Peru del 1 - Puno og Titicacasjoen.. :)

Peru's flag
South America » Peru » Puno » Lake Titicaca
March 7th 2008
Published: March 7th 2008

Den 25. februar landa vi i Lima - Peru. Det var naa tid for vaart GAP eventyr. Paa forhaand hadde vi booka en 16 dagers tur i Peru med adventure firmaet GAP. Det betydde at fra naa av og 16 dager frem i tid var alt booket og organisert, saa vi kun hadde aa foelge guiden vaar. Vi syntes egentlig dette skulle bli deilig etter aa ha reist paa "egenhaand" i 2mnd.

Vi kom til hotellet i Lima og ble veldig positivt overraska, eget hotellrom med tv, herlig!! Vi hadde mye som skulle handles inn til Inca trailen, saa det ble en ganske hektisk dag i Lima. Vi var ganske saa troette og, siden vi ikke fikk sove noe paa flyplassen i Sao Paulo. Etter infomoete hvor vi moette de 13 andre vi skulle tilbringe de neste 15 dagene med hadde vi planlagt aa gaa rett i seng. Slik ble det ikke.. Da Vilde plutselig fikk mld om at hennes kamerat fra Sarpsborg, Magnus, og hans kjaereste var i Lima, maatte vi jo selvfoelgelig moete dem. Saa det ble en veldig koselig og sen kveld..

De 13 andre paa GAP-turen vaar virka som en veldig bra gjeng. Vi er 3 engelskmenn, 1 skotte, 5 kanadiere, 2 sveitsere og 4 nordmenn inkludert oss. Ina og Kine, de to andre norske jentene visste vi om paa forhaand, for de moette vi tilfeldigvis paa Ihla Grande i Brasil da vi var der i slutten av januar - verden er saa utrolig liten noen ganger!!

Neste dag bar det avgaarde med fly til Puno, en by soer i landet, ned mot grensen mot Bolivia. Her skulle vi vaere de neste 3 dagene, og hovedattraksjonen her var Titicacsjoen, en enorm sjoe som ligger 3900 meter over havet faktisk.. Saa vi kom fra Lima som ligger ca 50 m.o.h og landet i Puno - 3900m.o.h. Og det merka vi bra! Vi var litt svimle og det "prikket" i baade fingre og taer. I tillegg var vi totalt utslitt og hev etter pusten etter aa ha gaatt opp de 10 meterene til hotellrommet!

Etter en dag i Puno bar det avgaarde ut paa Titcacasjoen. Denne sjoen er verdens hoyeste beliggende innsjoe med sine ca 3900 m.o.h. Den er ogsaa en av verdens stoerste innsjoer med sine 8000km2, og ca. 60% tilhoerer Peru, mens 40% tilhoerer Bolivia. Vi besoekte foerst oeya Taquila, hvor vi gikk over oeya og hadde en nydelig lunsj. Aa gaa over oeya var utrolig slitsomt, og vi merket hoeydeforskjellen utrolig godt. Etter dette bar det videre til den andre store oeya paa Peru sin side, Amantani, her skulle vi overnatte hos en lokal familie, saakalt "homestay". Begge disse oeyene er noe for seg selv. Her finnes ingen biler, man kommer seg rundt ved aa gaa paa oeyenes smaa stier. Elektrisitet finnes kun i veldig begrenset omfang, saa paa kvelden var det paa med hodelykta for aa se hvor man gikk. Da vi kom til Amantani ble vi hentet av en soet 10ar gammel jente, Kelley, vi ble vist til rommet vaart, noe som ogsaa her var mye bedre enn forventa! Foer middag var vi tilskuere paa den lokale fotballbanen. Linda proevde seg som fotballspiller, men maatte gi seg etter 5 minutter pga veldig lite oksygen i lufta.. Og etter middag var det tid for fiesta. Vaar "mor" - Vilma, kledde oss opp i oeyas flotte drakter og saa bar det avgaarde paa lokal fest. En veldig morsom opplevelse med lokal musikk, dans og oel.

Neste morgen var det tid for aa begynne reisen tilbake til Puno igjen. Paa
Maatte jo proeve cubans sigar.. :)Maatte jo proeve cubans sigar.. :)Maatte jo proeve cubans sigar.. :)

Magnus og Yngvild hadde tatt med seg cubanske sigarer fra selvfoelgelig - Cuba..
vei tilbake stoppet vi paa Uros oyene - "the floating islands" - bokstavelig talt! Dette er oeyer som er bygd av siv, og er masse smaa oeyer hvor det totalt bor ca. 700 mennesker. Ganske utrolig egentlig, bittesmaa oeyer hvor innbyggerene hele tiden maa bytte sivet siden det raatner.

Tilbake i Puno igjen var vi egentlig ganske slitne pga hektiske dager og litt hoeydesjuke. Men, vi fikk proevd oss paa litt Alpakka til middag - veldig typisk Peru.. Saa naa har vi bare igjen aa smake paa marsvin, som ogsaa er veldig vanlig i Peru. Ellers har vi faatt handla oss litt av hvert av alpakka - ullklaer, er jo saa billig - helt latterlig. Videre naa baerer det avgaarde til Cusco for aa gjoere oss klare til turens mest slitsomme hoeydeounkt - Inca trailen!!

7th March 2008

Sweetness
Herregud for en fantastisk plass. Ser ut som dere har det helt fantastisk! Jeg vet hvor mitt neste store reisemål går for å si det sånn! :) Kos dere ekstremt masse videre, og med chicksa som kommer snart. Da tar det vel helt av i Sør-Amerika! Reiseklem fra onkel Tom
9th March 2008

Fantastisk
jenter! Opplevingane står visst i kø :-)Herlig å få vere med dykk på reisa på denne måten. God tur til Cuba. Det var vel den 10. de skulle fare dit? Varme og gode klemmar frå Unni (mamman til Vilde) og Bjørnulf.

Tot: 0.058s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 23; dbt: 0.0353s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb