Fra Buenos Aires til Cusco

Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Cusco » Cusco
November 10th 2007
Published: November 10th 2007

hmm.. jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. det er vel pa hoy tid med en liten oppdatering.. som skulle kommet flere land siden, men jeg har desverre blitt litt lat og min dagbok lider samme skjebne, hvor jeg fortsatt er i Santiago...

Argentina:
Etter Uruguay tok vi ferje over til Argentina og Buenos Aires... en helt fantastisk by! besokte La Boca, det rosa palasset hvor Evita en gang vinket fra balkongen, sa modrene som marsjerte pa Plaza de Mayo, noe de gjor hver eneste torsdag, til minne og demonstrasjon for deres barn som forsvant under diktaturet i 70-80 arene, besokte Plaza Dorrego hvor vi drakk ol mens vi sa et par danse tango rundt pa plassen, var pa tango show en kveld og hadde selv en time med tango hvor vi lerte grunntrinnene, besokte la Recoleta og graven til Evita, og testet selfolgelig ogsa utelivet. Absolutt en by jeg gjerne drar tilbake til.

Fra Buenos Aires hadde vi en 18 timer lang nattbuss til San Carlos de Bariloche i patagonia. Underveis hadde vi motortrobbel og kl 7 om morgenen var vi strandet midt i odemarka... mens vi ventet pa ny buss som kunne ta oss videre ble
San Carlos de BarilocheSan Carlos de BarilocheSan Carlos de Bariloche

The shining....?
vi servert vin og whiskey... ja bussene i Argentina er helt fantastiske!
Bariloche var en utrolig fin by, som like gjerne kunne vert i de sveitsiske alpene.. omringet av snokledde fjell og innsjoer.. Bariloche er foruten a vere sor amerikas beste ski-senter, ogsa kjent for sin nydelige sjokolade.. mmmm. Forste dagen dro noen av oss til en innsjo ca 30 min unna sentrum hvor vi padlet i kayak pa krystallklart vann med fantastisk landskap rundt oss. Dagen etter dro Jeg, Rob og Damon til Cerro Catedral, ski-senteret, hvor vi leide snowboard og ski, og kjopte dagspass kun for 250kr... Det var helt pa slutten av sesongen og kun de overste loypene var apne, derfor reduserte priser som passet oss utmerket. Sol fra skyfri himmel og slush i bakken med helt utrolig utsikt gjorde dagen til en av de beste sa langt i sor amerika. Etterhvert blaste det opp sa kraftig at de matte stenge heisene, og vi avsluttet dagen med en ol i sola. Ellers hiket vi opp til et av utsiktspunktene i byen, som visstnok er karet av national geographic til en av verdens vakreste utsikter, og besokte et stort hotell som minnet om the shining.. for de som har sett den filmen😊

Chile:
Fra Bariloche busset vi over grensa til Chile og forste stopp var Puerto Varas. Der hadde vi to dager med regn og gufsete ver, og gjorde ikke stort annet en a vere pa hostellet, se filmer pa HBO, lage mat, drikke og spille bord-tennis. Fra Puerto Varas dro vi videre til Pucon, hvor vi hadde noen supre dager. En dag hiket vi opp til toppen av vulkanen Villarrica pa 2800m.. vi gikk med crampons oppover is og sno helt til toppen hvor vi sa boblende magma i krateret, og pustet inn svovel gasser... herlig. Nesten hele veien ned igjen akte vi pa rumpa, det gikk utrolig fort og var kjempe goy😊 Dagen etter raftet vi ned stryk i kategori 4-5, vannvittig morro og ingen i min raft falt uti.. dog gjorde to andre pa gruppa det og de hadde en meget kald opplevelse. Pa kvelden dro vi til aguas calientes, noen varme kilder hvor vi slappet av i naturlige basseng med stjerneklar himmel over oss.

Fra Pucon dro vi videre til Santiago... en by som virkelig ikke hadde mye a by pa. Forste dagen fant vi en koselig plaza hvor vi endte opp pa resturant/bar Marco Polo, hyggelig uteservering.. vi bestemte oss for a ha en liten pub crawl, og etter en times tid med vandring rundt i byen, hvor vi sa en gammel dame tisse pa fortauet og rotet oss bort i et strok vi ikke burde, endte vi opp pa samme plaza og dopte Marco Polo vart stamsted. Dag nr to tok vi en dagsutflukt til Valparaiso, en havneby noen timer unna.. som er pa Unescos verdensarv liste.. en veldig koselig by.. hadde en finfin dag som ble avsluttet med en tur i et viking skip pa vei tilbake til bussen. Siste kvelden i Santiago spiste vi pa en spansk resturant, hvor de hadde flamengo show, og deretter gikk vi ut pa en salsa klubb med et stort live band som var helt utrolig bra og stemningen var fantastisk.

Fra Santiago var vi innom La Serena, og deretter dro vi til San Pedro de Atacama, helt nord i Chile. Byen er ikke stort annet en et turist sted med adgang til Atacama orkenen. Tok en guidet tur til Valle de la Luna; Moon valley og death valley....og vandret ellers rundt pa egen hand, hiket 20 km i flip flops
The pink palace...The pink palace...The pink palace...

det rosa palasset ved mai plassen
i orkenen, ikke helt planlagt....

Bolivia:
Fra San Pedro tok vi buss til grensen til Bolivia, hvor vi ble hentet med 4x4 jeeps som skulle ta oss gjennom orken-landskap til den kjente Uyuni salt-orkenen, i 3 dager. Vi passerte den gronne lagunen, den rod lagunen, sa lama, rev og masse flamengo fugler, Dali orkenen, tree rock, badet i varme kilder pa 3600moh, sa geysirer pa 4900moh, besokte necropolis, et grav-museum, og bodde i et salt hotell... seng, vegger, gulv.. alt var av salt! siste dagen ankom vi endelig salt orkenen, et av de storste hoydepunktene for de fleste. Besokte Fish island, som bestar av koraller... og er full av kaktuser, og brukte stort sett hele dagen pa a ta kule bilder med og uten diverse hjelpemidler.
Fra Uyuni dro vi videre til Potosi, verdens hoyeste by pa 4000moh. Der besokte vi gruvene, sprengte dynamitt inni og utenfor, og ble forklart hvordan hverdagen for en gruvearbeider er. Etter a ha kravlet i gruvene i 1 time far du vannvittig respekt for de som jobber der 24/7!! Vi tygget cocablader med katalysator, som gjor hele munnen nummen, og testet gruvearbeidernes royk og 96% sprit....

Fra San Pedro dro vi videre til Sucre, hovedstaden i Bolivia. Pa veien motte vi en blokade, noe som er helt naturlig i Bolivia... folket elsker a demonstrere! Sa vi matte forlate bussen og ga over pa den andre siden av blokaden hvor vi tok taxi videre inn til byen. Sucre var en fantastisk fin by, og vi hadde hele 5 dager pga en nasjonal streik den dagen vi egentlig skulle dra, og ingen transportmidler var a oppdrive. Vi brukte mesteparten av tiden i Sucre til a nyte sol, ol og sjakkspill, foruten et dagsbesok til Dino-parken hvor du kan se dinosaur fottrykk.

Fra Sucre dro vi videre til La Paz... besokte the witche´s market, hvor du kan kjope dode lama foster og andre finurlige ting som skal bringe deg hell og lykke... ellers hadde vi en hel dag hvor vi syklet ned verdens farligste vei, death road. 60km lang tur som var helt utrolig! Og vi overlevde alle sammen😊 motte kun et par biler pa veien, og det hele gikk ganske smertefritt, med et utrolig adrenalin rush! Ellers var La Paz vart siste sted med Bethany, var turleder siden Rio, og vi fikk en ny, Jose fra peru.

Peru:
Vi busset videre til
La BocaLa BocaLa Boca

Beccy, Lee, Gemma, Emma, Keane og meg
Copacabana, og deretter til Puno ved Titicaca sjoen. Forste kveld i Puno var halloween og det var fullt av utkledde barn og voksne i gatene, kaos og et mekka for lommetyver. Vi hadde store planer om a kle oss ut men det ble ikke noe av, sa vi tilbrakte kvelden som vanlig med resturant og deretter bar besok. I Puno motte vi ogsa Keane som reiste sammen med oss fra Rio til Buenos Aires, og hun bestemte seg for a bli med oss ut til Titicaca oyene og homestay. Forste dag besokte vi oya Tenquila og deretter Amantani hvor vi ble innlosjert hos familier pa oya. Min familie bestod av mamma Olga, tre sosken og pappa. Vi fikk god mat, og pa kvelden ble vi kledd opp i tradisjonelle drakter og festet pa lokalt vis. En veldig morsom opplevelse. Dagen etter dro vi videre til Uroe islands, de flytende oyene rett utenfor Puno, hvor vi fikk en demonstrasjon av hvordan oyene blir laget og de fortalte om familiene som bor der.

Fra Puno tok vi buss til Cusco. Forste dag var jeg darlig og sov for det meste hele dagen. Dag to gikk vi rundt i Cusco for a se oss rundt. Det var en stor parade pa Plaza de Armas, og militaere marsjerte rundt pa plassen. Vi besokte ogsa en enorm katedral, og Temple of the sun.
Dag tre busset vi til Ollantaytambo, vart utgangspunkt for en tidlig morgen med start pa inca trail mot machu picchu i 4 dager. Forste dagen var relativt lett bortsett fra varmen, 12 km og 2 1/2 time senere var vi fremme ved campen. Vi hadde 20 ¨porters¨som alle bar 25kg hver, og de lop alltid i forveien og lagde mat og satte opp telt. Dag to var 12 km stort sett kun oppover, og med det hoyeste punktet pa 4200m dead woman´s pass var det den hardeste dagen. Mot toppen ble det vanskeligere a puste og man matte stoppe ofte for a fa pusten igjen. Det er garantert den hardeste hikingen jeg har gjort. Men attpatil enda bedre a komme til toppen og spise en velfortjent sjokolade. Etter dead womans pass var det kun nedover i ca 1 time, og vi ankom campen rundt kl 11. Spilte kort, Sjakk, spiste og var i seng kl 19. Wake up call kl 4.45 dagen etter og siste dag med hiking for Machu picchu var foran oss. Det var stort sett overskyet hele dagen, og pga hoyden var det derfor ganske foggy, av 9 ruiner underveis sa vi kun 5. Etter 16 km var vi fremme ved siste camp, hvor vi kunne ta en varm dusj og kjope ol. Siste dag var wake up call kl 4 og vi vandret avgarde til The Sun gate, hvor vi fikk det forste mote med Machu Picchu, den hellige inca byen i det fjerne. Etterhvert som solen steg kunne vi se at byen ble fylt med turister som hadde tatt toget, og det foltes ganske sa urettferdig, etter var streben gjennom hele Inca trail. Beina verket og kroppen var sliten, men vi hadde allikevel noen bra timer med utforskning av omradet for det for alvor ble fylt med turister. Etter en rundtur i byen hiket vi opp Winu picchu, den hoyeste toppen som synes pa hvert bilde av Machu Picchu. Det var 1 times hard klatring oppover, men til gjengjeld fantastisk utsikt pa toppen. Etter det folte vi oss ganske ferdige med Machu Picchu, og tok bussen til byen hvor toget skulle ga. Toget tilbake var sa turistifisert av det var smertefullt, og samtidig en helt spesiell opplevelse. Det var nemlig motevisning i midtgangen og show med tradisjonell peruviansk drakt av no slag. Inca trail har allikevel vert en av de beste opplevelsene i sor amerika, et must for alle som drar til Peru.

I morgen flyr vi videre fra Cusco til Arequipa. Jeg har bare 3 uker igjen av Peru for jeg flyr til Caracas og Mari kommer... og jeg kan snakke norsk igjen! Tiden har gatt utrolig fort.. Men det gjor den jo alltid nar man har det goy...

motorstopp pa vei til Barilochemotorstopp pa vei til Bariloche
motorstopp pa vei til Bariloche

servering av vin og whiskey

18th November 2007

Endelig nytt reisebrev!
Flotte opplevelser! Gleder meg til å se deg snart! God reise videre! (en liten overraskelse på kt.) Klem fra Mormor
20th November 2007

Hei! Ser ut som om du har det veldig bra! Bloggen din vekker mange gode minner og jeg kjenner jeg lengter tilbake... Kos deg masse videre og nyt hver dag! klem Gunn Marit
20th November 2007

The show goes on
Helt fantastiske bilder Cecce. For en opplevelse. Høyt oppe på snowboard, kajaktur i villmark, urbefolkning og byliv pluss historiske underverk. Jeg er målløs. Gleder meg veldig til du kommer hjem snart, men nyt den siste tiden. klem Pappa

Tot: 0.044s; Tpl: 0.015s; cc: 9; qc: 28; dbt: 0.0212s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb