Första veckan avklarad. Jäkla cool stad!

Laos' flag
Asia » Laos » West » Vientiane
August 30th 2008
Published: August 30th 2008

Vientiane

Så var en exjobbsvecka avklarad, eller ja, tre dagar i alla fall.

Resa hit gick hur bra som helst, den blev rätt lång men inga problem. Vid gränsen till Lao kom Simon, från Sunlabob, och hämtade mig. Jag skaffade tursitvisum som alla andra innan han kom dit, vilket tydligen var helt fel. Simon hade med sig ett brev från nån slags myndighet som gjorde att jag fick va i landet längre. Vi traskade helt enkelt tillbaks genomgränskontrollen åt fel håll för att rätta till visumet. Ett tjugotal laoter skrek åt oss att så där får man inte göra (antar jag) men Simon sa typ "jaja, lugn och fin, det här ska nog gå bra" på lao och då var det inga problem.

Folket på jobbet är jäkligt trevliga. Det är en salig blandning av nationaliteter; Tysklands, Österrike, Australien, England, Nepal... De flesta är här tillfälligt, precis som jag, så de vet hur det är att komma hit och inte veta nåt och är grymt hjälpsamma. Christian, från österrike, åkte till Malaysia i förmiddags och låter mig låna hans moppe under tiden han är borta. Perfekt att jag kan ha den medan jag försöker få tag i en egen.

Förutom alla falanger (utlänningar) är det en bunt laoter på jobbet. De flesta jobbar i verkstaden på bakgården och pratar knappt någon engelska, men de är otroligt trevliga och intresserade av vem man är och vad man gör. I går efter jobbet var det badmintonturnering och grillning. Dom hade fixat en otrolig mängd mat och Beerlao. Efteråt tyckte Andy, engelsman, att vi skulle dra vidare och ta en "quick one". Det resulterade i ett antal öl och det var otroligt viktigt att jag testade Laolao, ett slags risbrännvin som kostar under 10 spänn för en flaska. Andy beskrev det som att det såg ut som vodka men smakade som whisky. Jag tyckte att det luktade som hembränt och smakade hembränt...knasigt det där. Vi träffade på Andys laolärare och en kompis till henne. Eftersom Andy inte var nöjd stack vi vidare till ett uteställe där det var ett liveband som grymt gamla låtar. Jag satt mest och skratta åt Cranberries "Zombie". Det var allt ett bra tag sen man hörde den!

Lokalbefolkningen är också grymt trevlig! Tuktuksnubbarna frågar en gång och sen är dom nöjda. Inte som i Indien där dom tjatade tills man gick därifrån för att man inte orkade med dom längre.

Jag har flyttat in i ett litet hus. Grymt bra att kunna dela ett hus med en annan på jobbet, Mariano. Han kommer från Mexico/Kanada och har varit ute och åkt i landet hittills. Lär träffa honom imorrn. Det är ett litet hus på en bakgård och kostar nästan gratis. Sjukt bra!

Jag mår bra och tror att jag kommer kunna trivas riktigt bra i den här staden ett tag.

Kram på er!

//Tomas

30th August 2008

Tyckte jag kände lukten...
nämen tjena! nu inser jag att du inte e långt ifrån mig (vilket inte har med din annonsering i och med bloggen att göra utan av anledningen som lite skämtsamt nämns i rubriken). Kul! Vad går ditt exjobb ut på? När åker u hem? Ska du upp i Kina o härja nått? Eller Hongkong där man allt skulle kunna sammanstråla om man har tur? Ha de gött så länge och grilla köttet väl, fast det känner du ju till sen innan som den välberesta själ du är. p o k

Tot: 0.483s; Tpl: 0.036s; cc: 8; qc: 46; dbt: 0.3997s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb