Vinsmaking

South America » Argentina » Mendoza » Mendoza
August 31st 2008
Published: September 4th 2008

Dag 79.

Vi skulle bli hentet kl. 08.30, men den ble litt over ni for det dukket opp noen for aa hente oss. Vi kjorte ca. 45 minutter for vi kom til den forste vingaarden. Siden det var sondag skulle vi besoke to smaa vingaarder, istedenfor en stor og en liten, som var vanlig. Den store var stengt siden alle der hadde fri paa sondager.

Den forste vingaarden var Carmine Granata, og vi fikk forst en omvisning i produksjonslokalene for den unge jenten fra vingaarden viste oss vinkjelleren hvor vinen ble lagret. Carmine Granata var en av de minste vingaardene i Mendoza, med en produksjon paa rundt 150 000 liter aarlig (tror vi, hun sa 15 000 liter, men det hortes veldig lite ut - og hun rotet mye med tallene paa engelsk). All vinen de produserte ble eksportert til det utenlandske markedet, og de hadde vunnet flere priser.

Til sist var det vinsmaking, med opplaering i hvordan man skulle smake vin. Vi fikk smake en rod og en hvit vin - begge Cabernet Savignon. Det var selvfolgelig mulig aa kjope vin etter vinsmakingen, og Jane kjopte en flaske av den ene vinen de hadde faatt pris for (Malbec 2002, pris 50 pesos).

Deretter kjorte vi videre til neste vingaard, Cavas de Don Arturo. Denne vingaarden var litt storre, men fremdeles av de smaa. De produserer ca. 250 000 liter aarlig, men ifjor mistet de hele avlingen paa grunn av en haglestorm noen dager for innhostingen skulle begynne. Her smakte vi 3 ulike rodviner - 2 Malbec og 1 Syrah. Ogsaa her kunne man kjope vin, saa Jane kjopte en flaske her ogsaa (Malbec Roble, 2003, pris 90 pesos).

Egentlig skulle vi stoppe for lunsj paa tilbakeveien til Mendoza sentrum, men argentinerne paa turen ville ikke - saa bussen kjorte rett tilbake til sentrum. Paa turen traff vi en jente fra Sveits, Bettina, som for tiden reiser alene. Hun spurte om det var greit at hun slo folge med oss naar vi skulle ut og spise middag paa kvelden. Vi avtalte aa treffes paa Plaza España kl. 20.30.

Da Bettina kom, ville vi gaa paa den spanske restauranten vi var paa dagen for, men de hadde stengt denne dagen. Vi gikk derfor rundt litt for vi fant en annen restaurant. Det var en argentinsk restaurant, Mi Tierra, som hadde sesongbasert meny. Eirik hadde lest om den i reisehaandboken, og den var hoyt anbefalt der. Restauranten var i et nydelig bygg fra 1890, og hadde 5 forskjellige rom - hvert av rommene var tilegnet en spesifikk bodega (Norton, Catena Zapata, Chandon og Terazzas de los Andes). Maten var kjempegod, og utrolig flott presentert.

Denne maaneden sender vi en liten gave til Jannike for kommentarer og meldinger. Hun faar denne i tett konkurranse med Merete. I tillegg til gave i posten, lover Eirik aa lage spansk hvitlokskylling til Jannike og italiensk pastasaus til Merete naar han kommer tilbake til Oterdalen. Begge kan ta med familien.

PS: Travelblog har lagt ut oppdatert software, og har i den forbindelse problemer med formatet paa de bildene vi har staaende. Dette jobber de med aa faa fikset. Hvis dere trykker direkte paa bildet, vil de komme opp i rett format

Jane fornoyd med dessertenJane fornoyd med desserten
Jane fornoyd med desserten

Paa restauranten vi var paa om kvelden.

5th September 2008

Fantastisk :-) Nå ble jeg glad. Takker for invitasjon. Ps1: dere må da dekke til 4 ;-) Ps2: Misunnelig på vinsmakingsturen

Tot: 0.105s; Tpl: 0.021s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0622s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb