Fascinerende Inca bouwwerken

South America » Peru » Cusco » Sacred Valley
September 30th 2010
Published: October 30th 2010

Hallo allemaal,

Jullie hebben er deze keer extra lang op moeten wachten. Maar hier is hij dan toch eindelijk, ons volgende blog. En extra lang dit keer. Cusco, we konden er geen genoeg van krijgen. De heerlijke cafetjes en restaurantjes, de pleintjes en de kerken. Na nog een paar dagen rondhangen in deze bijzondere stad zijn we op pad gegaan naar de Valle Segrada, ofwel de Heilige Vallei. Hier zijn we in een week doorheen getrokken, hebben verschillende oude Inca bouwwerken bezocht en hebben deze bijzondere tocht beeindigd in het magische Machu Picchu. Hieronder het verslag.

De ruines rond Cusco

Na een paar dagen uitrusten van de trekking en genieten van het stadsleven zijn we in Cusco in de bus gestapt naar het dichstbijzijnde Inca bouwwerk. We begonnen op een site ongeveer 14 kilometer buiten de stad. Vanaf deze plek zouden we teruglopen naar Cuzco en onderweg nog 3 andere archeologische plaatsen bezoeken. Alle sites zijn nauw verbonden met de stad Cusco zelf.
De eerste site waar we uitkwamen waren de koningsbaden. Een serie fonteinen en kanalen waar vroeger de hogere Inca's naartoe gingen om te rusten en zichzelf spiritueel te reinigen. Dit relatief kleine complex werd bewaakt door een ford ongeveer een kilometer verderop. Na de baden hebben we hier een bezoekje aan gebracht. Meestal staan bij de ingang van dit soort bouwwerken, gidsen te wachten die je voor een kleine fooi het een en ander willen vertellen. Dit hebben we dan ook gedaan. Zo kwamen we meer te weten over de cultuur, bouwstijl en functie van dit complex.

Na dit bezoek moesten we een uurtje wandelen om bij het volgende complex te komen. Een grote uitgehouwen rots met allerlei ondergrondse gangen. Deze plaats werd waarschijnlijk gebruikt voor ceremonieen waarbij de doden werden gemummificeerd. Hiervandaan was het nog een uurtje lopen naar de laatste plaats, die ook het meeste indrukwekkend moest zijn, genaamd Saqsaywaman. Dit is een groot ford. In het verleden heeft hier een grote strijd plaatsgevonden tussen de Inca's en de Spanjaarden. Vele Inca's hadden in deze strijd de dood gevonden.
Het belangrijkste gedeelte van het complex was een zig-zag muur van een paar honderd meter lang. Deze was gebouwd van gigantische stenen, soms wel 3 meter hoog en breed! Er heeft in het verleden ook een groot ceremonieel centrum gezeten. Deze kan helaas niet meer bezichtigd worden, omdat de Spanjaarden alle stenen van dit complex hebben gebruikt om hun kerken en andere gebouwen in Cusco van te bouwen. Het enige wat nog wel zichtbaar was, waren de uitgehouwen rotsen met tunnels en nissen.

De Heilige Vallei

Na de sites vlakbij Cusco bezichtigd te hebben, gingen we de heilige vallei in. Hier waren verschillende sites die we graag wilden bezoeken. Te beginnen met de site, genaamd Pisaq. Om hier uitgebreid de tijd voor te nemen, besloten we de nacht in het dorpje met dezelfde naam door te brengen. De volgende ochtend zouden we vroeg opstaan om de site te gaan verkennen.
De site was behoorlijk verspreid gebouwd op een berg. De Inca's hadden niet de makkelijkste plek uitgekozen om te gaan bouwen! De berg was behoorlijk steil. Het was dan ook erg indrukwekkend om te zien hoe ze op deze steile muren er toch in geslaagd waren te bouwen. De tocht omhoog begon met een reeks terrassen. Voor de Inca´s was landbouw erg belangrijk, en de terrassen waren zo gebouwd dat ze ervoor zorgden dat er een zo groot mogelijke productie behaald kon worden. Vervolgens kwamen we bij verschillende andere bouwwerken uit. Zo zagen we de oude stad, waar de mensen vroeger gewoond hadden. Tegenwoordig staan er alleen nog wat muren overeind. Verder waren ook hier weer verschillende tempels te bezoeken, ook al waren deze als zodanig niet meer te herkennen. Zoals meestal was er een Maantempel (Templo de la Luna) en Zonnetempel (Templo del Sol) te vinden. Verder was er een groot militair bouwwerk gebouwd op een hoog punt met een goed overzicht op de gehele vallei. Binnenin was het een klein labyrinth aan gangen en ruimtes. Er was maar één uitgang. We kwamen dan ook een paar verdwaalde mensen tegen. Nadat we zelf wat verder dit complex binnen gedrongen waren, waren ook wij de uitgang even kwijt.
Vlakbij het militaire bouwwerk waren allemaal nissen zichtbaar in een grote steile muur. Hier werden de doden in begraven. Alleen waren alle graven al lang geleden leeggeroofd. De doden werden namelijk vergezeld met voorwerpen voor in hun volgende leven. Er waren nu dus alleen nog gaten zichtbaar. Ook hier waren we weer erg onder de indruk van de plaats waar de doden begraven werden, aangezien de muur zo ontzettend steil was. Hoe kregen ze het toch voor elkaar?!
Nadat we bijna alles gezien hadden op deze site begon het hard te regenen. Gelukkig waren we zo goed als klaar met onze verkenning en zijn we in onze regenkleding weer naar beneden gewandeld. Terug naar ons fijne hotelkamertje, een dak boven ons hoofd.

De volgende site die we bezocht hebben, is Moray. Deze Inca site kenmerkt zich door terrassen die in grote cirkels gebouwd zijn. Vooral van bovenaf is dit heel mooi zichtbaar. De precieze betekenis van deze site is onduidelijk. Vermoed wordt dat deze terrassen doorde Inca's gebruikt werden om te experimenteren met allerlei landbouw producten. Een soort van laboratorium voor onderzoeken dus. Dit omdat de temperatuur binnen de cirkels naar beneden toe erg afloopt. Elk terras heeft een andere temperatuur.

Na dit indrukwekkende bezoekje gingen we die middag nog door naar de Salinas (zoutterrassen). Dit zijn zoutterrassen die vandaag de dag nog steeds gebruikt worden. Hier wordt door de mensen die hier werken het water gezeefd, op zoek naar zout. Omdat het die dag geregend had, waren er bijna geen mensen aan het werk. Dat schijnt namelijk niet echt mee te helpen met het zeven van het water. Deze site was ook behoorlijk indrukwekkend. Het leek, zeker van een afstand, wel een groot schilderspalet. Dan wel alleen met de kleuren wit en bruin en allerlei tinten daar tussenin.
Je kon op eigen houtje langs de terrassen lopen. Dat hebben we dus uiteraard ook gedaan. Na deze wandeling besloten we dat we wel zin hadden nog een stukje verder te wandelen, terug naar het dichtsbijzijnde dorp. Dit samen met de andere reizigers die we onderweg ontmoet hadden. Gezellig dus!

Na aankomst in dit dorpje zijn we meteen doorgegaan naar het volgende dorpje, Ollantaytambo. Dit lag slechts een klein stukje hier vandaan. In Ollantaytambo zouden we ook een aantal daagjes blijven slapen. Boven deze stad was ook weer een Inca bouwwerk te bezichtigen. Vanaf onze hotelkamer hadden we hier trouwens een prachtig uitzicht op!! Dit bouwwerk had een militaire en administratieve functie. Na ook dit bouwwerk bezocht te hebben, waren we ondertussen wel klaar voor Machu Picchu. Op naar het meest indrukwekkende Inca bouwwerk!!

Machu Picchu

Vanaf Ollantaytambo zouden we de trein nemen naar Aguas Calientes. Aguas Calientes ligt onder Machu Picchu. Vanaf daar kan je dan de bus nemen of te voet de berg op klimmen waar Machu Picchu op gebouwd is. Wij besloten dit keer heerlijk lui te doen en gewoon de bus te nemen. Lekker makkelijk!! Dit bleek achteraf
Huisje op Machu PicchuHuisje op Machu PicchuHuisje op Machu Picchu

De berg links achter op de foto is de Huayna Picchu.
een goed besluit, want het was toch nog best een pittige klim omhoog. En zonde van de tijd die we dan minder hadden op Machu Picchu!

Spannend hoe de site zou zijn. Voor ons allebei was het namelijk een plek waar we al heel lang graag naartoe wilden. En die er mede ook voor heeft gezorgd dat we besloten naar Zuid-Amerika te gaan, van alle bijzondere plekken die er op deze aarde te bezoeken zijn.

We kwamen 's ochtends vroeg, rond een uur of 7 op de site aan. Eerst de ingang door, stempel op de kaartjes die je van tevoren al moest kopen en we waren binnen. We hadden geluk dat we meteen ook een stempel hadden gekregen voor de Huayna Picchu. Dit is de bekende berg die er achter ligt, en die je ook op kunt klimmen voor een geweldig overzicht en uitzicht op Machu Picchu. Per dag mogen er 400 mensen deze berg op, en wij konden ons dus tot deze gelukkigen tellen!!

De ingang voor de de Huayna Picchu lag helemaal achteraan op de site. Na daar nog een half uur in de rij te hebben gestaan waren we binnen. JEUH!! Op naar de bergtop voor het supermooi uitzicht op Machu Picchu!!! De klim was niet zo hoog, maar wel supersteil met allemaal steile traptreden. Er waren behoorlijk wat mensen op leeftijd die met stok zich stapje voor stapje op deze smalle trapjes noor boven werkten. Respect! Alle mensen die we tegenkwamen keken net zo blij, als wij ons voelden. Blij en dankbaar om daar te mogen zijn!

Boven en ook onderweg al hadden we inderdaad een geweldig uitzicht op Machu Picchu. Wauw! Na de nodige foto's besloten we verder te gaan op deze berg naar de Gran Caverna. Geen idee wat het precies was (behalve dan een grote grot, gezien de vertaling), maar we liepen wel lekker en waren ook wel benieuwd. En we hadden alle tijd, want het was nog 's ochtends vroeg. Na een uur steil afdalen kwamen we bij 2 grotten. Deze stonden ook wel bekend als de Tempel van de Maan. Er waren een aantal nissen en van andere hoorden we dat ze hier de overleden inca's, met hoge positie, mummificeerden.

Na het bezoek aan deze plek hebben we onze weg vervolgd naar het beginpunt en dus weer terug naar Machu Picchu zelf. Daar aangekomen was het toch alweer half 2!! We zijn toen een gids gaan zoeken en samen met deze gids nogmaals over de hele site gegaan. Super interessant wat zij allemaal te vertellen had!! Dit duurde 2 uur en toen was het dus 4 uur. 5 Uur bleek het park alweer dicht te gaan en we hadden dus nog een uurtje. Dat uurtje hebben we goed gebruikt door naar een geweldig mooi uitzichtpunt op de site zelf te gaan. Daar hebben we nog wat foto´s gemaakt en ontzettend genoten van het geweldige uitzicht!

De hele site voelde erg mystiek. We vonden het erg bijzonder om daar te zijn. De grote meute was er tussen 10 en 2 uur, dus die hebben we mooi vermeden door op Huayna Picchu te zitten tijdens die piek. Dat kwam goed uit. En daarna was het ook eigenlijk helemaal niet heel druk. Al met al was het een geweldige en bijzonder ervaring!!!! Ondanks de toeristen heeft Machu Picchu nog steeds een heel hoog mystiek karakter en wij vonden het erg bijzonder dat een plek dat kan behouden, zelfs als zoveel mensen deze site bezoeken.

Hiermee eindigt ons blog over al deze fascinerende Inca bouwwerken. Volgende keer nemen we jullie mee naar Nazca, waar we over de Nazca-lijnen heen gevlogen zijn. En vervolgens naar Ica, waar we veel pret hebben gehad in de enorme zandduinen, die dit gebied kenmerkt. We hopen dat jullie weer een beetje van onze avonturen en foto's hebben meegenoten vanuit het herfstige Nederland. Tot de volgende keer!

Liefs en groetjes,
Roeland & Saskia

Salvador Dali?Salvador Dali?
Salvador Dali?

Dit Inca bouwwerk op Machu Picchu deed ons in ieder geval een beetje aan hem denken.
Het resultaatHet resultaat
Het resultaat

Dit is hem dan geworden, de tattoo van Roel!! Het is de chakana (Andes kruis)met daarin de vier elementen verwerkt.

31st October 2010

Waw jongens! Machu Pichu is een van de plekken waar ik altijd al naar toe heb gewild, maar nu ik de foto´s zie heb ik er nog meer zin in. Echt geweldig! En Roeland, wat een stoere tattoo, hoe is dat gegaan? Hebben ze daar een traditionele wijze om ze te zetten of gewoon net als in Nederland met een trilmachine? En de pijn viel dat mee of tegen, ik kan me nu niet herinneren of je al een tatto had. Mijn reis plannen zitten voorlopig in de ijskast of koelkast of hoe je het ook zegt!!!) Vooral omdat ik 5 maanden zwanger ben (onverwacht cadeautje), en moet zeggen dat ik er meer van geniet dan dat ik zelf had verwacht. Dit was het voorlopig, groetjes en blijf die geweldige fotos maken, ik moet er elke keer van watertanden (kan dat bij foto's?) Gr Aida
3rd November 2010
Salvador Dali?

Dali !
Dit is beslist een Dali ! Of zijn inspiratie bron. Goed gezien !
12th November 2010

Prachtig
Alweer een fantastisch verhaal. Je krijgt zelf zin om er naar toe te gaan. Dat is ook wat ik altijd wilde, maar waar het nog niet van is gekomen. Maar het kan altijd nog en als ik het zo lees is het een aanrader. Wat goed dat je het spirituele nog voelt daar. Blijf zo genieten en ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal. Knuffel
10th March 2011
Het resultaat

Nice!
I got my chakana tattoo about four months ago. Your tattoo looks amazing!

Tot: 0.196s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 62; dbt: 0.1333s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb