Dag 09: Cuenca

Ecuador's flag
South America » Ecuador » South » Cuenca
April 18th 2007
Published: April 18th 2007

Hoedenmakerij BarrancoHoedenmakerij BarrancoHoedenmakerij Barranco

Dirk is een hoed aan het 'timmeren'
Eerst even bellen en internetten (de website moet toch bijgehouden worden...) en dan op pad.
We zijn naar Barranco gegaan. Dit is een heel klein ´fabriekje´ die de originele Panamahoeden maakt. We hebben daar een rondleiding gehad, met alle nodige uitleg over hoe ze de panamahoed maken en hoeveel tijd daaraan besteed wordt. 1 Hoed kan tot wel 1 maand werk zijn.... Maar dan heb je ook een hele mooie hoed. Na de rondleiding in het panamahoedbedrijf, werden we verder geleid naar de volgende ruimte waar we alle soorten koffie van Ecuador konden proeven (ik niet, Dirk wel). Hier een lekker ´bakkie´ gedaan en natuurlijk koffie gekocht om mee te nemen. Ook was hier nog een kleine expositie van een schilder uit Syrie, maar we vonden alletwee de schilderijen niet zo mooi.
Dan een beetje rondlopen door het oude centrum van Cuenca, waar we geeindigd zijn in cafe Austria voor een kleine lunch.
´s Avonds hebben we in bar/restaurant Eucaliptus eerst een paar Cuba Libres gedronken en daarna een hapje gegeten. Een soort tapas. mmmm

Lonely planet:
Hats
Cuenca is the center of the panama hat industry and one of the best places to buy straw hats. Cuenca's
Hoedenmakerij BarrancoHoedenmakerij BarrancoHoedenmakerij Barranco

En dan is dit het resultaat
hat tradition - and its haberdasheries - can be roughly deivided into two types: hats for export (panama hats) and hats made for and used by local indigenous people. Visit one of Cuenca's traditional hatters on Tarqui and you'll see hundreds of refurbished white straw hats, tagged for their owners and hanging everywhere.
Barranco has been finishing panama hats since the 1950s, and its factory is now open to visitors. There's a small museum showing the history of panama hats, and someone will walk you through the factory explaining the entire process of finishing hats. There's plenty of pretty hats for sale too. PanamaHatBarranco

Cafe Eucalyptus
In a remodeled, colonial-style building with two crackling fireplaces, two bis couches, two floors of tables, one beautiful bar, 30 wines, several microbrews and 100 small-plate dishes ('international tapas' if you wish), Cafe Eucalyptus is the place to treat yourself. CafeEucalyptus

Markt CuencaMarkt Cuenca
Markt Cuenca

Vandaag is er markt op een plein in Cuenca. Net als overal in Ecuador is dat ook hier heel kleurrijk.
CuencaCuenca
Cuenca

Zelfs de daken van de kerk zijn kleurrijk blauw

Straatbeeld van Cuenca, zeer Zuid-Europees

Tot: 0.19s; Tpl: 0.019s; cc: 9; qc: 61; dbt: 0.1034s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb