den tyngste steinen paa fortetEirik foran den tyngste steinen paa fortet
Eirik foran den tyngste steinen paa fortet

300 tonn (iflg. Roughguide).
Utsikt mot CuscoUtsikt mot Cusco
Utsikt mot Cusco

Fra toppen av fortet.
RingmurerRingmurer
Ringmurer

Fortet hadde ringmurer i tre nivaaer (10, 6 og 4 meter hoye).
Eirik i hulenEirik i hulen
Eirik i hulen

Offersteinen i midten.
SelgerSelger
Selger

Selgere var det i massevis alle stedene vi besokte.

24th November 2008

fantastiske bilder!!!! vi har minusgrader, snø, blå himmel og sol - nyter det:) masse klem!
24th November 2008

Rent og pent
Hei, er det så rent og pent som det ser ut til.? Utrolig flott by, og arkitektur, spennende med Inkafolket. Kos dere videre, se opp for "tyver". Kjedelig for de som mister tinegene sine. Dere ser godt ut. klem fra mamma/Erna
26th November 2008

Mange flotte bilde
Så flinke dokke har vore til å oppdatere i det siste då!! Alltid like kjekt å klikke innom "favoritter" og sjå at dokke har to-tre nye innlegg. Kjempemasse flotte bilde! Ser ut som dokke har det bra. Misunner dokke her eg sitt med eksamen i vinterlandet. God tur vidare.

Tot: 0.272s; Tpl: 0.012s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.2045s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb