Videre til Iquique

South America » Chile » Tarapacá » Iquique
August 8th 2008
Published: August 9th 2008

Dag 56.

Oppe kl. 08:00 for aa faa tatt en god dusj og frokost for vi sjekket ut av hotellet kl. 10:00. Mens Jane dusjet var Eirik paa minibank tur igjen. Det viser seg at ikke alle automatene tar VISA selv om det staar paa de at de gjor det, og uttaksbelopet/grensen varierer fra automat til automat. Idag fikk han ut halvparten av det vi tok ut for to dager siden.

Vi ble sittende og vente - Eirik noe utaalmodig og stresset, siden det ikke dukket opp noen buss. Skulle vi ta bussen fra et annet sted mon tro?? 40 minutter forsinket var vi kommet oss paa bussen, paa vei til Iquique.

Det viste seg at bussen tok kystveien fra Antofagasta. Bussen gikk via Tocopilla. Vi kjorte gjennom et utrolig tort landskap, og det var mer eller mindre ubebodd paa det 500 km lange strekket. Vi saa kun 2 byer og en torrlagt elv (Rio Loa) paa hele turen.

Da vi kom fram til Iquique, slo Eirik opp i reisehaandboken og fant ut av kartet hvilken vei vi skulle gaa til hotellet vi hadde sett oss ut. Da vi hadde gaatt 4 kvartaler, oppdaget han at han hadde sett paa kartet for Antofagasta. Litt flaks at vi gikk i riktig retning! Ett kvartal videre fant vi hotellet, Inti-Llanka. De hadde heldigvis ledig rom, og prisen var 22 900 pesos pr. natt, inkl. frokost. Det er deilig aa bo paa hotell (selv om de er enkle), men ulempen er at vi da ikke treffer andre backpackere.

Det var helt overskyet og 5-18 grader da vi kom fram. Haaper vi faar se solen imorgen.

Vi var sultne og torst etter bussturen, og bestemte oss for aa kikke oss om i byen og kanskje ta en matbit. Vi gikk til plazaen i byen, og fant oss et bord paa en restaurant. De saa rart paa oss - det var visst en selvfolge at vi skulle vite at de akkuat da skulle ha 1,5 t siesta...

Vi gikk videre ned hovedgaagaten (Baquedano), som var en flott og bred gate med flere gamle trebygg. Fortauene i gaagaten var ogsaa i tre.

Vi fant en restaurant/ bar (Ronny Tequila) som virket koselig, kjopte oss deilige fajitas og drikke. Jane vaaget seg til aa bestille en pina colada etter maten - og endelig var det noen som visste hvordan de skulle lages. Den var dog stor! Ble sittende aa mase, spise, drikke og skrive blogg til vi gikk tilbake til hotellet i ni-tiden.

10th August 2008

Hei
Denne bloggen er fantastisk. Er veldig gøy å lese hvordan det går med dere. Kos dere videre på ferden - og lykke til videre!
11th August 2008

IKKE slutt å blogge - det er jo et av høydepunktene til meg og erle! Vi følger nøye med! Nå har vi bestilt tur til bahia feliz i oktober, ikke like eksotisk som reisen deres akkurat. Men regnet har kommet - og jeg vil ha mer sol:) mange klemmer til dere!
11th August 2008

Hei på dere. Ja, dette såg øde ut. ellers er det også flott med ørken-områder. Det er veldig fasinerende, ved solnedgang da endrer det seg veldig med alle kontrastene som skygge og sol lager. Håper dere har det bra, og ikke bir altfor trette. Husk å hvile godt ut inni mellom.Jeg skal nok ta godt vare på det som dere sender, håper det kommer frem. Gir kontramelding så snart det er kommet. GOD TUR, VER FORSIKTIGE. klem fra mamma/Erna Skal hilse så my fra Tore/pappa. Trond og Elin reiser på ferie i dag.
4th September 2008

Kan dere vennligst sladde det spisse adamseplet som stikker ut av halsen til Eirik sånn at jeg klarer å lese denne siden??????
5th September 2008

Adamseplet
Elin, naa har jeg faatt kjeft av Eirik siden jeg lo av kommentaren din - han er visst litt folsom, hehe!

Tot: 0.129s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0854s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb