Ranger course South Africa

July 24th 2007
Published: July 30th 2008

Harold van OorschotHarold van OorschotHarold van Oorschot

Slangen cursus 2007 in Afrika

With a group of students we went to South Afrika to learn about the bush from ranger Ed

This trip was undertaken after my graduation from the Van Hall Larenstein Institute, my name is Harold van Oorschot and i was 25 years old during this trip.This was my first contact with Africa, it was a great experience.

This trip was organized by the Gecko bushpackers lodge (http://www.gecko-bushpackers.co.za/) owned by : Edwin Cruywagen and Francis Hamwyk. Edwin is the head ranger of the Balule reserve (bordered with the National Kruger Park) and knows all about the bush.

“WILD RANGER COURSE HAZYVIEW”

Het eerste onderdeel van de cursus werdt gedeeltelijk gegeven in Hazyview in de Mpumalanga provincie. Met Kruger Nationaal Park bijna in de achtertuin en de Sabie Vallei als uitzicht is het een prachtige plek om een bushcursus te

Anna met slangAnna met slangAnna met slang

Deze rots phyton is 5,5 meter en weegt 25 kg
doen.
Het studentenkamp was op het terrein van Bushpackers & Campsite, een internationale kwaliteits backpackers.
met Twee studenten deelden we een tent met elkaar en de keuken van de truck werdt gebruikt voor koffie, thee en om de maaltijden te koken.
Daarnaast was op deze lokatie alle sanitaire voorzieningen beschikbaar.

De andere lokatie waar een deel van de cursus plaatsvond was het Balule reservaat, (Hoedspruit, waar het laatste onderdeel volledig plaatsvond) een Private Big 5 Reserve wat open is met het Kruger Nationaal Park.
Hier hebben we na een goede braai in tenten in de bush geslapen, echt gaaf

De cursus van 10 dagen bestond uit bushwalks, game walks en natuurlijk Big 5 walks in Balule. Daarnaast werden er theorie lessen gegeven gecombineerd met de buswalks in de praktijk. Er werdt nog een bezoek gebracht aan Moholoholo Rehabilitation Centre om te zien hoe en wat er wordt gedaan met gewonde dieren.

Tijdens de vrijtijd zijn we wezen snorkelen in zee, in de rockpools was het warm en heel helder. Het was net een groot aquarium weaar je in zwom.

Hieronder staat hoe de planning voor ons eruitzag, zelf ben ik iemand die meer geniet van foto's
Vogel opvangVogel opvangVogel opvang

Het voeren van gieren in de dieren opvang, vergiftigde en gewonde dieren worden hier opgevangen en opgelapt
en weet zo toch wat we gedaan hebben :P

Dag 1:
Na een rustig ontbijt gaan we dan langzaam op weg naar het Kruger National Park. De truck is ideaal voor game viewing, hoog gezeten en open kunnen we alles goed overzien.
Verrekijker en camera bij de hand en daar gaan we….

Het Kruger Nat. Park is een van de beroemdste parken in de wereld. Het is opgezet door oud president Paul Kruger in 1808. Het hele park is over 2 miljoen hectare in grootte en zal zich nog meer uitbreiden door de opening met Mozambique en later ook Zimbabwe. De lengte van het park is 350 km en de breedte ong. 60 km.
Natuurlijk is Kruger een Big 5 Park ( leeuw, luipaard, olifant, rhino en buffel ) daarnaast is er natuurlijk ook het “general” game zoals zebra, giraffe, hippo, veel antilopen soorten en we mogen natuurlijk ook niet de cheetah vergeten.
De infrastructuur, zoals de wegen en de diverse kampen in het park, zijn goed ontwikkeld. Sommige mensen vinden dit in de weg staan van een een echte “wildernis”ervaring (daar is over te discussieren natuurlijk) maar het is zowiezo een prachtige ervaring.
Het park bestaat uit
Tenten kamp, Zuid AfrikaTenten kamp, Zuid AfrikaTenten kamp, Zuid Afrika

Hier overnachten we tijdens de eerste weken van onze reis in zuidafrika
graslanden of wijdse savanne, het heeft echter ook bergen en vele rivieren waar dieren drinken in de droge wintermaanden. De winter (als wij er dus zijn) is de beste tijd voor het vinden van de dieren, ook wel “game-viewing” genoemd. De bomen hebben hun bladeren verloren en er is minder plantengroei waardoor de dieren makkelijker te spotten zijn.

Om teleurstellingen te voorkomen moet je voor de game drives de juiste instelling hebben , “verwacht helemaal niets” dan kan het ook nooit tegenvallen. Vergeet wat je hebt gezien op National Geographic Channel of Discovery, dat zullen we nooit tegenkomen of we moeten extreem veel geluk hebben. Dieren zoeken en vinden is ALLEEN maar een kwestie van GELUK hebben. Op de juiste plaats zijn op de juiste tijd. Geduld is ook in deze een schone zaak !
Maar….we gaan er natuurlijk wel voor en als er een park is waarbij je de Big 5 in een dag kan vinden, dan is het absoluut Kruger Park.

We kamperen in een van de kampen (kan pas reserveren als ik jullie reisdata heb) en de maaltijd is bij de truck.

Dag 2:
Ook vandaag gaan we de hele dag op zoek naar
Zon's ondergang in SwazilandZon's ondergang in SwazilandZon's ondergang in Swaziland

Deze mooie zon's ondergang was zo gaaf
het wild. We proberen te vinden wat we nog niet gezien hebben en genieten volop van de natuur om ons heen. In de namiddag verlaten we het Kruger Park om naar onze overnachtingsplaats te rijden, Komatipoort.
Maaltijd is bij de truck.

Dag 3:
Na het ontbijt gaan we op weg richting Swaziland. Na wat grensformaliteiten (geen visum nodig) rijden we langs gigantische suikerriet plantages en uiteindelijk komen we aan in de hoofdstad Mbabane. Dit is een kleine ontspannen plaats, fraai gelegen tussen de Dlangeni Heuvels. In de middag arriveren we in het Mlilwane Reserve. Dit park is in particulier beheer en leent zich uitstekend voor het maken van wandelingen.
We overnachten op de camping. Rondom de tenten lopen bushbokken en ook de nieuwsgierige struisvogel kan zijn neus laten zien. ‘s Avonds kunnen we genieten van een Afrikaanse braai (inbegrepen), een bbq van impala, wrattenzwijn of een andere veel voorkomende wildsoort in het park. Deze heerlijke maaltijd wordt vaak gevolgd door traditionele Swazidansen.

Dag 4:
Vandaag is een vrije dag die geheel naar eigen wens ingevuld kan worden. Vroeg in de morgen is er gelegenheid om een wandeling (eventueel met Edwin of op eigen gelegenheid) te maken door het wildreservaat. Er is grote kans om nijlpaarden, krokodillen, wrattenzwijnen, blesbokken en zebra’s tegen te komen. Bij de meertjes zijn vele watervogels te bewonderen.

Voor de liefhebbers is er mogelijkheid om te paard het reservaat te verkennen.
Kosten per uur: R 90
Een leuke tocht is ook naar “Executioners Rock”. Deze trip duurt ongeveer 4 uur en is alleen voor geoefende rijders.
Kosten: R 390 p.p.

Prijzen onder voorbehoud.

De maaltijden zijn vandaag allemaal verzorgd en ‘s avonds kunnen we lekker om het kampvuur de ervaringen van de dag doornemen.

Dag 5:
Na het ontbijt is het richting St. Lucia, weer in Zuid Afrika, aan de Indische Oceaan.

St. Lucia is een van de populaire bestemmingen van het eco tourisme. Het hele gebied noemt men ook wel “Greater St.Lucia Wetlands”. Het is inmiddels ook een “World Heritage Site” vanwege de grote natuur waarde.
Het Park verbind 5 ecosystemen met elkaar. Dit zijn marine, kust, moeras, meer en bushveld.
Het estuarium (het meer eco systeem) is het grootste van Afrika en bestaat uit een eilandjes bezaaide baai, met slechts een kleine opening naar de oceaan. De lagune is ondiep, de stroming is langzaam en het water is warm en voedselrijk. De vele vissen vormen de voedselbron voor krokodillen en een groot aantal watervogels. Er komen o.a. pelikanen, ibissen, visarenden, goliath reigers en ijsvogels voor. De boottocht op het meer is de ideale manier om de vele nijlpaarden (hippo’s) en krokodillen te bekijken.

In de middag komen we aan in het veelbezochte dorpje. Na ons gesetteled te hebben in onze accommodaties kan iedereen zijn gangetje gaan en de maaltijd is bij de truck.

Dag 6:
Vandaag is iedereen vrij om te doen en laten wat hij wil. Er zijn vele activiteiten te ondernemen, een aanrader is de boottocht op het meer, of een tocht naar Hluhluwe / Umfolozi (bekend om zijn neushoorns) of een georganiseerde wandeltocht.
Dit is ook een plaats om wat souvenirs te kopen.
Lunch en avondeten zijn vrij ergens te gebruiken. Er zijn vele restaurantjes om uit te kiezen maar misschien is het wel een goed idée om aan de kust lekkere verse vis of garnalen te eten,

Dag 7:
Na het ontbijt klimmen we weer op de truck en gaan richting de Drakensbergen. Dit is de langste rijdag die we tijdens de reis hebben, ongeveer 450 km. We vertrekken vroeg zodat we in de late namiddag aankomen op plaats van bestemming. De backpackers waar we verblijven ligt aan de voet van het Amphitheater. Vanwege de winterse temperaturen verblijven we hier in de dormitory van de backpackers. Het avondeten kunnen we bereiden in de bijbehorende keuken.

De westelijke grens van Kwazulu Natal bestaat uit een serie van bergtoppen die de spectaculaire Drakensbergen vormen, de oudste bergketen ter wereld. Deze Bergen vormen de grens met het koninkrijk Lesotho, verder valt de hoogste waterval van Afrika hier naar beneden, de Tugela Falls.
De landschappelijke schoonheid van deze berghellingen en valleien zijn ook de setting van het Royal Natal Nat. Park.
Deze “Mountains of Dragons” zijn de belangrijkste van de escarpment en deze eeuwenoude bergen herbergen ook grotten met oude Bosjesmannen rotstekeningen.

Dag 8:
Vandaag zijn er verschillende mogelijkheden voor tours en hikes zoals:
A) Tugela Falls. Een dagtocht naar de Sentinel en de watervallen waar men een dip in de pool kan nemen. Met een beetje geluk kunnen we ook de Bearded Vulture zien. Dit is een prachtige tocht die ongeveer R 390 p.p. kost.
B) Lesotho. Een dagtocht naar het kleine koninkrijk Lesotho. Je zal Sotho en Zulu mensen ontmoeten. Lesotho was ook van de “homelands” gedurende de apartheid periode. Degenen die deze trip willen doen moeten bij aankomst in Zuid Afrika een multiple entry visum vragen anders zijn er problemen bij het weer binnen komen vanuit Lesotho. Er wordt een “sangoma” (witchdoctor) bezocht, rotstekeningen en een lokaal schooltje. Dit is een erg leuke en populaire trip. Deze dagtocht kost R 300 incl. gids, eten, transport en een donatie aan de school.
C) Liefhebbers kunnen samen met Edwin de Sentinel beklimmen. Hij kent deze bergen op zijn duimpje en kan onderweg natuurlijk ook het nodige vertellen. Kosten voor hem zijn: R 200 p.p. incl. bergfee.

Prijzen kunnen verandert zijn.

Dag 9:
Vandaag kunnen we na een rustig ontbijt richting Pretoria gaan vertrekken en voor het laatste zullen we een blik werpen op de pracht en schoonheid van de Drakensbergen.
In Pretoria verblijven we in een leuke backpackers, we slapen in een dormitory. De maaltijd kunnen we in de keuken van de backpackers maken.

Dag 10:
Vandaag is voor iedereen een vrije dag. Genoeg te shoppen in Menlyn Park, de grootste shoppingmall op het zuidelijk halfrond. De lunch kan eenieder op eigen gelegenheid ergens gebruiken.

Mogelijkheden voor tours:
Soweto full day: R 390,00 p.p.
Gold Reef City: R 450,00 p.p.
Pretoria Full day: R 480,00 p.p.
Lesedi Village Tour: R 350,00 p.p.

Prijzen onder voorbehoud.

Deze avond gooien we er nog eens een heerlijke braai tegenaan (inbegrepen) en kunnen we onder het genot van een drankje nog eens terugkijken op de reis.

Geplande route en genoemde prijzen onder voorbehoud.

Inclusief de prijs: Transport met overlandtruck, chauffeur en reisbegeleiding, alle maaltijden (tenzij anders vermeld), alle overnachtingen, entrée van Mlilwane en Kruger, braai in Mlilwane.

Exclusief de prijs: retourvlucht Nl-Za v.v., verzekeringen, optionele activiteiten, maaltijden in restaurants, tips, drankjes.

Prijs per persoon: Euro 700

10 DAGEN “WILD RANGER COURSE BALULE”

( half augustus 2009 )

Welkom op deze cursus waarin je meer gaat leren over de Afrikanse bush. De cursus wordt gegeven door Edwin, een enthousiaste en passievolle game ranger en conservationist. Met veel plezier zal hij jullie o.a. introduceren in de vele aspecten van de bush, onderwerpen zullen o.a. zijn bomen, planten, eetbare planten, insekten, vogels, zoogdieren, reptielen, overlevingstechnieken, sporen, navigatie, ecosystemen etc.etc.

De cursus wordt gegeven in de Prive Big 5 Game Reserve Balule in Hoedspruit. Het klaslokaal is onder de bomen zodat de bush direct bij de hand is.
Het is een unieke ervaring in de Afrikaanse bush waar een kijkje genomen gaat worden in het leven van een enthousiaste Game Ranger en Conservationist.

Er gaat overnacht worden in twee persoonstenten in het bushcamp (matrasjes en slaapzakken zelf meenemen). Er zijn toiletten en douches beschikbaar. In de cursusprijs zijn de eenvoudige maaltijden inbegrepen die door jullie zelf worden klaar gemaakt.

De cursusdagen zullen gedeeltelijk bestaan uit theorie lessen maar er zal natuurlijk ook genoeg tijd worden doorgebracht in de bush zelf. De tijd in de bush is niet alleen om de theorie in praktijk te zien maar ook om daadwerkelijk mee te werken aan bijv. het clearen van invasive plants op de farm of de overlevingstechnieken in praktijk te brengen.
Om te zien wat men hier in ZA doet met gewonde dieren brengen we een bezoek aan Moholoholo, een bekend Wildlife Rehabilitation Centre.

Op de laatste dag in er een test om de opgedane kennis te testen en de cursus wordt afgesloten met een braai (bbq) en de uitreiking van de certificaten.

Deze organisatie organiseert nogsteeds voor studenten het een en ander, het is wel leuk om te bekijken:

Op mijn hyves staan andere fotos van deze reis:

of bekijk mijn Linked in voor zakelijke contacten:

Hopelijk tot snel en Groetjes

Harold

11th July 2009

aanpassingen
He Harold, nou, prachtige blog heb je hoor. Voor het geval veel mensen je blog lezen zou je de volgende aanpasingen in je aanhef willen maken ? De trip was organized by Bushpackers in Hazyview (www.bushpackers.co.za), South Africa, close to the Kruger Nat. Park. Edwin is a passionate game ranger and conservationist. He gives ranger courses and at the moment he is busy with setting up a tented camp in Sabie Sands, a 65.00 ha private Big 5 Game Reserve close to Hazyview. Deze aanpassingen zijn helemaal recent. Alvast bedankt en groeten, Francis

Tot: 0.337s; Tpl: 0.018s; cc: 11; qc: 55; dbt: 0.0963s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb