Spansk-kurs uke 2

South America » Argentina » Salta » Salta
July 18th 2008
Published: July 20th 2008

Syk pikeSyk pikeSyk pike

De forste dagene denne uken har vi spist fruktsalat til frokost og lunsj. Godt aa faa i seg litt vitaminer naar man er syk. Frukten er veldig god og billig.
Dag 30-35.

Sondag maatte vi bytte rom - igjen! Det begynner faktisk aa bli ganske irriterende aa maatte vike plass for andre gjester som bare skal vaere et par dager. Det positive er at det nye rommet var bedre "ventilert", og at madrassene var forholdsvis nye.

Skoleuken begynte daarlig - iallefall for Janes vedkommende. Hun hadde vaert forkjolet siden onsdag, og fant ut at det var best aa snakke med lege for aa om mulig bli fortere frisk. Hostellet hadde forsikret seg, slik at det var gratis med lege for gjestene - saa Jane forklarte at hun var forkjolet og ba dem om aa ringe legen. Joda, 15 min. etter kom en stor sykebil med blinkende lys paa taket og med to leger i til hostellet. Vi lurer litt paa om de har sirener paa ogsaa naar man har litt mere en en liten forkjolelse?!? Jane ble noye undersokt og fikk resept paa antibiotika. De mente at hun hadde bihulebetennelse i tillegg til hosten.

Etter at legene hadde gaatt, gikk Jane til apoteket for aa hente medisinen. 40 arg. pesos for 7 dagers antibiotikakur, paracetamol og hostesaft. Etter apotekbesoket gikk Jane tilbake til hostellet for aa delta paa
LekselesingLekselesingLekselesing

Bildet tatt mandagen.
spanskkurset sammen med Eirik. Det viste seg at "froken" hadde snakket med legene (for aa vaere paa den sikre siden), og hadde faatt forklart hva som feilte Jane.

Uken har stort sett, som den forige uken, gaatt med til aa lese spansk. Det har blitt litt mindre lesing paa Jane enn Eirik - sengen har fristet henne mer de forste dagene av uken. Onsdag folte Jane seg nesten helt frisk - kanskje det var fordi hun hadde bursdag, og pleier aa faa is paa bursdagen sin?

Etter skolen fikk vi ordnet med SIM-kort til mobilen. Vi fant endelig ut hvorfor ingen hadde skjont hva vi onsket aa kjope til mobilen vaar tidligere - vi maatte forst i en egen butikk for aa kjope SIM-kortet. Deretter maate vi vente i 1 dogn for at kortet skulle bli registrert og aktivert. Saa kunne vi kjope kontantkort.

Vi var ute og spiste en god middag paa kvelden, med en god rodvin til. Det har vaert koselig med alle burdagsgratulasjonene baade paa SMS, mail og paa bloggen!

Torsdag fikk Jane forsinket gave fra "froken" Carmen. Hun hadde skjont at sjokolade var populaert, saa hun hadde kjopt en pose med hjemmelaget sjokolade. Smakte fortreffelig.

Eirik fikk paa torsdag paa skolen, belyst hvorfor den ene politimannen paa den siste kontrollposten paa vei til Salta saa saa rart paa ham. Eirik mente han hadde sagt at stempelet i passet var paa side 7 (pagina 7), men det han i realiteten hadde sagt var:"vagina 7". Tabbe! 😊. Dette var ogsaa dagen Eirik sa sin forste feilfrie hele setning paa spansk. Carmen ble nesten rort til taarer. Muy muy bien!!

Paa kvelden laget vi biff paa hostellet. Vi hadde kjopt inn masse gronnsaker aa ha til - dette er noe vi har savnet!

Fredagen flot spansken litt lettere - vi kan mange ord, men det er fremdeles vanskelig aa forme setninger med dem. Det er akkurat som om ordene svever over oss, og vi ikke helt faar hentet dem ned. Vi gleder oss til aa ha frihelg, selv om vi har lekser vi maa gjore til mandag.

Vi har planlagt aa reise til San Lorenzo i helgen for aa overnatte paa et bedre hotell, og aa feire bursdagene vaare.

Eirik spiser picadas Eirik spiser picadas
Eirik spiser picadas

Dette er den argentinske versjonen av tapas. Olet er en Salta negro, som smaket mye likt Guinness - bare litt sotere.

20th July 2008

Doktor
Håper dere har hatt en fin tur i helgen og fått feiret gebursdagene deres. Vi feiret dagene deres i går, vi var på Egon og spiste sammen med Elin og Trond. Lurt å gå til lege hvis man har symptomer på noe. Det er flinke leger, ikke vert å gå å kjenne på noe for lenge.

Tot: 0.274s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.2153s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb