Stokigt och bokigt

Asia » India » National Capital Territory » New Delhi
March 2nd 2007
Published: March 3rd 2007

1 och 2 Mars:
Johans foraldrar skjutsade oss till Arlanda. Vi flog via London till Delhi i Indien. Flyget tog totalt, med mellanlandning, 12 timmar. Val framme i Delhi skulle vi bli upphamtade av varat hotell men var fanns dom? "Valkommen till Indien" sa en indisk (snall) man, med ironisk ton, som horde om varat problem nar vi stod och ringde hotellet. Hotellet sa till oss att ta en taxi och sa skulle de sta for kostanden. Han som skulle hamta oss hade, enligt hotellet, rakat somna...klockan var i och for sig 5.00 pa morgonen lokal tid. Det blev ett projekt att hitta en taxi i havet av lurendrejare. Vi fick till sist reda pa att vi skulle ta den statliga, forbetalda, taxin. Pa vag till hotellet i en taxi utan balte, var det nara att vi krockade med andra bilar typ hela tiden. Med hjartat i halsgropen tankte vi att var taxichauffor maste vara helt galen. Det visade sig senare att man tydligen kor sa i Indien, generellt. Val framme pa hotellet insag vi att varat hotell lag i Delhis slumkvarter. Besvikna klev vi ur taxin och blev omhandertagna av en man i hotellobbyn som presenterade sig som en reseagent och forstas ville salja oss en rundresa for hela var vistelse i Indien. Sjalvklart ville han ocksa ha svar NU om vi ville kopa hans resa. Det skulle enligt honom sedan vara omojligt att finna hotell nagonstans i Indien pga den kommande Festivalen som skulle lamsla hela landet under tre dagar, INGENTING skulle vara oppet. Vi forsokte forklara for honom att vi inte sovit pa snart ett dygn och att han nu ber oss att ta ett jattestort beslut om hela var Indienvistelse och en hel del pengar. Han blev sur men den risken tog vi. Efter det fick vi otroligt nog varat rum, flera timmar innan check in. Det var forsta gangen den dagen som Sofie grat. Hotellrummet var sunkigt med stora flackar pa de rosa sidenspetslakanen. Vi bestamde oss nu for att hitta ett annat hotell for den kommande natten och tog en taxi ut pa stan. Vi akte till det dyraste hotellet i Delhi, Imperial, men de ville ha 470 $ for deras enklaste rum sa vi nojde oss med en frukost for 17 $ istallet. Johan med god aptit medan Sofie tjurade. Efter att ha kollat runt pa ytterligare 4 hotell och fatt en guidad tur av taxichaufforen bad Johan om prisuppgift for att behalla chaufforen hela dagen, kora oss vart vi vill och vanta pa oss. Undra vad det skulle kosta i Sverige, har i Indien kostar det iaf 650 rupies, dvs ca 105 kr. Vi akte tillbaks till hotellet och insag att vart hotell inte alls lag i ett slumomrade med Indiska matt matt, utan i ett respektabelt medelklassomrade (vilket nog sager mer om fattigdomen i Indien an om varat omdome). Vi beslutade oss for att kopa reseagentens rundresa pa 8 dagar men start morgonen efter. Vi forklarade for honom att vi inte var nojda med lakanen pa rummet och han lovade att fixa det. Nar vi kom upp till rummet och de borjade byta lakan at oss insag vi att lakanen lag UNDER det vi trodde var lakanen, det var egentligen ett overkast. Sen gick vi och at pa Pizza Hut och livet borjade kannas lite battre. Sofie grat sig anda genom hela natten och vackte Johan upprepade ganger for att fa trost. "Valkommen till Indien".

5th March 2007

Sånt är väl livet?
Hej på er! Kul(?) att läsa om er resa men inte att det blev så stökigt, men det blir säkert bättre när ni vant er. Hoppas nu att 8-dagarsturen blir bra, lycka till!/puss Mamma Eva

Tot: 0.07s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.047s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb