Groeten uit Plzen

Czech Republic's flag
Europe » Czech Republic » Plzen Region » Plzen
June 3rd 2008
Published: June 3rd 2008

Groeten uit Plzen, een van de belangrijkste steden ter wereld: "pils" is namelijk naar deze stad vernoemd 😊 Verder is het de 4e stad van Tsjechie met nog allerlei andere bezienswaardigheden.

Laten we beginnen bij de heenreis: niet helemaal volgens plan. Het was mijn bedoeling om in 1 dag via Leer, Hannover, Göttingen, Gera naar Cheb te reizen. Helaas was er nogal wat vertraging; de trein uit Göttingen had bij vertrek al 45 minuten vertraging, en dat werd steeds meer. Toen begon het te onweren, werden er zaken omgeroepen over seinstoringen. Even na Erfurt stonden we weer stil, en toen werd omgeroepen dat de reis voor onbepaalde tijd vertraagd was vanwege een (als ik het goed verstaan heb) Dammrutsch. Rails overstroomd? Spoordijk ingestort? Iets anders ingestort over de rails heen? Wie spreekt er beter Duits dan ik, en weet wat er aan de hand was? 😊

In ieder geval gingen we na een uurtje stilstaan terug naar Erfurt; daar bleken alle treinen ruime vertragingen te hebben. Ik had m'n hotel in Cheb inmiddels gebeld en besloten niet verder te reizen. Hotel in de buurt van het station gevonden (een Best Western voor 95 euro, kost wat) en 's avonds wat door de stad gelopen. Leuke stad! Hele grote kerk aan een enorm plein, met een grote trap omhoog. Verder een soort brug met daarop huizen over de rivier heen. Lekker (Zwitsers) gegeten. Apart detail: op een gegeven moment verlaat een vrouw het restaurant met een grote doos met daarop "Rock Band", waar ken ik dat van ;-)

Zondag om 7 uur op (jaja!) en verder met de trein. Nieuw kaartje gekocht, maar gelukkig hebben ze in deze regio het Thüringen-ticket, onbeperkt reizen in Thüringen en Sachsen voor 19 euro. Ik ben via Zwickau gereisd, en vanaf daar rechtstreeks naar Cheb. Mooie reis door de heuvels. Niemand die om mijn paspoort heeft gevraagd; hoort Tsjechie al bij het Schengen-gebied?

Stukje lopen naar mijn hotel, aan het centrale plein van de stad. Eenvoudig, redelijk oud, toilet en douche op de gang, maar wel wastafel in de kamer, en een prima bed. Niks mis mee.

Rondje door de stad, o.a. de ruïne van het kasteel bekeken, en tuinen langs de rivier. Blijkbaar is Rheden zusterstad van Cheb, er staan hier ANWB-paddestoel-wegwijzers, en klompen van een meter groot 😊 Op een terras bier gedronken (het is hier warm!), later gegeten op het terras voor mijn hotel: Schweinsbraten met rode+witte kool en Semmelknödel. Veel mensen praten hier wel Duits, dat helpt wel...

Gisteren (ook al om 7 uur op) twee andere steden bekeken als een soort dagtocht: eerst met een bus naar Frantiskovsky Lazne (op z'n Duits is dat Franzenbad), een kuuroord met alleen gebouwen in verschillende tinten geel, en een heleboel natuurlijke bronnen waar dan een informatiebordje naast staat met de ingredienten van het water, pH-waarde, temperatuur, e.d. en waar dat allemaal goed voor is. Verder een eind gelopen, er staan wandelroutes uitgezet in de omgeving.

Rond de middag met de trein via Cheb naar Marianske Lazne, oftewel Marienbad, nog zo'n kuuroord maar dan veel drukker. Heel veel tourbussen met bejaarde Duitsers hier... Eerst geluncht, met spaghetti en daarna een enorm machtig toetje, een soort bapao-broodjes gevuld met vruchtenpasta, met slagroom en kwark. In de middag ook hier gewandeld in de bossen en heuvels bij de stad. Hierna is het uiteraard tijd voor een biertje op een terras, en daarna eten: 1/2 gebraden eend, wederom ruim voldoende te eten! En erg lekker. Terug met de trein naar Cheb.

Vanochtend om 10:00 met de trein naar Plzen, onderweg een stuk met een bus vanwege werkzaamheden of zo (dat soort details krijg je niet mee als je geen Tsjechisch spreekt). In Plzen een hotel gezocht; het tweede had kamers, Hotel Slovan. Ik zit wederom in een kamer zonder toilet/douche. Na de lunch (Chinees gegeten) door de stad gelopen, o.a. de kerktoren op het centrale plein beklommen, met mooi uitzicht. Verder in een museum geweest waar ze rondleidingen doen onder de grond; er liggen namelijk kilometers lange gangen onder de grond in deze stad. Heel apart!

Morgen ben ik van plan de brouwerij te bezoeken voor een rondleiding. Voorlopige plan is om de dag erna richting Cesky Krumlov te gaan, maar dat zien we dan wel.

Groeten uit een warm Plzen,
Alard.

4th June 2008

Warme pils?
Beter warme Pilz dan warme Pils! Kan ik nog een feature-request doen? Is een google-map ook mogelijk met je huidige GPS coordinates? :)
5th June 2008

Dammrutsch
Beste Alard, De term Dammrutsch wordt hier gebruikt als er een deel van een spoordijk door zware regenval weggegleden is en de rails dus geen steun meer hebben. Als je op internet zoekt kun je een paar voorbeelden van zo'n gebeurtenis vinden. Op vrijdag zijn er bij ons grote hoeveelheden planten geplant door twee tuinlieden. Meer dan dertig graden en onbewolkt. Ze waren echt aan een vrij weekend toe. Ze rieden ons om in het weekend toch vooral goed water te geven. Daartoe hadden ze een pomp bij de vijver achtergelaten, die in het totaal zo'n 16 uur heeft gedraaid in het weekend (de vijverspiegel was 10 cm. gezakt). Merkwaardig was dat we allerlei berichten kregen over stortbuien in de omgeving, maar dat er bij ons viel geen druppel viel. Onze krant gaf niets over treinproblemen in Thüringen, maar het is dan ook een Beierse krant. In de Ostthüringer Zeitung vonden we wel iets: treinverkeer tussen Erfurt en Weimar gestopt, treinverkeer bij Rudolstadt ook, wegens de breuk van een stuwdammetje. Mogelijk was dat wat ze met die Dammrutsch bedoelden, hoewel het me onwaarschijnlijk lijkt dat men de reizigers naar het oosten zou informeren over een probleem in het zuiden. Als ik nog meer hoor zal ik het je laten weten. In de hoop dat je een zeer interessante reis zult hebben, Dirk (ook namens Meta)

Tot: 0.275s; Tpl: 0.016s; cc: 12; qc: 49; dbt: 0.0673s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb