Lake Titicaca

Peru's flag
South America » Peru » Puno » Lake Titicaca
September 25th 2008
Published: September 25th 2008

Vi hadde bare en hensikt med aa reise til Puno. Det er et glimrende utgangspunkt for aa reise ut til oeyene i Titicacasjoen. Titicacasjøen med sin beliggenhet på 3812 m.o.h. regnes som verdens høyest navigerbare innsjø. Hva naa enn som menes med det... Rundt Titicaca finnes det en rekke forminner fra den høyt utviklede Tiahuanaco-kulturen som preget denne delen av Andes før inkaene. Innbyggerne i Puno mener selv at de er folklorehovedstaden i Peru. Vi fikk ogsaa med oss en festival i byen.

Uro oeyene

Foerste stopp var Uro oeyene. Dette er flytende sivoyer som i tidligere tider ble flyttet rundt paa sjoeen for aa unngaa voldelige spanske conquistadorer og senere ivrige skatteoppkrevere. Normalt gaar 4 - 5 familier sammen for aa bygge en oey. Man henter foerst opp torveblokker fra sjoebunnen inklusiv Totora siv paa rot. Disse torvblokkene festes saa samme til man oppnaar oensket stoerrelse paa oeyen. Saa legger man paa mer Totorasiv. Det maa ukentlig legge paa friskt siv da dette rotner unnenifra. Et av triksene er aa gaa kun der det er friskt siv som fortsatt har spenst. Hvis ikke kan det bli en ufrivillig dukkert. Oeyene varer i ca 25 aar foer selve torvkjernen er raatnet opp, og man maa begynne paa nytt... Det var her Thor Heyerdahl i 1970 hentet de fire indianere som hjalp han med aa bygge RA II.

Vaart besoek kan defineres som en turistfelle da det er bygget opp flere oeyer kun for aa ta i mot besoekende. Vi fikk ogsaa gleden av aa bli rodd over til en annen oey i en av sivbaatene.

Taquile oeyen

Tre timers baattur fra Puno ligger oeyen Taquile. I motsetning til de andre i baaten hadde vi med noe mere oppakning. Vi hadde nemlig planer om aa overnatte der ute. Det er ingen hotell der, men vi skulle i utgangspunktet bo hjemme hos skipper'n. Paa oeya ble vi foroverig haiet av han som hadde restauranten, og vi fikk vaar egen lille jordhytte hvor vi overnattet.

Paa Taquile lever indianerne sitt isolerte liv upåvirket av det meste som har skjedd i landet siden spanjolene raserte Inkakulturen for 500 år siden. Her strikker mannfolkene sine egne luer i avanserte mønstre som angir sosial status. Menn med hovedsaklig roed lue er gift, de med delvis hvit lue er ugift. De med veldig mange farger paa er enten politikere, barn eller har en for oss ukjent status.

Det finnes aggregater og solcellepaneler som gir stroem til noen av husene paa oeyen, men det er marginalt. Saa naar solen gikk ned 18.30 ble det moerkt. Da var det begrenset hva man fikk gjort saa etter middag var det bare aa legge seg. Dagen etter var det frokost, pannekaker og kaffe. Litt skuffende at vi ikke ble bydt noe mer lokal mat, middagen var lik lunsjen, fish & chips. Med fremdeles sterkt begrenset ordforraad saa blir det ofte minste motstands vei. Etter en rundtur paa oeya bar det tilbake til Puno igjen og den varme dusjen.

26th September 2008

Oss globetrottere imellom!
Ja, nei, hva skal'n si? Merker at reisebrevene fra dere nører opp under egen reiselyst, noe som fordundremeg har ført til at jeg kommende uke vil foreta to reiser henholdsvis til EU/ Europa og Asia. Førstkommende tirsdag går ferden til Strømstad, og vi snakker da om en dagstur (øl, kinaputter, A5 og snus). Påfølgende fredag snakker vi derimot om det store utland, og ferden går til Istanbul (her snakker vi om en langweekend). Kommer til å opprette en reiseblogg fra begge disse reisene, så her er det bare å følge med. Kanskje like greit at dere blir servert mat i henhold til turiststandarden, og at det ikke bare vanker yakoksekjøtt til middag. Tenker da spesiellt på din noe uheldige mage, arild;-) Kos dere vider på deres fantastiske reise, og pøs på med flere historier og flotte bilder. Hilsen deres alles jerik***
27th September 2008

Camarones
Spiser dere mye camarones mon tro? Tror det var det jeg hadde til frokost lunsj og middag... man kan komme seg inn i jungelen via Rio Napo i Ecuador ogsaa forresten. Ser ut som om dere har det ustyrtelig bra, jeg er veldig misunnelig men nyter bloggene deres. Vaer forsiktige da! Klemmer svigers
2nd October 2008

arild: du ser akkurst ut som dn uteliggeren på sætre jo ;-) !!! kule bilder! madonna i paris var fantastique! hilsen ingrid og staale
3rd October 2008

Noe til morgenkaffen.
Hei på dere begge to. Må si at jeg er mektig imponert over disse reisebrevene, tror jaggu dere går Onkel Reisende Mack en høy gang. Nyt turen videre og husk at det ikke er feigt å si at en ikke føler seg helt pigg. Her i Oslo går alt til skogen og renta er snart 43%.

Tot: 0.123s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0685s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb