Palacio Real

Europe » Spain » District of Madrid » Madrid
June 20th 2008
Published: June 21st 2008

Dag 7.

Paa formiddagen var vi paa Palacio Real, det tidligere kongepalasset. Palasset er bygget etter inspirasjon fra Louvre i Paris. Palasset er bygget over ruinene av Alcàzar, som var et muslimsk slott paa 800-tallet. Bygningen som stod her brant ned i 1734, og nytt slott ble bygd i 1738-1764 etter oppdrag fra Filipe V.

Fra gaardsplassen er det nydelig utsikt over slottsparken og videre mot fjelltoppene i Sierra de Guadarrama. Vi fikk selvfolgelig ikke ta bilder inne, men det er utrolig hva som ble laget paa den tiden - baade av bilder, mobler, brynjer og vaapen. Kongen hadde ett eget rom til hvert av dagens maaltider, i tillegg et eget tegnerom, omkledningsrom, roykerom, biliardrom mm.

Vis a vis slottet ligger katedralen Catedral de la Almundena. Gikk ikke inn, da vi allerede har faatt med oss et par katedraler hittil. Eksterioret er i nyklassisistisk stil, for aa staa i stil med palasset.

Paa Cañas y Tapas spiste vi en herlig lunsj; paella til forrett, kylling i hvitlokssaus til hovedrett og is til dessert. Dette for kun 9€ pr. pers. inkl. drikke. Jummi!

Saa Tyrkia - Kroatia kampen paa rommet, med en god flaske rodvin (Cune) og med en pose chips. Tempraturen kl. 22:00 var ca. 30 grader. Har heldigvis vaert litt bris, saa det har ikke foltes saa varmt paa dagen.

Vi har brukt mye av dagene her i Madrid, til aa gaa rundt og kikke, har tilbakelagt mange mil til fots. Begynner og kjenne det i beina begge to. Jane takker Erna for pakkene med Compeed!

21st June 2008

Gnagsår?
Fint at det kom til nytte, hils, ta et besøk på Apoteket for påfylling. Fortsatt god tur. Tenkeboksen er i gang, så blir jeg ikke senil det neste året. Hyggelig å følge dere på denne måten.Kos dere.
22nd June 2008

Uten mat og drikke...
Hehehe, mye spising og drikking her. Et år på dette viset, og dere kommer til å bli trillrunde alkiser :-) (....nei da, vi er ikke misunnelige :O)

Tot: 0.171s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.1033s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb