Varre armelaeger

Colombia's flag
South America » Colombia » Santa Marta » Ciudad Perdida
February 18th 2007
Published: February 18th 2007

Hola, kom just tillbaka fran 5 dagars djungelvandring, vadmusklerna totalt sjuka och en oforglomlig upplevelse rikare!

Vi blev sen ocksa 12 i gruppen, vilket ar ett aningen stort gang att fara pa vandring. Gruppen bestod av mig och tyska Angela, tre israeliska killar supertranade efter 3 ar i armen, ett gang mindre tranade amerikaner och en ratt stor kanadensisk man. Vi vandrade pa 3 dagar pa en smal stig, tidvis mycket jobbig, med over 1000 meters hojdskillnad till ruinerna va en indianstad fran ca ar 1000 e.K. Omradet ar ett av de viktigaste kokaodlingsomraden i Colombia, med paramilitarier utspridda i djungeln for att skydda fran guerillatrupperna som 1997 kidnappade fem europeiska turister. Inga oroligheter forekom trots allt under tiden vi var dar.

Dramat borjade nar en bokhandlare fran New York fick ett allvarligt astmaanfall forsta dagen vid bestigning av ett brant och tungt parti. Herregud, vad skall man at ett sadant mitt i kolombianska djungeln utan nagra mediciner? Kokablad? Det raedde som tur ut sig av sig sjalv, men mannen fick sitta resten av vandringen pa en asna for han var sa svag. Den stora kanadensiska killen var jag radd att skulle fa en hjartattack, tidvis gick det sa tungt for honom. Han klarade sig dock med bulor i huvudet och sar pa benen. Sista dagen blev en amerikansk flicka nedknuffad for ett stup av en asna som skulle passera pa den smala stigen med en bred packning. Hon foll tva meter rakt ner i ett ca 50 m stupbrant bergsvagg, lyckades pa ett mirakulost satt gripa fast i en klangvaxt pa vagen och blev uppdragen av mig och en kille med en ryggsacksrem. Puh, kan inte kommentera det mera just nu for det var ganska upprorande. Allt gick som tur bra, och vadnringen var nog kanske den hardaste fysiska utmaningen jag nagonsin varit med om. Sa halsningar till Fredo😊

Imorgon skall vi besoka en akta kolombiansk karneval i en narliggande stad. ¡Hasta luego!

19th February 2007

Jag blev shockad , Krisse berättade först om incidenten. Kan inte heller kommentera den desto mera, men det låter som en skräckfilm. Lycka till i fortsättningen ! Mamma

Tot: 0.201s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.1608s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb